Gå til innhold

North bridge vifte har tatt kveld. Krise?

Fjelldal83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på hvor stor luftgjennomstrømning du har i kabinettet ditt, om du har gammel eller ny type NB kjøler, om du har overklokket, og hvor varmt det er i rommet ditt ellers. Ville vært forsiktig, var jeg deg:

- Hvis du har overklokket NB, klokk ned til normalt nivå, eller lavere.

- Har du en vifte liggende som du kan bruke midlertidig, gjør det.

- Ikke legg max belastning på NB for lengre tid av gangen enn strengt tatt nødvendig.

Tror det går bra dersom du er fforsiktig, men jeg ville likevel byttet vifte (og evt kjøler) så snart som mulig.

Lenke til kommentar

Har et ABIT kort (KG7?, husker ikke lengre..) som vifta røk på. Har brukt pc'n i over ett år nå uten vifte. For å si det sånn; det er flere komponenter der som er varmere enn NB. Overklokker ikke.

mvhr.

Edit: ikke pc'n i profilen.

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
NB-kjøleren på mitt Abit KV8-Max3 har begynt å krangle den også. Bråker noen ganger helt forferdelig. Det virker som om dem har puttet på den billigste vifta dem fikk tak i på dette kortet.

Vurderer å bytte den ut med en Zalman ZMNB47J chipset-kjøler, hvis CPU-kjøleren min ikke kommer i veien (Thermaltake Silent-Boost K8)

Samme som skjedde hos meg før vifta klikket. Tar nok ikke lang tid før den stopper helt.

Lenke til kommentar
Tjah, samme skjedde med meg, på et annet hovedkort, er vel ikke lenge før at harddiskene dine blir ekstra varme. Jeg måtte finne en chipset vifte å sette på igjen

ellers hadde hardiskene ryket grunnet varmen.

Jeg har en vifta som blåser rett på harddiskene så tviler på det blir noen forskjell.

Lenke til kommentar

Kaster meg inn for det skjedde noe med NB viften min for en time siden.

Har ett Abit IC7-G HK som begynte å ule. Tittet igjennom alt på pc-en, når jeg til slutt fikk fingeren ved uhel på NB viften. Men lydet stoppet å gikk som en klokke igjen. Så ett kvarter senere, skjedde det igjen, tok fingeren inn i NB viften , og lyden ble like fin. 5 minutter senere, begynte det å bråke like ille som en gressklipper som har stått i hele vinter.

Da gikk jeg inn på Winbond Hardware Doctor. Der stod det at NB viften var i N/A.

Stakk da fingeren inn igjen, og vips, spratt den opp i 5k rpm. Litt høyt, men sikkert varm. Det virker som den går rundt, men som om noe bremser den.

5 minutter senere begynte hk å ule ut en gressklipper motor igjen, pluss at HK gir en alarm. Windbond popper opp med en warning, om at viften hadde stanset.

Fikk også 4 ( eller 5 ) , alternativer , ignore , shut down , restart, disable (kanskje en til) .

Så stakk jeg fingeren inn mens jeg så dette, og vips, gikk den som en sommerfugl som fløy igjennom hagen her. Med andre ord , helt stillegående og uten alarm.

Popupen forsvant like fort.

Det skjedde ett par ganger, siden den gang, har det vært stille på den. Har valgt ignore, men den bråker ikke som en gressklipper lenger.

Hva er det som er feil?

1. Bruker feil finger? ( prøvd snart alle, ingen bedring)

2. NB viften er vanlig feil, og kan klare seg uten viften? ( fikk nytt hk for 4 mnd, grunnet andre NB viften m/kjøleribben hadde ramlet av. Fikk ett medium frityr stekt NB chips. Dvs. PC'n var kapott )

3. Kan støv forårsake det? ( lukket kabinett med god kjøling m/filter )

4. Kjent slitasje, som du må bytte en gang i halvåret?

5. Er det muligheter for reklamasjon av hk, hvis jeg begynner å bli lei?

( ja, jeg begynner å bli lei å skru ut alt sammen, for å sette inn en ny.)

Takker for alle svar.

Ps. Mener seriøst, men begynner å se litt humor i dette her :tease:

Abit, skjerp dere hvis dere vil beholde kundene deres. :nei:

Edit: Rettet på navnet på HK

Endret av lie
Lenke til kommentar

Hei, viften går 'tørr' pga varme, dvs. nix mer smøring på bevegelige deler lengre.

Ta ut viften, dra løs klistrelappen som dekker den ene siden, og drypp en dråpe symaskinolje e.l nedi der. Sett på klistrlappen igjen. Dette bør funke en stund, til den går tørr på nytt ;)

mvh r.

Lenke til kommentar
Hei, viften går 'tørr' pga varme, dvs. nix mer smøring på bevegelige deler lengre.

Ta ut viften, dra løs klistrelappen som dekker den ene siden, og drypp en dråpe symaskinolje e.l nedi der. Sett på klistrlappen igjen. Dette bør funke en stund, til den går tørr på nytt ;)

mvh r.

Genialt, det er godt mulig at det kan være en trix. Stjeler med meg litt fra jobben etterpå. Svindel på 2-3 ml er vel ingen som merker :p

Skal prøve når jeg kommer hjem. :love:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...