kadett Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Lurer på om noen har hørt om noe seriøs trimming til diesel. da mener jeg ikke sån puslete chipping men skikkelig grom trim som man gjør med racing motorer. smidd veiv råder også videre. har tittet litt rundt og funnet ut at cummins 5,9 liter common rail motoren (den nye i dodge ram) har et godt potensiale. de hadde trimmet den til godt over 600 hester bare ved og endre innsprut og elektronikk og bruke 2 turboer istede for en. originalt er denne motoren rundt 300 hk og 700nm eller no sånt. denne motoren holdt som en diesel motor skal holde, i evigheter! Noen som har erfaring eller holder på med et spennende prosekt kanskje? Skriv litt om det da! Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 tjah, du kan jo putte turbo da... og lade sykt mye.. en jeg kjenner tok ut godt over 200hk i sin 123 mercedes (hvit, sett på rudsskogen) ... kjører fletta av mange han Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Prøv traktorpulling miljøet, dei tar ut noe vanvittig med effekt av dieselmotorene sine. Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Prøv traktorpulling miljøet, dei tar ut noe vanvittig med effekt av dieselmotorene sine. med tanke på volum til HK ratio tja.... husk på at det er forskjell på en traktor og en bil da... =) hehe Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Klart at det er forskjell på en bil og en traktor. Men det som er likt på begge er prinsippet til en dieselmotor, virkemåten for å få et høgt nok ladetrykk samt hva på motoren som må byttes/forsterkes med dei forskjellige effektuttaka. Det er vel neppe andre enn traktorpuller miljøet og dei som kjører offshore løp med dieselmotorer som har den kjennskapen til høye effektuttak av dieselmotorer. Men om noen klarer å få en dieselmotor med så mye meir enn 100 hk per liter til å vare i lengden er et anna spørsmål som sikkert traktorpuller miljøet har kjennskap til. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Burde ikke være stort problem å dra ut rundt 5-600hk av en stor ny amerikansk V8 diesel som f.eks Cummins eller Duramax'en til Chevrolet. MEN: girkasse, girkasse, girkasse og girkasse... Har en 2004 Chevy Silverado med 6,5l duramax på originalt 300hk som er chippet til 400+ hk og 1050nm. Her er elektronikken koblet til en liten bryter på en hendel ved rattet (i utgangspunktet og originalt sett gjør den knappen slik at man kan dra lenger på gira før den girer - kjekt når man drar 4-5 tonn bak seg) og man må rett og slett koble ut programmet når man skal dra tyngre drag siden girkassa takler drøyt 1000nm. Kan tenke meg 5-600 gamp vil gi et syklig dreimoment og da bør girkassa virkelig oppgraderes.. Men det har man vel strengt tatt råd til da. Lenke til kommentar
kadett Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 Selfølgelig må girkasse og transmisjon oppgraderes til noe sterkere. Mange gode forslag her, men for og ta den enda lenger. hva med og putte en blodtrimmet diesel motor i en lett konstruksjon som fks chaterham super 7 eller lignende. kunne vært gøy og prøvd det på bane. er ikke så mye aks og skryte av men se for dere det draget til en diesel motor! dette måtte ha kunnet fungere veldig bra. Noen som vet om noen bra traktor pulling sider forresten? Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 kunne vært gøy og prøvd det på bane. er ikke så mye aks og skryte av men se for dere det draget til en diesel motor! vel, nå kan man jo si det at drag er jo også akselerasjon ? om jeg ikke tar helt feil.... bedre drag, bedre axx.... Lenke til kommentar
kadett Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 kunne vært gøy og prøvd det på bane. er ikke så mye aks og skryte av men se for dere det draget til en diesel motor! vel, nå kan man jo si det at drag er jo også akselerasjon ? om jeg ikke tar helt feil.... bedre drag, bedre axx.... kremt, men ikke i forhold til en likt trimmet bensin da. dessuten er en diesel turtallstreg av natur pga dens momentområde. Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Det stemmer, men en dieselmotor med 400 Nm ved 2000 rpm og en bensinmotor med 200 Nm ved 4000 rpm vil med rett gearing få akkurat det samme momentet på hjula ved akkurat det samme turtallet på hjula. Viss dieselen er geara 1:1 og bensinmotoren 1:2. Men en dieselmotor har et smalere turtalsområde kor den henter kraft fra så den må være tettere geara. Lenke til kommentar
FI Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Kadett: Hva slags motor er det du vil trimme? Eller er det bare diesel motor generelt? TomasK: Cumminsen er rekke sekser. Kjenner en som sliter veldig med girkassa si i hans Dodge Ram med Cummins i. Mvh: FI Lenke til kommentar
kadett Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 Kadett: Hva slags motor er det du vil trimme? Eller er det bare diesel motor generelt? TomasK: Cumminsen er rekke sekser. Kjenner en som sliter veldig med girkassa si i hans Dodge Ram med Cummins i. Mvh: FI Det er snakk om diesel generelt ja. har vert gøy om det var noen i norges land som har turt å gjort noe annet i gatebilen sin enn å sette i en blodtrimmet bensin motor. Hvorfor ikke sette i en blodtrimmet diesel motor? PS: det kunne vert tøft med en mustang fastback med en 7.3 ford v8 diesel på 500 hk istede for samme bil med bigblock bensin ;-) By the way: cummins dragster side Lenke til kommentar
FI Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Enkleste måten å trimme en diesel motor på viss den ikkje har turbo, er jo å gi den mer diesel. Altså bare stille på pumpa, får ganske bra efekt økning av det, men den bruker jo sef mer diesel da. Kan jo stille de opp endel hester, men kan fort bli formye og da smeller det. Kan absolutt ikkje se for meg en 7,3l diesel motor i en gammel mustang. Er en på Jæren som har en Chevrolet Belair med 6.2 diesel i, høres helt J.... ut. Menne tilbake til topic jah, man får ikkje mye hester i en diesel motor uten overlading. Mvh: FI Lenke til kommentar
kadett Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 Selvsagt snakker jeg om turbo diesel og å stille på diesel på pumpa vist du ikke har turbo kan fort få fatale følger. da bør du vite hva du driver på med. Jeg har en nabo som har en ford explorer med den største turbo diesel motoren du får i den å når den starter opp så er det ikke stygg lyd nei! tvert imot så er det en grom buldring når han gasser på og jeg kan ikke tenke meg at denne motoren ikke kunne vert i en mustang f.eks. Hadde vert et tøft konsept vertfall :!: Lenke til kommentar
Claus3000 Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Fant ved å søke litt på nett mange sider med Tdi-VW (f.eks golf 3/4) som brukes i rally og asfalt-racing, så erfaring med trimming av "normale" diesel.motorer finnes... Noen av bilene skal visst ha rimlig bra effekt og. Lenke til kommentar
sebbern Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 lastebilturbo og eksos gjør susen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå