Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil ala Suzuki 413

Empty

Anbefalte innlegg

Sitter her og er litt lysten på en Suzuki 413, men det er et par ting som holder lysten litt tilbake, bl.a. størrelsen og fart.

Har ikke sett den i virkeligheten men syns den virker litt liten og har lest at den kommer såvidt over 100 km/t.

Finnes det noen andre biler der ute som er lik Suzukien men samtidig har litt fart og kansje litt mer plass ?

Den kommer til å bli brukt mer på veien enn i byen og den må ha min. 4 sitteplasser...

Sikkert mange her som spør seg selv om hvorfor jeg ikke vurderer en annen bil, men syns de Suzukiene o.l. ser helt konge ut :w00t:

Endret av Empty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en Suzuki 413 selv i to år, litt modifisert med heving, skikkelige dempere med lengre vandring, flyttet støtdemperfestene, kraftigere styredemper, store hjul osv osv.. Gikk i rundt 120km/t siden jeg ikke drevet den om. Dritkul bil i terrenget og på vinteren. Min var bare to-seter og jeg gadd aldri å registrere den om som fire-seter da det rett og slett var for dårlig plass. Ville heller ha en "stor" to-seter når jeg skulle på LAN osv.

Alternativet kan jo være en Suzuki Vitara JLX - den korte "lille" Vitaraen fra begynnelsen av -90 tallet. Da får du litt større bil, bedre plass som fire-seter og en mer moderne 1.6 liters motor. I tillegg har du også noe som ligner på utstyr på den: sentrallås, setevarmere, servo(!) ,el. ruter osv. Koster kanskje litt, de korte jeg har sett har ligget på 50.000+.

Forøvrig denne typen jeg tenker på: http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=598010

Endret av TomasK
Lenke til kommentar

Har kikka på en Vitara, den er også drit fin, men det er prisen som ligger kansje litt i overkant av det jeg hadde tenkt å bruke.

Det som var meningen med å kjøpe en 413, siden de ikke koster så mye, var å pusse den opp litt. Et lite restaurerings prosjekt.

Hvis det finnes noen andre biler i samme størrelse/type og prisklasse som Suzuki 413, men som helst går litt fortere ;), så skrik ut!

Endret av Empty
Lenke til kommentar

TomasK:

Nå har ikkje eg så peiling på japsebil, så derfor lurer eg litt på et par uttrykk eg aldri har sett angående noen bil før. Og det er "dreve om" Det antyder kjettingdrift noe eg kun har sett på Locost'er med sykkelmotor, og det andre er styredemper. Det kan eg sjå fornuft i på terengbiler som den Suzukien, så hvordan virker den?

Lenke til kommentar

Kunne kanskje skrevet "endret utveksling" i stedenfor å dreve om - selv om man rett og slett bytter drev i bakakselen, men jeg skrev det tidlig på morgenen.. Når man setter på større hjul (mye større hjul..) enn original får man gjerne helt feil speedometer visning, samt bilen går dårligere siden det er større masse som skal draes rundt og større rulleomkrets. Derfor endrer man gjerne utvekslingen et par hakk opp.

Styredemper er ganske greit - alle eldre 4x4'er har dette og alle seriøst bygde biler i dag (uten servo). Forhindrer mye av "slagene" man kan få i skaugen når man f.eks sklir ned fra en stein og hjula svinger hardt rundt.

Uansett, det er mye 413 å få i dag, ta gjerne en titt på www.offroad.no og bruktmarkedet der. Ville ikke kjøpt en som er totalt rustet i stykker dog.. Det kule er at man får kjøpt konverteringssett fra 1,6 vitaramotor og da begynner den lille rotta å flytte litt mer på seg! :) Sjekk ut www.calmini.com for trim, heving osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...