Gå til innhold

PolarFLO TT

Anbefalte innlegg

Joda, bluescreen. Jeg mener også at grafer skal starte på 0.

Det gjer jo forsåvidt grafane også.

Eg går ut frå at Herr Fagerjord har utført testen ved 25 grader Celsius. Dermed blir det riktig å starte grafen ved 25C, som dermed er referansetemp. Det blir svært galt å la grafen begynne ved 0C, og litt feil å la den starte ved 0K. Forøvrig kan du lese meir om saken her.

Som alle kan se, ble ytelsen DOBBELT så bra når de økte slangediameteren! Bare se på den grafiske fremstillingen!!!.

Ja faktisk så er det tilfellet!!!! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg går ut frå at Herr Fagerjord har utført testen ved 25 grader Celsius. Dermed blir det riktig å starte grafen ved 25C, som dermed er referansetemp. Det blir svært galt å la grafen begynne ved 0C, og litt feil å la den starte ved 0K.

Grafen burde starte på null uansett, og så burde man heller vist forskjellen ut i fra termisk motstand.

Lenke til kommentar
Eg går ut frå at Herr Fagerjord har utført testen ved 25 grader Celsius. Dermed blir det riktig å starte grafen ved 25C, som dermed er referansetemp. Det blir svært galt å la grafen begynne ved 0C, og litt feil å la den starte ved 0K.

Grafen burde starte på null uansett, og så burde man heller vist forskjellen ut i fra termisk motstand.

Grafen starter på "null" altså den temperaturen som ei ideel vannblokk teoretisk sett kan kjøle testbenken ned til. I dette tilfellet er vanntemperaturen 25C. Dermed er det umulig å få ein temperatur lavare enn 25C, derfor er dette "null". Hadde Celsius skalaen "begynnt" ved 298K ville grafen begynnt ved 0C, eller 298K.

Skulle det vore ein forandring av grafen burde heller Ok.no operert med differansetemperaturar, er det du tenkjer på?

Vanntemperaturen er konstant uavhengig av kva for ei blokk som er testa så lenge effekten den skal fjerna er konstant (80W i dette tilfellet).

[quote name=Meg sjøl tidlegare i dag :hrm: ]

Som alle kan se, ble ytelsen DOBBELT så bra når de økte slangediameteren! Bare se på den grafiske fremstillingen!!!.

Ja faktisk så er det tilfellet!!!! :D

Nåja, eg burde nok dratt fram kalkulatoren i dette tilfellet, men det er nok ikkje så heilt feil likevel.

Lenke til kommentar

Hadde det gått ann å laget en test der hvor man så på denne blokken, kontra whitewater/dangerden?

Uansett en spennende blokk.

Og slutt og whine over at han har laget en graf som dere ikke liker! Dere burde dere klare å finne på noe annet med større betydning å whine over ;)

/Clvn

Lenke til kommentar

Når det sies at grafene burde starte på null vil jeg si at romtemperatur vil være null i denne sammenheng. Som tidligere forklart!

Grafene kan sesHER! For de som kunne trenge en ekstra titt.

Eneste jeg kan nevne er at de to grafene er forskjellige størrelsesmessig. Ellers synes jeg mye av masingen om de grafene er litt unødvendig, men det er min mening . :blush:

Synes ellers artikkelen var helt fin!

Var usikker på om jeg kunne ha grafene i dette innlegget (© copyrightinformasjon) ;)

- LOZER

Lenke til kommentar

Diskusjonen om hvor grafene skal starte har versert flere ganger på forumet. Vi har valgt å sette romtemperatur som nullpunkt, da det aldri er mulig å komme under denne - dersom vi da ikke snakker om peltierkjøling eller kompressorbasert kjøling. Det er derfor overhodet ingen feil å la grafene starte ved romtemperatur, her 25 grader.

Det eneste som taler mot å la grafene starte på romtemperatur, er at differansen mellom de forskjellige testobjektene vil være visuelt større. Og om man ikke leser testen, vil man fort kunne bli lurt til å tro at testobjekt A er 2-3 ganger bedre enn testobjekt B - selv om den reelle temperaturforskjellen kanskje ikke er mer enn 1-2 grader.

Vi har ført vår praksis i mange år, og vi akter å fortsette med det. Grafene er kun ment for å gi en grei oversikt, slik at man fort kan se hva som er best. Ut over det er det leserens EGET ansvar å sjekke tallene, for å se hvorvidt dette er interessant eller ikke.

Lozer: Du kan godt legge ut grafene i vårt eget forum! :)

Lenke til kommentar

Siterer ikke EC da jeg poster like under og det dar mye plass.

Takk! Synes bruken av grafer er helt riktig, og vi trenger ikke nevne det mere i denne tråden?

Selv med Peltier eller kompresor bassert kjøling er det vel også riktig å starte på tempraturene i omgivelsene kjølesystemet avgir varmen til :roll: "Sannheten" kan være ulik ved hvilket ståsted man har og hvordan man tolker ting...

Lenke til kommentar

Yep. Slik jeg ser det er det korrekt å starte grafene på den temperaturen som må antas å være den absolutt lavest mulige. Ingen vannkjølingssystemer og/eller luftkjølere (aka. kjøleribber) kan få temperaturen ned i romtemperatur, ergo er det et godt utgangspunkt.

Og det var siste ord om den saken i _denne_ tråden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...