pgdx Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Altsaa... Har ikke de tre siste bokstavene i links, saa... Jeg har installert Arch Linux 0.7 paa min Fujitsu-Siemens Lifebook (laptop), men har en del problemer... Naar jeg kjoerer tunge programmer, eller gjoer litt mye paa en gang, tryner hele PC-en. Absolutt ingenting reagerer paa noe som helst, saa da maa jeg til med svenskeknappen. Dette skjer spesielt naar jeg i fluxbox proever aa starte Firefox og Thunderbird samtidig, men ogsaa naar jeg har vaert lenge nok i X. Jeg har en anelse om at det er CPU eller minnet, men jeg vet ikke helt hvordan jeg kan faa logget de siste aktivitetene. Det leder jo meg inn paa hvorfor jeg starter denne traaden. Hvordan kan jeg faa Arch til aa logge all aktivitet slik at jeg kan finne ut hva som tryner? Har sjekket i /var/log/ errors, kernel og messages, men der var det ikke noe interessant! Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 strace logger all aktivitet i et bestemt program. Du velge at det skal kjøre fra start til det krasjer/du lukker det. Er det noe sånt du tenker på? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 SSH inn fra en annen maskin og kjør top mens du jobber, og med en gang laptoppen fryser, se på top. Dersom X bruker obskønt mye CPU (størrelsesorden alt sammen), er du in for a ride. Du vil ikke at dette skal være tilfelle - for jeg lover deg det er et helvete å feilsøke (er midt oppi det samme på desktopmaskinen nå, og jeg har det IKKE gøy). Undersøk i hvertfall dette. Hvis ting bare fryser uten at X tar all CPUen, kan det være et enklere problem du har med å gjøre Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Og du kjenner selvsagt til ctrl+alt+F? og ctrl+alt+backspace, slik at du vet at det ike bare er X som henger? Prøvd å logge på fra annen maskin, eller pinge? CPU gir sjelden slike problemer, med mindre det er et varmeproblem pga. tungt belastet CPU. Det kan du teste med et CPU-intensivt program, som bruker lite minne og mye utregninger (regne ut PI med noen millioner siffer). At minnet er fullt er derimot en sikker vinner for å gi kræsj. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 JBlack: Fullt minne gjør at kernelen begynner å kaste prosesser for at maskinen IKKE skal låse seg. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Ja, jeg vet at det ikke er X som henger. Strace fungerer vel ikke til dette behovet, ettersom det bare logger et bestemt programs aktivitet. Her er det ikke ett program som kraesjer. Her funker alt perfekt til plutselig hele maskinen gaar i staa. Jeg har proevd aa pinge, og den svarer ikke paa det. Jeg hadde Windows installert paa denne, og, dessverre, klikket den aldri da! Jeg kan proeve aa logge inn med ssh paa denne, ja, og kjoere top, men jeg tviler paa at jeg vil faa noe fint ut av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå