Playmofetish Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) Jeg skal selge en av harddiskene mine til en kar, og lurer på hvordan jeg bør formatere den. Jeg har kopiert det jeg trenger fra den harddisken over til min nye harddisk, og skal nå slette det som er igjen på den gamle. Jeg har ikke noe skummelt eller personlig viktig på harddisken. Holder det å slette partisjonene i disk manager? Eller bør jeg også formatere etterpå? Eller rett og slett bruke et eller annet total erase-program, som overskriver alle data på harddisken? Vet noen om et sånt program i såfall? Hvis jeg sletter partisjonene mine, kan kjøperen da få disse opp igjen og ha full tilgang til mine data da, eller MÅ disken formateres for å fungere? Takker for tips! Endret 14. november 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
Gladideg Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) slett alle partisjonene, absolutt alt... så formatere du disken han vil sikkert ikke ha en partisjonert disk... ta en fil, kopier den sånn at hele disken blir full av denne filen, gjør det ca. 5-6 ganger, så er det umulig, t.o.m for IBAS å gjenopprette datan der Endret 14. november 2004 av w0lla Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Vanlig sletting av filer/partisjoner er som regel ikke nok. Du kan godt formatere 100 ganger, likevell er det mulig å få tak i filene. Jeg bruker Kill Disk til å slette innholdet på disker jeg gir bort/mottar. Dette tar lang tid, så det er bare å sette på når du legger deg. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 (endret) Done! Takk for hjelp. Når jeg tenker over det var dette faktisk et latterlig dumt spørsmål. Men noe jeg lurer på er om noen vet om et program som skriver over alle data på en harddisk? Altså setter alle bit´er til 0 eller 1, så ALL informasjon forsvinner? Ikke at jeg trenger det nå, men.. Edit: Diverse: Takk for link! Akkurat et sånt program jeg tenkte på! En fullstendig sletting er ikke nødvendig av denne harddisken, men kan være greit å vite om til senere! Nå har jeg fått all den hjelp jeg trenger, takktakk. Endret 14. november 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Ved mindre du har topphemlige ting på diskene, så holder det lenge å ta en helt vanlig formatering (ikke hurtingformat). Hvis du derimot må være 100% sikker, så bruk et program som nuller disken (skriver tilfeldig data over disken 3-4 ganger). Da blir det umulig for selv profesjonelle å få noe fornuftig ut av 99,9% av disken. -Stigma Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 ... så holder det lenge å ta en helt vanlig formatering (ikke hurtingformat). Nei, du tar feil. Det gjør ingen forskjell om du tar hurtig eller vanlig, alle filene er der fremdeles. Dette har vært tatt opp mange ganger, bare søk litt i forumet. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Poenget er vel at det ikke skal ligge filer åpenlyst på disken. Da er det nok med en fotmatering. Lite trolig at personen som overtar disken kommer til å snoke på det som har ligget der før. Men er du paranoid eller har informasjon om hvem som skjøt Kennedy eller bevis på at Elvis lever (og ønsker å skjule dette for allmenheten) kan du bruke Expert Eraser fra IBAS. Da blir visstnok alle data overskrevet flere ganger, og det vil være umulig selv for eksperter å hente data ut av disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå