Gå til innhold

Eldre linser til Canon 10d - ulemper?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en brukt Canon 10d. I den forbindelse har jeg sett på standardlinsene (EF-S) som Canon anbefaler. Det er zoom-linser med beste lysstyrke på henholdsvis f 3,5 og 4,5! Det er etter mine begreper temmelig dårlig.

Canons produktpresentasjon URL]

Så kommer spørsmålene:

Er det noen som kan anbefale alternative linser med bedre lysstyrke?

Hva mister jeg ved å kjøpe et brukt objektiv som ikke er spesielt tilpasset digital speilrefleks?

Hilsen

Keiwaryu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brennvidden på de aller nyeste linsene (dvs EF-S, kun tre stk til nå) er tilpasset bildebrikkene som er mindre enn 35mm film. Effektiv brennvidde for en linse blir på 10D linsas brennvidde x 1.6. En 28-80 linse tilsvarer mao en 44 - 128 linse på et vanlig speilrefleksapparat, som er noe mindre anvendbart. Nyere linser kan også bruke mindre glass-elementer pga at bildebrikka er mindre, og de blir dermed lettere.

Jeg har prioritert å kjøpe fastlinser nettop på grunn av lysstyrken, og for å kunne fotografere med liten dybdeskarphet uten å måtte stå alt for langt unna den jeg tar bilde av.

Sigma 28mm f1.8

Canon 50mm f1.8 II

Canon 100mm f2.8 macro

Alle tre gir helt glimrende kvalitet og er lysfølsomme nok til å brukes innendørs. I helga tok jeg et portrett av en kamerat kun belyst av et stearinlys! ( Ok, det var ISO 1600 og bildet blei temmelig grovkorna... ;) )

For steder med godt lys og der jeg ikke er først og fremst er ute etter superkvalitet, så bruker jeg kit-linsa som fulgte med 300D-en min.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å kjøpe en brukt Canon 10d. I den forbindelse har jeg sett på standardlinsene (EF-S) som Canon anbefaler.

Kan du bruke EF-S på 10d da? Mener å huske de ikke går på alle modeller...

Edit:

Sjekka litt. EF-S går ikke på 10d.

Endret av BIGG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...