Gå til innhold

er linux et OS?


stoffix

Anbefalte innlegg

ok, nå har jeg og MS-DOS modus hatt en mindre heftig ubegrunnet diskusjon om linux er et operativ system eller ikke, han sier at det ikk er det, og jeg sier at det er det.

 

hvem av oss har rett, jeg er rimelig sikker på at jeg har rett, et operativsystem skal jo "binde sammen" flere programmer eller hva det nå var..

 

og masse annet rart som det er mange år siden jeg har lest..

 

er linux et os?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok, nå har jeg og MS-DOS modus hatt en mindre heftig ubegrunnet diskusjon om linux er et operativ system eller ikke, han sier at det ikk er det, og jeg sier at det er det.

 

hvem av oss har rett, jeg er rimelig sikker på at jeg har rett, et operativsystem skal jo "binde sammen" flere programmer eller hva det nå var..

 

og masse annet rart som det er mange år siden jeg har lest..

 

er linux et os?

Nei, Linux er ikke et OS, det er en kjerne i et OS.

Det er hvertfall sånn jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Linux er "bare" kjernen i et operativsystem. For at en skal kunne ha noe nytte av en datamaskin trenger en mere enn dette. Mange(meg inkludert) ynder å kalle et Linux baset OS for GNU/Linux.

 

Men - pressen har jo gjort sitt til at termen Linux sammenlignes med termer som Windows og OSX. Dermed blir dette nesten en smakssak. Generelt sett kaller folk Linux baserte OS for "Linux"(og crackere for hackere ;) ). Men rent teknisk sett mener jeg at du tar feil. Linux er _ikke_ et operativsystem om en virkelig skal komme til bunns i saken.

 

Mine $0.02

Lenke til kommentar
Linux er "bare" kjernen i et operativsystem. For at en skal kunne ha noe nytte av en datamaskin trenger en mere enn dette. Mange(meg inkludert) ynder å kalle et Linux baset OS for GNU/Linux.

 

Men - pressen har jo gjort sitt til at termen Linux sammenlignes med termer som Windows og OSX. Dermed blir dette nesten en smakssak. Generelt sett kaller folk Linux baserte OS for "Linux"(og crackere for hackere  ;) ). Men rent teknisk sett mener jeg at du tar feil. Linux er _ikke_ et operativsystem om en virkelig skal komme til bunns i saken.

 

Mine $0.02

jeg er flisespikker selv, så nå er jeg enig i at linux ikke er et OS...

 

:)

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

Det er som sagt et definisjonsspørsmål.

 

Min mening er at det ikke er det. Linux er en kjerne. Å si at Linux er et OS er som å si at kernel32.dll er et OS.

 

Noen eksempler:

GNU/Linux er et OS.

GNU/Hurd er et OS.

 

Debian GNU/Linux er et OS (en Linux distro faktisk).

 

NetBSD er et OS (BSD flavour om du vil).

FreeBSD er et OS (BSD flavour om du vil).

 

Debian GNU/NetBSD er et OS (bruker Debian sitt system, som inkluderer GNU, men på en NetBSD kjerne. Resultatet er et OS som er forskjellig fra Debian GNU/Linux og NetBSD).

 

Debian GNU/kFreeBSD er et OS (igjen: Debian GNU kombinert med en FreeBSD kjerne).

 

 

Den dagen noen porterer FreeBSD userland til en Linux kjerne vil det være veldig upresist å si at man bruker Linux, men fordi Linux kjernen i dag kun brukes i kombinasjon med GNU fører dette ikke til noen uklarhet.

 

Ergo, hverken kjernen i seg selv eller userlevel-programmene (GNU) bestemmer operativsystemet, kun den helhetlige kombinasjonen av dette. Ergo, Linux kan ikke kalles et operativsystem, ettersom det kun er en kjerne.

 

Edit: Fiksa trykkleif og la inn url'er.

Endret av Cronius
Lenke til kommentar
Linux er "bare" kjernen i et operativsystem. For at en skal kunne ha noe nytte av en datamaskin trenger en mere enn dette. Mange(meg inkludert) ynder å kalle et Linux baset OS for GNU/Linux.

 

Men - pressen har jo gjort sitt til at termen Linux sammenlignes med termer som Windows og OSX. Dermed blir dette nesten en smakssak. Generelt sett kaller folk Linux baserte OS for "Linux"(og crackere for hackere  ;) ). Men rent teknisk sett mener jeg at du tar feil. Linux er _ikke_ et operativsystem om en virkelig skal komme til bunns i saken.

 

Mine $0.02

Pressen mener at hackere er crackere også ;)

 

EDIT: jeg smygleser for mye.. :p

Endret av RatiX
Lenke til kommentar

Dette er vel som sagt før et definisjonspørsmål. I praksis så er jo det ikke et bruktbart os før man har programmer, som skall, filbehandling og tekstbehandling. Og linux (kjernen) gir deg jo ikke noe av dette.

Men man kan alikavell si at linuxkjernen er et os uten å æsse på leggen. Den gjør det et os skal, den gir programmer resurser når de ber om det og administrerer programmene. I revolution os sier linus noe slikt som dette (jeg oversatte det siden jeg i praksis ikke kan skrive engelsk):

"

Tingen med et os er at du aldri skal se det, fordi ingen egentlig bruker et opperativsystem. Folk bruker programmer på datamaskinen. Og opperativystemets eneste oppgave er å hjelpe de programmene å kjøre. Så et opperativsystem gjør aldri noe alene, det venter bare på at programmer skal spørre etter resurser, spørre etter en fil på disken eller for å bli koblet til verden der ute. Og der kommer opperativsystemet inn og prøver å gjøre det enkelt for folk å lage programmer.

"

Han snakker jo her helt tydlig om kjernen, opperativsystemet.

Wikipedia sier dette:

In computing, an operating system (OS) is the system software responsible for the direct control and management of hardware and basic system operations, as well as running application software such as word processing programs and web browsers.

Men til slutt blir det jo et definisjonspørsmål.

(Og tusen takk, nå begynte jeg å wikipedia surfe igjenn. Så mye for å bli ferdig med lekser :p)

Lenke til kommentar
Welcome to the GNU Project web server, www.gnu.org. The GNU Project was launched in 1984 to develop a complete UNIX style operating system which is free software: the GNU system. (GNU is a recursive acronym for “GNU's Not UNIX”; it is pronounced “guh-noo.”) Variants of the GNU operating system, which use the kernel Linux, are now widely used; though these systems are often referred to as “Linux,” they are more accurately called GNU/Linux systems.

Linux alene er ikke et operativsystem.

 

In computing, an operating system (OS) is the system software responsible for the direct control and management of hardware and basic system operations, as well as running application software such as word processing programs and web browsers.

Det er stor forskjell på programmer som mount, devfsd, dhcpcd, mv, cp og "word processing programs and web browsers". Førstnevnte programmer er essensielle for et OS (kommer ikke på noen bedre eksempler i farta), mens web-browsere er programmer man installerer på sitt OS for å kunne bruke datamaskinen til en gitt oppgave (internett surfing i dette tilfellet).

 

Og så for å sitere wikipedia (samme side du siterte, bare lengre ned):

Classifications and terminology

 

An operating system is conceptually broken into three sets of components: a user interface (which may consist of a graphical user interface and/or a command line interpreter or "shell"), low-level system utilities, and a kernel--which is the heart of the operating system. As the name implies, the shell is an outer wrapper to the kernel, which in turn talks directly to the hardware.

Her står det klart og tydelig at kjernen kun er en av tre deler av et OS.

 

Edit: Og når vi først siterer wikipedia:

The name Linux strictly refers only to the Linux kernel, but it is commonly used to describe entire Unix-like operating systems (also known as GNU/Linux) that are based on the Linux kernel and libraries and tools from the GNU project. Linux distributions typically bundle large quantities of software with the core system.
Endret av Cronius
Lenke til kommentar
Dette er vel som sagt før et definisjonspørsmål. I praksis så er jo det ikke et bruktbart os før man har programmer, som skall, filbehandling og tekstbehandling. Og linux (kjernen) gir deg jo ikke noe av dette.

På spørsmålet, er Linux et OS, så vil jeg svare ja, selv om mange eksperter vil være uenig og hevde som ovenfor, linux er kjernen GNU/Linux er et OS.

 

 

Her er en definisjon av operativssystem jeg føler er riktig:

Software that controls the execution of computer programs. An organized collection of routines and procedures for operating a computer. Functions performed include: (1) scheduling, loading, initiating, and supervising the execution of programs; (2) allocating storage; (3) initiating and controlling input/output operations; and (4) handling errors.

Dette er helt klart kjernens jobb i GNU/Linux. Dermed er Linux-kjernen, per en slik definisjon, et operativsystem.

 

Andre vil operere med mer omfattende definisjoner av OS, og vil derfor si at GNU/Linux er OS'et og Linux er bare kjernen.

 

Problemet ligger i definisjonen av hva et operativssystem innebærer. Jeg vil hevde at delingen mellom kjerne og OS som i Linux og GNU/Linux er mer pragmatisk enn basert på noen strikt definisjon av OS. Et OS kommer som regel med en rekke grunnleggende verktøy/småprogrammer som er nødvendig for å administrere operativssystemet. Og skillet mellom hvilke programmer som er nødvendige for OS'et sin del, og hvilke som er ekstra, er utflytende. Dermed vil noen si at OS'et er kjernen pluss de viktigste administrative programmene.

 

Hva som er mest riktig finnes det ingen fasit på. Men jeg mener at Linux kjernen gjør jobben til et OS, basert på definisjonen ovenfor. Og vil derfor svare ja på spørsmålet om Linux er et OS.

.

Lenke til kommentar
Her er en definisjon av operativssystem jeg føler er riktig:
Software that controls the execution of computer programs. An organized collection of routines and procedures for operating a computer. Functions performed include: (1) scheduling, loading, initiating, and supervising the execution of programs; (2) allocating storage; (3) initiating and controlling input/output operations; and (4) handling errors.

Dette er helt klart kjernens jobb i GNU/Linux. Dermed er Linux-kjernen, per en slik definisjon, et operativsystem.

Scheduling execution of programs? Userlevel programmer tar seg av dette.

Allocating storage? Uten mount får du ikke tilgang til (allokert) noenting.

Initiating execution of programs? Init er det eneste programmet kjernen starter, alle andre programmer tar userlevel-programmet init seg av.

 

Det er helt klart at disse oppgavene som er beskrevet her ikke kan bli utført uten hjelp av userlevel programmer, ergo disse programmene er en del av definisjonen av et OS.

Lenke til kommentar
Her er en definisjon av operativssystem jeg føler er riktig:
Software that controls the execution of computer programs. An organized collection of routines and procedures for operating a computer. Functions performed include: (1) scheduling, loading, initiating, and supervising the execution of programs; (2) allocating storage; (3) initiating and controlling input/output operations; and (4) handling errors.

Dette er helt klart kjernens jobb i GNU/Linux. Dermed er Linux-kjernen, per en slik definisjon, et operativsystem.

Scheduling execution of programs? Userlevel programmer tar seg av dette.

Allocating storage? Uten mount får du ikke tilgang til (allokert) noenting.

Initiating execution of programs? Init er det eneste programmet kjernen starter, alle andre programmer tar userlevel-programmet init seg av.

 

Det er helt klart at disse oppgavene som er beskrevet her ikke kan bli utført uten hjelp av userlevel programmer, ergo disse programmene er en del av definisjonen av et OS.

Nja - scheduleren i kjernen står for schedulering av prosesser. Allocating storage betry nok heller minne allokering(HD aksess regnes vel mere som I/O operasjoner). Og initiering av prosesser skjer kun ved fork i Linux og dette er som kjent et syscall som utføres av kjernen.

 

Jeg er ikke helt enig i den definisjonen JBlack har - men jeg ser jo poenget.

Lenke til kommentar
What is Linux?

Linux is a clone of the operating system Unix, written from scratch by Linus Torvalds with assistance from a loosely-knit team of hackers across the Net.

De hevder i alle fall at linux er et operativsystem.

 

Lengre ned:

If you're new to Linux, you don't want to download the kernel, which is just a component in a working Linux system. Instead, you want what is called a distribution of Linux, which is a complete Linux system.

Her er ikke ordet operativsystem nevnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...