jan rune Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Jeg driver å prøver ut noen php script men jeg må ha skrive og lese tilgang på noen filer.. hvordan fixer jeg det? Lenke til kommentar
christt Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Kan du forklare litt mer hva du trenger lese/skrive tilgang til? Er det et script som skal opprette filer? Hva gjør scriptet, og hvor gjør det det, osv..? Lenke til kommentar
jan rune Skrevet 26. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2002 det er en gjestbok som skriver i en txt fil, i denne tekst filen må jeg sette lese og skrive "permissions 666-777" . er du med? [ Denne Melding var redigert av: jan rune på 2002-05-27 01:04 ] Lenke til kommentar
BBC Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Hvis du bruker en ftp-klient til å laste opp filene, er det en enkel sak å forandre rettighetene. Vanligvis høyreklikker du på filen(e) og velger "chmod-rights" eller noe lignende. Så er det bare å plotte inn rettighetene. Lenke til kommentar
christt Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Hvis du kjører på windows skal ikke dette være noe problem... Da må du bare passe på at fila ikke er skrivebeskyttet. Har i hvertfall aldri hatt problemer selv med skriving til fil i windows. Lenke til kommentar
jan rune Skrevet 26. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2002 okey, men jeg skal prøve dette lokalt.. Lenke til kommentar
jan rune Skrevet 26. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2002 jeg prater visst bare tull, er det noe i httpd config filen jeg kanskje ikke registrert? [ Denne Melding var redigert av: jan rune på 2002-05-27 01:32 ] Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 har laget en egen gjestebok i php...som benytter seg av slike filer...mail meg hvis du vil ha. [email protected] Lenke til kommentar
christt Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Jeg vet ikke om jeg helt fatter hva du prøver å gjøre... :smile: Kjører php og apache lokalt, har aldri hatt problemer med akkurat det du snakker om der, så lenge du ikke har skrivebeskyttet filen. Tror nok ikke det er noe i httpd.conf... Skal du derimot benytte deg av samme script på en Unix server, det er kanskje det du prøver på? Da må du huske på å chmod 777 fil.txt... Er det lokalt eller på serveren du har problemer? Lenke til kommentar
jan rune Skrevet 27. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2002 Akkurat nå så vet jeg ikke hva som er galt, problemet mitt : er at jeg ikke får php scriptene mine til å skrive & lese til data(txt) filene. tror ikke det er noe galt med PHP, tror kanskje det er noe config på Apache som jeg ikke har fått med meg. f.eks php.info fungerer som bare det! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 du må jo sette lese/skrivetilgang i php-scriptet når du åpner filene. er jo en haug med forskjellige rettigheter du kan sette på filer du åpner... Lenke til kommentar
jan rune Skrevet 27. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2002 Det høres bra ut, jeg er ganske grønn når det gjelder php, hvordan endrer jeg rettigheter i php scriptet da? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 hvis du skal åpne en fil kun for skriving kan du feks skrive: $guestbookfile = "fil.txt"; $OpenFile = fopen("$guestbookfile", "a"); fopen har følgende syntax: fopen(string filename, mode) i string filename skriver du filnavnet/url'en du skal åpne og i mode skriver du rettigheter (les/skriv osv) som skriptet skal åpne filen med. les mer om fopen her Lenke til kommentar
Booth Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 eller bare chmod'e katalogen som filene skal ligge i til 777, og filen til 755 om den eksisterer, forøvrig så hadde nok kanskje en database vært det beste til dette formålet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå