Gå til innhold

Bestille frå razerstore...

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bestille to razer diamondback og to razer eXactmat. Eg skal ha og ein venn skal ha. Ser at det endå er eit par veker til den kjem til norge så eg tenke eg skulle bestille frå razer sin eigen nettbutikk.

Og derfor lurar eg på om eg må betale noko i toll når pakken kjem til norge?

Er det kanskje meir lønnsamt at vennen min betalar for seg sjølv.

På førehand takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med de 200 kronene tror jeg bare er tull. Vant en budrunde på tyske ebay på noen brukte deler til motorsykkelen min. Jeg betalte selger 10Euro i fraktgebyr og så var det bare å hente på posten. Delene hadde en verdi på 2300kr og jeg ba karen skrive på pakken at det bare var varer for 100Euro som da var litt over 800kr. Jeg mener at grensen er 1000kr etter det jeg har hørt hvertfall. De 10euroene jeg betalte for å få det fraktet fra tyskland til norge har jo ingeting med toll å gjøre :)

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar
Det med de 200 kronene tror jeg bare er tull. Vant en budrunde på tyske ebay på noen brukte deler til motorsykkelen min. Jeg betalte selger 10Euro i fraktgebyr og så var det bare å hente på posten. Delene hadde en verdi på 2300kr og jeg ba karen skrive på pakken at det bare var varer for 100Euro som da var litt over 800kr. Jeg mener at grensen er 1000kr etter det jeg har hørt hvertfall. De 10euroene jeg betalte for å få det fraktet fra tyskland til norge har jo ingeting med toll å gjøre :)

Desverre har du feil akkurat på dette, tollgrensen er 200,- At din pakke på 100 euro gikk gjennom har nok noe med flaks å gjøre..

Driver med import til det dagelige.. grensen er fremdeles på 200,- desverre :(

RScue

Lenke til kommentar
[pirkemodus]

Grensen er 50,- i MVA. Grensen er derfor 208,33 (208,33 x 24% = 50,-)

/[pirkemodus]

Tøys. Grensen er NOK 200,- Hverken mer eller mindre. Se Finansdepartementets forskrift nr. 12: Om beregning og oppkreving av merverdiavgift ved innførsel av varer, §5 2. ledd.

Edit: Avgiften *var* 50,- i MVA, men dette ble endret for over 5 år siden.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Jepp. Samme paragraf, 1. ledd. Tollvesenet kan forøvrig avgjøre hva som er en gave eller ikke på skjønn, og dermed 'overstyre' det som enn måtte stå på tolldeklarasjonen. Tollvesnets egen tolkning er: "Med gavesending forstås varer som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge." Jeg har ikke sett noen autorativ referanse til denne tolkningen. I praksis later de til å gå etter hvor 'profesjonell' pakken ser ut. En rekke små vebsjapper som rutinemessig sender som 'gave' kan lett slippe igjennom, mens pakker Amazon ikke har en sjanse (med mindre noen har sovet på jobb). Likeledes er det stor sjanse for at noe man har kjøpt på Ebay e.l. går igjennom om selgeren er en privatperson.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...