Gå til innhold

PC- barbeque.. Lukten av svidd PC

Anbefalte innlegg

For tre uker siden begynte min ti måneder gamle PC å lukte svidd.

Rent umiddelbart funket maskina som den skulle, men et par uker senere kom det opp beskjed om at spenning som skulle være 12 volt lå på et avvik over 10%.

Dette har skjedd hver gang jeg har prøvd å starte maskinen siden:

Windows (XP) stopper opp, så blacker det ut før maskina prøver å starte opp på nytt igjen, men da klarer den ikke å laste inn Windows.

Ved ca halvparten av oppstartene laster maskina inn bios helt greit, men etter det skjer det ingenting. Ellers starter den uten problem, men fryser altså etter ei stund, samtidig som det lukter svidd.

Jeg innrømmer glatt at jeg ikke har særlig peiling på data, men jeg håper noen kan gi meg noen pekepinner på hva som er galt.

Samtidig lurer jeg på om det går an å ta ut harddisk før innlevering til reparasjon, og om harddisk kan settes inn igjen etter reparasjonen uten problemer og med innhold på hardisken inntakt. (er kanskje ikke så veeldig gira på tanken om at en masse El-kjøp menner skal snoke rundt i private filer. :blush: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elkjøp trenger strengt tatt ikke disken, så sant det ikke er disken som feiler, noe som man ikke vet før de har sjekket. Servicepersonell har ikke lov til å snoke rundt i private filer. Men du kan jo snakke med servicefolkene om det er i orden å levere inn maskinen uten disk.

Når det gjelder årsaker til at det lukter svidd, så kan det være støv på varme komponenter, kortslutning i ledninger eller andre komponenter, varmgang i vifte eller andre komponenter som feiler. Kort sagt, uten å se maskinen, er det nesten umulig å si hvor feilen ligger. Hadde du brukt nesen din da det oppstod, kanskje du kunne ha luktet deg frem til kilden. Tror det er litt værre når lukten får "satt seg". Men du kan jo prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...