Gå til innhold

Problemer med internett over ethernet, SuSE 9.2

Anbefalte innlegg

Heisann! Tenkte dette var plassen å spørre om noe sånt. Det har seg altså slik:

Jeg har i lengre tid ønsket å bytte operativsystem til Linux, og har prøvd noen distroer og slått meg til ro med SuSE 9.2, som jeg synes ser greit ut. Jeg er helt grønn på Linux, og kjenner kun til enkle kommandoer og uttrykk. Har søkt rundt, og fortsatt ikke funnet løsninger på problemet mitt.

Jeg har en PC med to nettverkskort, et innebygd i hovedkortet (brukes ikke), og et PCI-nettverkskort. PCI-kortet er koblet til et trådløst aksesspunkt som igjen er "koblet" til en trådløs router som igjen er koblet til internett. I Windows har jeg absolutt ingen problemer med å koble til internett. I Linux får jeg kontakt med nettverket, jeg får pinget både router og andre PC'er på nettverket, og jeg får til og med utdelt IP fra routeren. Jeg har satt opp gateway og DNS-servere i kontrollpanelet for nettverkskortet.

Når jeg går inn i Konqueror (som er den eneste nettleseren jeg har), får jeg bare en feilmelding (finner ikke host) på alle sider jeg forsøker å nå. Jeg får heller ikke pinget andre PC'er på internett (ikke DNS-serverne engang, enda jeg har trippelsjekket at IP'ene er korrekte). Vet noen hva dette kan komme av?

Har en mistanke om at Linux ønsker å koble til internett via det andre nettverkskortet mitt, men finner ingen kontrollpaneler hvor man kan velge nettverkskort som kobler til internett.

Står helt fast, og hadde satt stor pris på litt starthjelp, da internett er det eneste jeg mangler for å ta i bruk Linux på heltid.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korleis ser nettverket ditt ut? Kan du sei det, så kan me gje deg info om kva

kommandoar du bør kjøre. Nå likar ikkje eg YaST, så eg vil ikkje (kan ikkje?)

gje deg ein gjennomgang der. - Virkar underlig at det ikkje funkar, når det

funkar lokalt i nettverket og med Windows som du seier.

Forresten hadde eg òg ein god del problem når eg skulle setje opp trådlaust

nett her heime. Men eg huskar ikkje heilt kva som var feilen. Hmm...

Lenke til kommentar

Ok, her er nettverket, fra start til slutt:

<<INTERNETT>>

|

ADSL-Modem + gateway (192.168.2.1)

|

Trådløs router + DHCP-server (192.168.2.10)

|

Trådløst aksesspunkt (192.168.2.100)

|

Min PC (får IP av DHCP-serveren, f.eks. 192.168.2.31)

Andre PC'er er koblet til samme router som meg, og jeg kan pinge de uten problemer. Jeg kan også pinge modemet, men ingen PC'er forbi det. Finner ingen operativsystem-spesifikke instillinger i verken modemet, routeren eller aksesspunktet.

Har deaktivert kortet som ikke skal brukes nå, men får fortsatt ikke tilgang til internett. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...