Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Effektpotte bra eller dårlig?


blue_boy

Anbefalte innlegg

Er det noe effekt som kommer ut av dette eller er det bare lyd?

Hvor mye må egentlig byttes? helt fra motoren eller?? og hva er best, originale effektpotter eller sånne som noen "styling" butikker lager selv?

jeg har tenkt å bytte original potta med en effektpotte men ikke før jeg vet litt mer om dette.

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at det alltid er noen flaskehalser på en motor, og eksosen er ofte en slik. Du sier ingenting om hvilken bil det er, så eg gir deg noen generelle råd bare. Er det en bil med manifoil ville eg kjøpt greinrør og hatt 2" resten med potter med betre gjennomstrømming. Kjøp gjerne Supersprint eller andre kjente merker.

Hold deg langt vekke fra stylingsbutikker, dei kan plastdeler og spoilere og ikkje en dritt om motorer i mange tilfeller. Og du vil da ende opp med et dyrt overdimensjonert anlegg og orginalt framme med motoren.

Viss du skriver litt meir om hvilken motor du har, og om det er gjordt andre ting med den, kor mye penger du ønsker å bruke og hva du ønsker og hvor mye du kan gjøre selv vil det hjelpe litt.

 

Du kan eventuelt spør på her var det en link men legg da med dei opplysningene du har da.

 

Fjerna link

Endret av Zagato
Lenke til kommentar

Dalri???

 

Hvorfor må du stille tenninga viss du bytter mer en bakpotta? Viss du har en hightech motor med litereffekt på over 150 hk kan eg tildels være litt enig i visse tilfeller.

Så eg er spent på begrunnelsen til at tenninga må stilles pga mindre mottrykk i motoren på en normal motor.

Har selv skifta alt fra Catta og bakover til 2 1/4" og det uten å måtte stille tenninga.

Lenke til kommentar

Har selv kjørt med chippa motor i et år nå og det er ingen problem med det. Det som gjøres med en trimchip er å optimere forbrenninga i motoren og å flytte turtallssperra litt opp. Men det er viktig å kjøpe en seriøs chip.

Det du ellers kan gjøre er å bytte kam/kammer og porte toppen lett.

Med chip, porting av en som kan det skikkelig (se tråden om VW trimming), litt hissige gatekammer og greinrøyr tilpassa hverandre vil du kunna få en nokså hissig og sterk motor, men da kommer det fort opp i 15000 kroner.

Men det enkeltgrepet som gir mest uten ulemper er chip.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel som sagt, det er stor forskjell fra bil til bil. Min bil (R32 GT-R) får ca 8% økning visstnok, med effektpotte. (Hvilket jeg har), kombinert med effektfilter (2x), så skal jeg ha tett på 350hk. (orginalt 302hk), har ikke vært i benk å testa.

 

Pris på effektpotte er veldig forskjellig, min kosta 8500kr, i Japan. (NISMO WELDINA)

Lenke til kommentar

Jeg hadde Simons (www.ray.se) effektanlegg (komplett rett etter katalysator, eneste som fantes). Og jeg sleit ofte med litt ettertenning (KUN ved girskift), spesielt hvis jeg ga på litt. Kan det ha noe med at man må stillie på tenninga som dalri skrev tidligere?

 

Jeg har planer om å kjøpe det samme til en ny bil jeg skal ha, hvor stor er sjansen for ettertenning ved kjøp av effektanlegg?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...