Catod Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Hei! Kan noen forklare meg forskjellen mellom fat32 og ntfs? Skal installere winXP, hvilken av disse bør jeg bruke? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Noe innviklet å forklare alle detaljer, så her kommer et utdrag fra dataleksikonet på PCWorld.no: "FAT32: en ny versjon av filsystemet FAT. FAT32 gjør det bl.a. mulig å benytte langt større diskpartisjoner enn FAT16 hadde mulghet for (inntil 2 terabyte), og filsystemet benytter også clustere som er mindre i størrelse, noe som betyr mer effektiv utnyttelse av diskens lagringskapasitet." "NTFS: NT File System. Et avansert filsystem konstruert av Microsoft spesielt for bruk i Windows NT-operativsystemet. NTFS støtter bl.a. lange filnavn, avansert sikkerhet og tilgangskontroll av filer/disker/kataloger, svært store partisjoner, osv. NTFS støtter også objektorienterte applikasjoner ved å behandle alle filer som objekter med brukerdefinerte og systemdefinerte attributter. NTFS støtter også sammenkobling av mange harddisker til ett volum ("spanning volumes") - spesielt nyttig i nettverkstjenere." Hvis du ikke kjører Windows 98/ME ved siden av, ville jeg valgt NTFS, da dette bl.a. gir bedre utnyttelse av harddisken, større sikkerhet... Lenke til kommentar
Catod Skrevet 12. november 2001 Forfatter Del Skrevet 12. november 2001 Takk for svaret! Lenke til kommentar
iGGy Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Quote: NTFS støtter også objektorienterte applikasjoner ved å behandle alle filer som objekter med brukerdefinerte og systemdefinerte attributter. Heh, også en ting å si. Jeg tror jeg veit hva PCWN prøver si her (forskjellige streams i samme fil), men å si at NT virkelig "støtter" noe filsystemet deres har muligheten til er å dra det litt langt, dessuten har det lite med "objektorientering" å gjøre, for ikke å snakke om objektorienterte programmer.... PCWN er noe skvip. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå