SEdin Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Jeg skyter i RAW format (NEF) og bruker først Nikon Capture og deretter Photoshop Elements 3.0 til redigering. Fra flere hold anbefales det å bruke Adobe RGB som arbeidsfargerom da dette fargerommet dekker et større fargespekter enn sRGB. Både mitt kamera (D70), Capture og PE støtter dette fargerommet. Ved å prosessere mine masterbilder i dette fargerom vil jeg forhåpentligvis få bedre farger og særlig ved utskrift på printere og fotolabber som kan håndtere et større fargerom enn sRGB. Pr. i dag lager jeg stort sett papirkopier hos Eurofoto. Stor var min skuffelse når det viser seg at de ikke håndterer JPEG i Adobe RGB - de overser tagging av billedfilen. Jeg fikk ulike svar av ulike som jobber der, men til slutt måtte jeg konvertere til sRGB for å få akseptable bilder. De aller fleste ble OK, men noen fargenyanser ble ikke helt bra. Jeg ville for et år siden blitt svært fornøyd med disse bildene, men når jeg ser hvordan de kunne blitt på min skjerm er jeg ikke happy. Av diverse forumer på nettet forstår jeg at Fuji Frontier som brukes her ikke er helt identisk med sRGB... Min programvare kan håndtere flere fargerom for printere, men det er så vidt jeg vet ikke mulig å konvertere billeddata til et annet fargerom når jeg lagrer f.eks. JPEG. Jeg har funnet et triks i Nikon View for å konvertere til sRGB, men andre fargerom går så vidt jeg vet ikke. Forstår Photoshop CS har denne muligheten, men jeg ønsker ikke å bruke massevis av tid og tusenvis av kroner på å oppgradere photoshop og kjøpe kalibreringsmaskinvare for skjerm ++. Må dette være så vanskelig???? Finnes det ikke en fotolabb som kan ta mitt arbeidsfargerom AdobeRGB og konvertere til det som brukes i produksjonen tilsvarende Photoshop gjør når den printer til en lokal printer? Andre tips dere har på hvordan dette kan gjøres enkelt, men med et godt resultat? Sverre Lenke til kommentar
se# Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Så langt jeg har sett finnes det ingen nett-foto-labber som håndterer annet enn sRGB (eller det printeren deres tilfeldigvis er innstilt på). Antar etterspørselen etter Adobe rgb er liten, men mulig det kan finnes noe proff lab som kan mere. Du kan jo eventuelt høre i noen butikker som Oslo Kameraservice eller Japan Photo i Akersgaten. Dette fortsetter at du bor i området rundt Oslo. Mulig det finnes tilsvarende bra butikker på andre steder. Det jeg gjør når jeg sender bilder til kopiering (printing) er at jeg holder originalen i Adobe 98 (TIFF, 16bit) til jeg er ferdig med å justere. Lagrer så "originalen" før jeg gjør en konvertering til sRGB og lagrer som jpg. Det sikrer at i hvertfall utgangspunktet er så bra som mulig. Forskjellen før og etter konvertering er minimal, så jeg ser ikke dette som noe stort problem. PS Elements 3.0 er ganske nytt, så jeg har ikke prøvd det ennå. Vet ikke hvilke begrensninger som ligger der, så jeg kan ike svare på om det er mulig å konvertere fra Adobe rgb til sRGB i Elements 3.0 (hvis det var det du spurte om). Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Prøv å lese forumet på foto.no. Der finner du garantert diskusjoner rundt dette. Eller du kan spørre selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå