Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg er svimmel

iver89

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg hatt en tendens til å bli veldig svimmel. Ikke for en kurt stund, men heller for en hel dag. Begynte forrige uke, da jeg våknet en lørdag og ikke følte meg helt god. Hadde da dagen før drukket kanskje 7 glass vin, og så sovet 6 timer. Trodde med en gang at rusen bare ikke hadde gått ut av blodet. Så jeg dro på loppemarked (endte opp med en del rare ting derfra..), kom hjem igjen, spiste litt. Følte meg mye bedre, og holdt meg slik ut kvelden. Da jeg så våknet dagen etter der igjen, var den samme kvalmende, svimle følelsen der. Jeg hadde ikke drukket noe annet enn 1 øl (mulig det var en lettøl også) kvelden før, så det kan ikke ha vært alkoholen. I de neste 3-4 dagene holdt svimmelheten seg der, hvor mange klassekamerater antydet at jeg så dopet ut, før den endelig gikk over, eller hvertfall ikke var så merkbar lenger.

I går satt jeg barnevakt for kusinen og fetteren min. Så da først på en forestilling hun var med på (amatørteater), før jeg fulgte dem hjem og passet på dem resten av kvelden. På denne amatørteater forestillingen fikk jeg igjen svimmelheten. Var utrolig irriterende, da jeg måtte passe på fetteren min (6 år tror jeg) når han løp rundtomkring.

Føler meg bra nå, men vil helst ikke at dette skal gjenta seg. Noen idéer om hva som kan ha forrårsaket det, eller hvordan jeg kan hindre det å skje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være mange årsaker til svimmelhet, og det er nokså vanlig, men sjeldent farlig. Det anbefales å søke lege dersom:

Svimmelheten opptrer i forbindelse med en virusinfeksjon

Svimmelheten gjentar seg over 3-4 uker

Svimmelheten ledsages av andre symptomer som sterk hodepine, øresus, nedsatt hørsel eller annen sykdomsfølelse

Har du opplevd å være svimmel i flere dager etter å ha drukket alkohol tidligere? Det kan jo hende at du ikke tåler alkohol så godt.

Lenke til kommentar
jonas: nei, aldri følt meg svimmel etter alkohol før

edit, det vil si aldri følt meg svimmel dagen etter :p

Ok.

Jeg har selv opplevd å være litt svimmel et par dager etter en skikkelig fyllekule, men ikke mange dager. Men svimmelheten behøver jo ikke å ha så mye med at du drakk alkohol å gjøre, det kan jo være tilfeldig at du fikk det nettopp etter å ha drukket...

Hadde det vært meg ville jeg tatt en tur til legen hvis svimmelheten vedvarer. Det er sikkert ikke noe alvorlig, men det er mye bedre å få vite hva det er så man slipper å uroe seg.

Lenke til kommentar

Kom nettopp hjem fra trening nå. Føler meg friskere enn noen gang før. Svimmelheten er totalt borte, og hodet er så klart at det kiler. Kanksje jeg bare trenger å trene mer, eller å få en bedre rutine rundt treningen. Denne følelsen har jeg lengtet etter lenge :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
det viste seg at han hadde en svulst på 5x5x7 cm som presset på balansenerven...

:ohmy:

Selv var jeg plaget av svimmelhet hver gang jeg reiste meg opp brått - verden snurret rundt og synet mitt ble grønt. Det må ha vært slitsomt å være slik «hele» tiden. Mitt problem løste seg med å spise litt vitamintabletter o.l., tror det var jernmangel.

Lenke til kommentar

hmm...en svulst ja

takk for den du, der lettet du mine tanker :p

om jeg kan "se" pulsen min, dvs se feks den høyre delen av nakken min vibrere i takt med pulsen om jeg ser nøye på den i godt lys - eller der hvor ribbeina møtes, at det stedet "pulserer"..hva antyder det?

Lenke til kommentar

Dette du beskriver er vanlige symptomer på enten jernmangel eller generelt lavt blodsukkernivå. Det siste er lettest å gjøre noe med. Forsøk å spise mer, og gjerne mer karbohydrater. Hvis dette hjelper, er det mest sannsynlig det eneste som skal til.

Jernmangel løses ved å spise et jerntilskudd, men her bør du rådføre deg med lege.

Lenke til kommentar

ah, det gir faktisk mening. har spist mye mindre i det siste enn jeg vanligvis gjør, hvertfall er dette noe foreldrene mine har påpekt. karbohydrater..kommer ikke på noe annet enn pasta og brød. hvilke andre matvarer inneholder det?

Endret av iver89
Lenke til kommentar

Pasta og brød er fint. Grønnsaker, poteter, frukt, you know the deal. Det er karbohydrater i svært mye "vanlig" mat. Men poenget må være at du skal spise, og gjerne så ofte som hver tredje time. Da holder du blodsukkeret på et jevnt og fint nivå :)

Edit: Hvis du er flink i engelsk, kan jeg anbefale denne artikkelen, som utdyper en hel del rundt karbohydrater!

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...