Spursmann Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Hei Har fått noen spørsmål om man kan bli straffet for å bruke serials/crack til software. Har skrevet noen ord om dette, men hører gjerne fra andre som har en mening Dersom noe skal være straffbart må dette gå klart frem av en lovbestemmelse. I åndsverkloven refererte paragraf (fra et annet forum - åndsverkloven § 39 h)vises bare til noe som ER lov. Det kan være at en slik bestemmelse ikke er uttømmende, derfor er det misvisende å si : "SÅ ved min tokning så har man faktisk ikke lov til å bruke kopisperre på dataprogrammer(s.s. spill) " Og til dere som betegner å bruke crack/serial m.v som "stjeling". Her er definisjonen av tyveri (som nok er det de fleste tenker på når de sier "stjeling") : § 257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden. Om man nytter en crack/serial m.v. så borttar ikke personen noe. Skal det være tyveri så må du faktisk fysisk tilegne deg noe som er i EIERS besittelse. Er det i noen andre enn eiers besittelse så er det evt. underslag. Dette kan virke som flisespikkeri, men faktum er at man må ha en positiv lovhjemmel for å kunne ilegge straff. Norsk rett burde hatt en tilsvarende bestemmelse som straffeloven § 262(piratkort/dekodere) for piratsoftware : § 262. Den som a) i vinnings hensikt framstiller, innfører, distribuerer, selger, leier ut, besitter, installerer, vedlikeholder eller skifter ut dekodingsinnretning, b) i vinnings hensikt annonserer eller på annen måte reklamerer for dekodingsinnretning, eller c) søker å utbre dekodingsinnretning når hensikten er å skaffe noen uautorisert tilgang til en vernet tjeneste, eller medvirker til dette, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år. Den som ved bruk av dekodingsinnretning påfører den berettigede et tap eller skaffer seg selv eller andre en vinning ved å få uautorisert tilgang til en vernet tjeneste, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder...." Mange tar opp retten til å kopiere et åndsverk (spill/film m.v) til eget bruk som en begrunnelse for at også det å bruke en serial/crack skal være lovlig. Typisk "Det er til eget bruk". Til dette vil jeg bemerke at det er en stor forskjell på å ta en kopi av en plate som man har kjøpt, slik at kopien kan brukes dersom orginalen blir ødelagt og det å laste ned et spill med tilhørende crack/serial. I det første tilfellet er det ikke en "uberettiget" kopiering, jf. straffeloven § 145 (Slik også i DVD-Jon saken). I det andre tilfellet tilegner man seg noe man ikke har betalt for, slik at dette rent etisk stiller seg annerledes. Etter mitt skjønn er problemet at det ikke foreligger noe lovbestemmelse som rammer privatpersoners bruk av serial/crack på en slik måte at dette kan straffes. Og åndsverkloven § 12 : "§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk, b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram, c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar. .. " Altså, så lenge det ikke ligger noe annet økonomisk motiv bak bruken enn at du selv skal spare noen kroner (Ja, spill og program er dyrt. Men det er ikke noe menneskerett å eie en Porsche heller), så kan dette trolig ikke straffes i Norge i dag. Både EU og USA* har regler som kan brukes på alle sider av brudd på opphavsrettigheter og dette forventes å bli innført i norsk rett på sikt. Kommenter gjerne : ) *Noe ulik praktisering fra stat til stat. Lenke til kommentar
Spursmann Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Fikk noen spørsmål rundt dette som jeg svarte på e-mail. Legger inn en kopi av mailen her : Når det gjelder det siste du skrev, om at norge ennå ikke har lover for akkurat det, slik usa og australia har. Men vil det heller ikke stille seg annerledes når man kopierer programvare som er laget i andre land heller? Du tenker da på å nytte feks lovbestemmelser fra et annet land i Norge? I utgangspunktet er det hvor forbrytelsen blir begått som vil være avgjørende for hvilket lands rett som skal anvendes. Dette har mange narkotikasmuglere fått erfare til gagns i enkelte asiatiske land. Internett gjør jo saken vanskeligere, men det klare utgangspunkt er at man skal dømmes etter norsk rett. Jeg trodde jo også at programvare var regnet som åndsverk, slik at man ikke kan kopiere det, på samme måte som bøker. Er det ikke tyveri når man tar noe slikt uten å betale for det? Problemet er at det pr. definisjon ikke er tyveri, slik at man ikke kan dømmes etter tyveribestemmelsen i straffeloven. Programvare er åndsverk, på lik linje med musikk, bøker og film. Men, det er vesensforskjeller i bruksmåte og behov for kopiering til privat bruk. Selv om min personlige mening er at mange tolker åndsverkloven § 12 litt vidt, er nok oppfatningen i dag at man kan kopiere både musikk, film, bøker og program til privat bruk. Men, da er jo egentlig utgangspunktet at man kopierer noe man lovlig har kjøpt, som en ren backup. Defor mener jeg at det å laste ned en warezversjon av et åndsverk for så å bruke en serial/crack med den hensikt å bryte kopibeskyttelse/sperre er noe annet. Pr. dags dato kan jeg likevel ikke se at det foreligger noe hjemmel for å straffe en slik modifikasjon/omgåelse. Av samme årsak fikk vi en lovbestemmelse mot det å bruke piratkort på paraboltunere. Helt klart en parallell som viser at det ikke finnes en hjemmel i lovverket som fanger opp bruk av crack/serials. Manglende hjemmel for straff har også vært et problem i EU, noe som nye konvensjoner skal fange opp. Så får tiden vise om de også kommer til Norge. Filmer og musikk er jo beskyttet på samme måte, men det er gjerne beskrevet mer konkret i norsk lov? De stiller på lik linje med programvare i norsk rett. Heller ikke her er det en hjemmel for å straffe kopiering/ modifisering til privat bruk. Noe helt annet er deling i offentlige nettverk, eller piratkopiering for videresalg. Dette beskyttes i alle tilfelle ikke av åndsverkslovens paragrafer om frihet til å ta egne kopier. Greit å vite hvor mye man egentlig gjør av straffbare ting på maskinen. Og det går mange diskusjoner på det rundt om. Etter min mening er det ikke straffbart i Norge på det nåværende tidspunkt. Men, da det etisk er å tilegne seg noe man ikke har rett på(mange sammenligner det med å stjele), kan det jo være at rettsapparatet vil prøve å tolke reglene noe utvidende, slik at det passer inn under brudd på opphavsrettigheter selv om det er til privat bruk. Men, da det skal veldig mye til for å tolke straffebestemmelser utvidende, tror jeg at det i norsk rett må foretas en inkorporasjon av EU lovgivingen eller vedtas en særnorsk straffebestemmelse slik som nevnt om piratkort/dekodere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå