DargarWhiteFang Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Hei! Har 1GB minne og har under lengre tid følgt med på hvor mye minne som brukes kontra hvor mye som er ledigt. Jeg har kommt til konklusjonen at for min maskin og mitt bruk, så kan jeg fint skru av PF helt. Dette har jeg også gjort, 0MB totalt for alle partisjoner brukes som PF... (Har re-boota osv.) MEN, når jeg trykker ctrl-alt-del og går på "Performance" tabbe, så står det "PF usage" på 359MB. (Varierer mellom ~300 og ~400). Hva er dette? Er det en annen page-file eller?? På Physical Memory så står det akkuratt nå 550MB ledig. Vil ha minst mulig disk aktivitet minst mulig "låste" filer. Tenkte at det var et bra sted å begynne med PF.. Noen forklaringer, råd eller tips? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 du bør ikke skru av pagefile... det vil føre til at maskinen din vil bli ganske mye tregere.. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 du bør ikke skru av pagefile... det vil føre til at maskinen din vil bli ganske mye tregere.. Sikker på dette? Så vidt jeg vet består virtuelt minne av fysisk minne og pagefile, så lenge du har nok fysisk minne trenger du i teorien ikke pagefile. Om du fortsatt mener dette må du nok forklare det litt nærmere.... Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Les her du: http://www.rojakpot.com/showarticle.aspx?artno=143 Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Hmm... interessann artikkel, dog ikke så veldig teoretisk. Har ikke læreboka i Operating system concepts her, men skal sjekke opp noen detaljer. Jeg mener uansett at 1 GB RAM holder om du dropper pagefile, men det er kanskje lurest å la den stå uansett. Om den ikke er i bruk (du har mye minne) koster det ikke så mye ressurser å la den der for sikkerhetsskyld. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 du bør ikke skru av pagefile... det vil føre til at maskinen din vil bli ganske mye tregere.. Sikker på dette? Så vidt jeg vet består virtuelt minne av fysisk minne og pagefile, så lenge du har nok fysisk minne trenger du i teorien ikke pagefile. Om du fortsatt mener dette må du nok forklare det litt nærmere.... er en stund siden jeg har hatt om dette på skolen meg gir deg denne forklaringen: som du sikkert vet så bruker operativsystemet RAM'en på maskinen til å "mellomlagre" ting som den støtt bruker. når det er fult i RAM'en så flyttes noe av infoen som ellers skulle ligget i RAM over på hardisken. Dette for å kunne gjøre plass til mer, relevant info. (med den andre infoen som fremdeles trengs av ulike grunner kastes ikke da denne infoen mest sansynlig trengs iløpet av kort tid igjen). Swap-filen/pagefile blir da som en slags "utvidelse" av RAM'en. du bør ha ganske mye RAm før du i det hele tatt vurderer å kutte ut pagefile-filen. jeg vi si at du må opp i 1.5 - 2.0 GB med RAm før du gjør dette... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Anbefaler en kikk her : http://www.petri.co.il/pagefile_optimization.htm Can the Virtual Memory be turned off on a really large machine? Strictly speaking Virtual Memory is always in operation and cannot be ‘turned off’. What is meant by such wording is ‘set the system to use no page file space at all’. This would waste a lot of the RAM. The reason is that when programs ask for an allocation of Virtual memory space, they may ask for a great deal more than they ever actually bring into use - the total may easily run to hundreds of megabytes. These addresses have to be assigned to somewhere by the system. If there is a page file available, the system can assign them to it - if there is not, they have to be assigned to RAM, locking it out from any actual use. Lenke til kommentar
Legion Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 minne behøver ikke være fullt for at swap skal taes i bruk. hele applikasjonen/prosessen trenger ikke være lastet i ram for at den skal kunne kjøres. den delen som ikke er nødvendig for tiden blir lagt på swap for å frigjøre ressurser. uten swap så tvinger man OSet til å ha alt i ram til enhver tid. men tilbake til topic. noen applikasjoner krever faktisk swap, så du kan like godt sette av en symbolsk liten klump. et par hundre MB holder i massevis. skulle du derimot finne på å kjøre ramtørste applikasjoner og ikke ha nok minne; ram + swap, så får du litt problemer... Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 Mitt ønske om ingen disk-swap har den enkle grunnen at selv med et par hundre MB som swap, så bruker windows av dette selv om det finnes godt om ledig plass på fysisk minne. -Dette irriterer meg av ulike grunner, særlig når maskina har mellom 400 og 550MB ledig til en hver tid. Hadde Windows vært litt mer kresen på når den brukte disk-swapen så kunne jeg hatt en symbolsk sum der. "Visse applikasjoner trenger hdd-swap"?? Når jeg begynner å bruke en slik applikasjon, alltså en som feiler når jeg forsøker å kjøre den pga. ingen hdd-swap, så skal jeg heller ta hensyn til dette... I følge programmer som f.eks. Cacheman, Diablo 2 og RAMDisk så er informasjon om at hdd-page file må være minst 1.5 størrelsen på det fysiske minne ikke lengre gyldig for systemer med 512+MB minne. This would waste a lot of the RAM. The reason is that when programs ask for an allocation of Virtual memory space, they may ask for a great deal more than they ever actually bring into use - the total may easily run to hundreds of megabytes. Dersom jeg etter å "sløst bort" flere hundre MB med RAM fremdeles har mellom 400 og 550MB igjen, så spiller det fint liten rolle att jeg har sløst! -Det trur ihvertfall jeg! Har kjapt lest igjennom de to linkene, men kommer til å forsøke å kjøre systemet uten fysisk PF. Jet har allerede merket at HDD'en brukes mye mindre nå enn før når systemet er "idle", alltså når bare F@H kjører (på min ramdisk), og det var dette jeg ville oppnå. Dersom jeg skulle få for lite og dermed selvsagt problem, så kommer jeg jo til å merke dette, og da kan jeg jo faktisk reboote og sette i gang hdd-pf'en igjen. Er det fremdeles noen som har noen gode (bedre) grunner til hvorfor jeg skal fortsette å ha hdd-pf?? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 (endret) En til å lese om emnet: http://aumha.org/win5/a/xpvm.htm Ha heller pagefile på noen hundre meg. Slå av complete memory dump. Hadde Windows vært litt mer kresen på når den brukte disk-swapen så kunne jeg hatt en symbolsk sum der. Og settt heller disablepagingexecutive =1 "Drivers and the kernel must remain in physical memory" Endret 15. november 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Det er noen programmer som krever pagefile (Adobe Photoshop f.eks.) Det er verken nødvendig eller fornuftig å fjerne den. Lenke til kommentar
GA75 Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Windows er, i likhet med andre OS som linux, konstruert for å ha en pagefile på disk til mellomlagring av informasjon som ikke er påkrevet å ha i fysisk minne. Uavhengig av mengde fysisk minne! I windows xp er anbefalt minimumsstørrelse på pagefile 1.5 ganger fysisk minne. Du vil ikke oppnå noen ytelsesøkning ved å fjerne pagefilen, tvert i mot faktisk... Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 OK jeg gir meg... Har i alle fall full tillit til Daniel Petri :-) Er nok ikke verken praktisk eller teoretisk tilrådelig å deaktivere pagefile, men standardrådet om pagefil på 1.5 ganger fysisk minne blir litt overkill når du har så mye minne. Noen hundre meg skulle vel holde, men dette finner du jo fort ut av ved litt testing. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Bakgrunnen slik jeg har forstått for 1.5 ganger fysisk minne er complete memory dump for debugging. bruker 1:1 minne - pagefile - disk-fil + at man skal ha litt i reserve . Setter man small 64K , får man ingen problemer med en pagefile på 100-200MB (hvis det står i stil med fysisk installert da.). Man kan bruke denne for å sjekke faktisk current pagefile bruk . Endret 16. november 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Bakgrunnen slik jeg har forstått for 1.5 ganger fysisk minne er complete memory dump for debugging.bruker 1:1 minne - pagefile - disk-fil + at man skal ha litt i reserve . Setter man small 64K , får man ingen problemer med en pagefile på 100-200MB (hvis det står i stil med fysisk installert da.). Man kan bruke denne for å sjekke faktisk current pagefile bruk . OK, høres forsåvidt logisk ut, men kan du forklare dette litt nærmere? edit: fant en del info her. http://www.microsoft.com/resources/documen...md_stp_mncs.asp Har ikke sett så mye på dette før, men om du bruker small skulle de nok holde med noen hundre MB ja! Endret 16. november 2004 av erikindre Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Hvis du har 1024MB ram og får en bluescreen lager systemet en crash dump. "Complete Memory Dump" er den største kernel-mode dump fila. Den inneholder alt av fysisk minne for maskinen for tidspunktet feilen oppsto. Denne type kernel crash dump krever pagefile på boot drive som er like stor som installert minne + 1MB Windbg eller KD kan da analysere crash dumpen . Blir riktig nok ikke minne installert ganger 1,5 men ... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Hvordan blir dette for meg som har swap fila på en annen disk en den jeg har OS på? Jeg har gjort det for å få brukt hele båndbredden på disken når swapfila brukes. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Hvordan blir dette for meg som har swap fila på en annen disk en den jeg har OS på?Jeg har gjort det for å få brukt hele båndbredden på disken når swapfila brukes. går veldig fint det. i Linux pleier Swap-filen å ligge på en egen partisjon, blandt annet for å øke ytelsen på systemet.. vet ikke hvordan det er på windows men jeg regner med at dette systemet også går raskere når du har flyttet swapfilen på en annen partisjon/hardisk... Lenke til kommentar
Learning To Fly Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Hvordan blir dette for meg som har swap fila på en annen disk en den jeg har OS på?Jeg har gjort det for å få brukt hele båndbredden på disken når swapfila brukes. går veldig fint det. i Linux pleier Swap-filen å ligge på en egen partisjon, blandt annet for å øke ytelsen på systemet.. vet ikke hvordan det er på windows men jeg regner med at dette systemet også går raskere når du har flyttet swapfilen på en annen partisjon/hardisk... Korrekt, var et sted jeg leste at det var bra om den låg på en annen harddisk en OSet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Er kun oppretting av full crash dump som krever at den er på %systemdrive% iflg. microsoft . Ellers er det ikke noe problem med annen part. Hvis du selv ikke er utvikler og kan analysere/debugge memory dumpen din , eller skal ha andre til å se på den er det ikke nødvendig å ha instillingen for full dump. Sett kun minidump. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå