Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TV-kort delt på nettverket

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja

Hørt om web-kamera?

Jepp!

Hørt om TV-kort?

Jeg er også interresert i en løsning der et TV-kort kan deles over nettet. Jeg har lest om slike fungerende løsninger før, men det ble mye oppstyr rundt det da folk fant ut at man kunne dele dyre Kabel-TV-kanaler over nettverket med naboen eller for den saks skyld folk på andre siden av jordkloden.

Du finner sikkert mye mer info på forumet til www.tv-cards.com

Lenke til kommentar
men det ble mye oppstyr rundt det da folk fant ut at man kunne dele dyre Kabel-TV-kanaler over nettverket med naboen eller for den saks skyld folk på andre siden av jordkloden.

Klart det, men ulempen er jo at man må se på samme kanal som serveren, regner jeg med?

Bruker forresten nettverket hjemme til streaming av TV (Dreambox), og det er veldig praktisk. Da kan jeg også skifte kanal fra PC-en, og det er faktisk mulig å se på forskjellige kanaler på tuner og PC, så lenge kanalene er på samme transponder. :)

Lenke til kommentar
Satt i en engelsk-time nå og tenkte på alt annet enn engelsk. Så fikk jeg en idé: Kan man dele et TV-kort på nettverket slik at alle brukerne kan se TV på maskinen?

Helt fint mulig ja.

Om du kjører windows, er det faktisk veldig lett og, bare søk litt på video streaming.

Å bytte kanal vil jeg derimot tro er litt vanskelig.

Lenke til kommentar
Klart det, men ulempen er jo at man må se på samme kanal som serveren, regner jeg med?

Det er riktig det. Jeg har sett bilde av en løsning med 6 TV-kort i en PC for å dele eller ta opp fra 6 kanaler samtidig. Litt "overkill" for vanlige brukere, men det finnes. Jeg tipper kabel-TV-selskapene ikke er veldig begeistret for dette.

Det kan godt hende du kan finne noe duganes programvare til å dele TV over nettet på www.tv-cards.com Evt. programvare til å fjernstyre TV-kortet.

Lenke til kommentar

Det er riktig det. Jeg har sett bilde av en løsning med 6 TV-kort i en PC for å dele eller ta opp fra 6 kanaler samtidig. Litt "overkill" for vanlige brukere, men det finnes. Jeg tipper kabel-TV-selskapene ikke er veldig begeistret for dette.

Hvordan du velger å se på Tv har ikke kabelselskapene mye med....om jeg vil se TV på en Philips tv eller en sony er det ikke de som bestemmer;)

Sitter å leter etter slikt selv, men har ikke funnet noe som er økonomisk forsvarlig.... :D for oss dødlige enda.

Lenke til kommentar

chma: Helt enig! Kabel-TV-selskapene har ingenting med hvordan jeg velger å se på TV. Akkurat som de store musikkprodusentene som ikke har noe med hvordan jeg hører på lovlig kjøpt musikk og hvor mange backup'er jeg tar av den. Men i begge tilfellene missliker de nok muligheten for at noe kan missbrukes. Jeg skjønner godt at de er skeptiske og missliker det, men mener likevel at vi må beskytte forbrukerenes rettigheter til å bruke og kopiere varen deres på en rettferdig måte.

Lenke til kommentar

Mens vi er inne på dette med deling av tv-signaler;

Jeg vet det er mulig å dele et parabolsignal til flere tv'er på èn gang, men da er alle TV'ene nødt til å se på det samme som tuneren. Men finnes det noen måte å få alle (eller noen) av parabolkanalene videredistribuert til alle TV'ene i huset? Jeg har planer om å ha 3-4 TV'er i huset, og ønsker derfor å få alle parabolkanalene jeg betaler for, på alle TV'ene.

Kanskje dette kan kombineres med en datamaskin med parabolkort i? For deretter å dele det ut på en eller annen måte..

Lenke til kommentar

Dessverre jallakim. Du må nok øke antall tunere til èn tuner per TV. Siden det er tuneren og kortene til tuneren som koster penger så vil nok det bli en veldig dyr løsning. Det er en av svakhetene med parabol vs. kabel-TV. Med kabel-TV så kan man koble til så mange TV'er man bare vil og ha uavhengig kanalvalg på alle.

Du får høre med butikker som selger tunere og abb på kanalpakker om det kanskje finnes tunere som kan motta 2 eller flere kanaler samtidig.

Lenke til kommentar
Dessverre jallakim. Du må nok øke antall tunere til èn tuner per TV. Siden det er tuneren og kortene til tuneren som koster penger så vil nok det bli en veldig dyr løsning. Det er en av svakhetene med parabol vs. kabel-TV. Med kabel-TV så kan man koble til så mange TV'er man bare vil og ha uavhengig kanalvalg på alle.

Du får høre med butikker som selger tunere og abb på kanalpakker om det kanskje finnes tunere som kan motta 2 eller flere kanaler samtidig.

Siden vi tydeligvis ikke kan få kabeltv fra CanalDigital, er nok parabol eneste utveien. Det skulle vel kanskje være mulig å skaffe et par-tre tunere, for så å kopiere kortet?

Lenke til kommentar
Det skulle vel kanskje være mulig å skaffe et par-tre tunere, for så å kopiere kortet?

Det tror jeg skal være mulig ja. Jeg vet ikke om det er så enkelt å kopiere de kortene lengre som det engang var, men håper du får det til.

Det kan også hende at du får kjøpt ekstra kort (etter antall TV'er du har) dirkekte fra de som selger parabolpakken. Jeg aner ikke, men tror det er verd å spørre. Forhåpentligvis koster det ikke mer enn f.eks mobilselskapenes "tvilling-SIM".

Lenke til kommentar

tror ikke selskapene er så keene på å gi ut flere kort til en person da han kan selge/gi kortene videre.. men det burde jo finnes programvare som gjør det mulig og ta inn flere kanaler på pcen og dele de ut på flere tv-utganger via kort..

Lenke til kommentar

Innstallerte Windows media encoder i går og det fungerte bra.

Lå på soverommet med bærbar(54Mbit) og tittet på nattfilmen via TV-kortet på PC'en i stua. Satt opp overføringen til å være DVD-kvalitet(ca 2000kbit/s). Ikke 100% DVD kvalitet, men det er sikkert bare å "skru" kvaliteten opp et par hakk til.

PC'en, en P4 2,8GHz og 1 GB RAM lå jevnt på ca 85% prosessorbruk.

Brukte Remote Desktop for å bytte kanal. Ikke optimalt, men vet ikke om det finnes andre løsninger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vet det er en god stund siden det har vært aktivitet i denne tråden, men tror det er endel som lurer litt på en grei måte å streame tv over nettverket. Har funnet et program som heter AIWPlayer og med dette kan du enkelt se på tv på andre pcer på nettverket og med et lite program som heter noe sånt som AIWchat så kan du også *LETT* bytte kanaler!! Fungerer som smør!

Hallvard

Lenke til kommentar

Med en dreambox, kan du for eks. bruke card share, dvs. at hviss du har orginalt canal digital og visat kort i en dreambox, kan du har haugevis med dreamboxer til i huset, og dermed få se flere kanaler fra satelitt, dette forutsetter at du har parabol hoder med for eks. 2, 4 eller 8 utganger.

Ta ett eks. med 8 utganger, da kan man ha 8 tunere i huset, som alle henter kort koder fra den ene boksen, videre kan allt som vises på dreambox blir streamet over nettverket. Sannsynligvis litt overkill for de fleste da.

Kommer nye dreamboxer nåda, med dobbel tuner, da kan man ved å bruke parabol hoder med 2 utganger, se på to kanaler samtidig. (for eks. en på tv`en og en som streames over nettverket)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...