Gå til innhold

LAN i Drammens-Hallen, behov for Crew


Anbefalte innlegg

Awp, Det der syntes jeg faktisk var litt frekt å si.

Du får det til å høres ut som at DJB ikke har peiling i det heletatt!

DJB har faktisk hatt flere lan.

I hvilken størrelsesorden da? Noe som en gang kan komme i nærheten av de ønskede 2500 deltagerne man ønsker i Drammenshallen? Samme "hemmelige" referanser som denne 11-åringen som ble leid inn til store arrangement?

 

Det er forøvrig fortsatt ikke svart på om Drammenshallen faktisk har mulighet til å huse et slikt arrangement. Har dere sjekket dette, eller skal dere ha møte med mulige sponsorer uten å ha noen som helst plan klar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2500 LAN'ere i Drammens Hallen? Da holder det nok ikke med 10Mbps en gang... Da snakker vi _minimum_ 34Mbps eller aller helst 100Mbps+ internett hastighet!

Samt å sette opp et LAN med 2500 brukere på... det krever god planlegging i hvordan man skal kjøre nettverkstopologien med helst en 1Gbps backbone. Samt, å få switch/hub porter til 2500 personer... vil koste en formue om man ikke har en sponsor som stiller opp med utstyr.

Må legge til at slikt utstyr som dere vil trenge er ekstremt kostbare saker.

Er tross alt et LAN på halvestørrelsen til TheGathering.

 

Jeg er selv 29 år gammel og har jobbet i drøye 3 år hos en større internett leverandør i Oslo. Husker ISP'en jeg jobbet for sponset internett linje til NorthLAN et år. Her var det 1500 personer på en 155Mbps linje vi sponset dem med. Peak last på linja lå på så vidt over 100Mbps. Altså med andre ord, hvis dere skal ha en tilfredstillende internett forbindelse, så tror jeg ærlig talt at 155Mbps linje er hva dere måtte ha gått for...

Men... å få en ISP til å sponse dere med en såpass kraftig linje skal MYE til for å få i havn. Vet hva jeg snakker om.. har litt fartstid i bransjen!

 

Kan ikke annet enn å ønske dere lykke til med planleggingen av dette LAN'et.

Endret av fomlepung
Lenke til kommentar

Minner meg egentlig litt om DigiLAB dette her, bortsett fra at de skulle ha 800 og at det kom i underkant av 500 der, noe underskudd såvidt jeg forstod, men ikke mer enn at det er helt vanlig..

 

Det som egentlig slo meg litt var at der hadde de også en som hadde jobbet mye med lys og lyd osv, men hvorfor bruker man da en mikser til 70-100 000 eller hva det var når man kunne klart seg med en til 3000..

 

Forøvrig gikk det jo selvfølgelig noe i stykker på denne mikseren som førte til en uventet regning såvidt husker...

 

Det er slike ting som kan ødelegge for ett dataparty om ikke alt er på stell..

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne komme med ett lite innlegg her:

 

Jeg og en gjeng med andre folk av varierende alder prøvde for en god stund tilbake å ha et lan i drammenshallen, uten hell. Vet ikke om noen hørte noe om Lan Experience, eller Lan-X om du vil. Husker ikke i farta hvor mange som kunne være i drammenshallen men jeg kan snakke med sjefen for hallen, kjennern vett ;)

 

Ellers koster det endel høvdinger å leie hallen... rundt 30 om jeg ikke husker feil.

 

Men hvis det er no mer dere lurer på om hvorfor/hva som gikk galt, send meg mail eller PM så svarer jeg ;)

 

Vennlig Hilsen

Tony Bardalen

Lenke til kommentar

Uff, her kommer Techpoint og TEE med MASSE konstruktive forslag, og det virker ikke som om dere tenker over hvor mye som faktisk skal til for å få alt til å klaffe. Dere bør tenke litt når Techpoint forteller om hvor mye penger han tapte på et arrangement som gikk galt.

 

Jeg har null tro på at en gjeng som dere klarer å dra igang noe så stort, det skjer bare ikke. Bare det å arrangere et lan for 50 personer krever mye.

 

Og en annen ting, om dere skriver slik som dere gjør i eventuelle formelle brev der dere søker om sponsorer eller lignende, så mister jeg ennå mer tro på dette. Man må opptre seriøst for at firmaer og\eller noe kommunalt skal vurdere å hjelpe til.

 

Dere tar dere vann langt opp over hodet.

 

 

Fredrik.

 

 

EDIT: Techpoint, digilab hadde en del underskudd, var snakk om over 50 000 tror jeg, de måtte forhandle om tilbakebetaling med leverandører av tjenester og ting, premier ble ikke utbetalt før lenge etterpå.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Alle vi har vært med å arrangere lan før.

det er Bare jeg som ikke har vært med på å arrangere lan.

 

:thumbup:

 

Nei, det ser ikke ut som denne ide'en dere har kommer til å gå så veldig bra.

Håper inderlig at denne personen som er over 18år, og skal stå ansvarlig, tenker seg

om et par-fire-fem ganger før han/hun skriver under. Hvis dette faktisk blir gjennomført, og det går rett vest (som det virker som), så kan det gå hardt utover en relativt "uskyldig" person.

 

Gleder meg til nettsiden kommer opp jeg.

Endret av atticus
Lenke til kommentar
Har dere sjekket dette, eller skal dere ha møte med mulige sponsorer uten å ha noen som helst plan klar?

No need to rush

 

Jeg jobber selv med en av de som kunne vært mulig sponsor for et slikt LAN-party, og kan jo si så mye som at de aldri ville hoppet på et slikt prosjekt.

Hvilket firma jobber han for da?

Endret av nd4spd
Lenke til kommentar
Jeg jobber selv med en av de som kunne vært mulig sponsor for et slikt LAN-party, og kan jo si så mye som at de aldri ville hoppet på et slikt prosjekt.

Hvilket firma jobber han for da?

Går vel heller på hvem jeg jobber for.

 

Dere bør absolutt ta en grundig kikk på deres egen oppførsel og fremtoning før dere prøver å kontakte sponsorer. Dere fremstår som en gjeng småunger uten den fjerneste anelse om hva dere begir dere ut på. Dere blir jo ikke engang enige med dere selv om hvilken erfaring dere har fra tidligere. Dere har en som ikke blir enig med seg selv om han har arrangert LAN før, og en som hadde "store oppdrag" innen lys, lyd og laser som 11-åring (prøver han å hevde hvertfall. Vanskelig å si, siden referansene er "hemmelige"). For å si det mildt, fremstår dere som mindre seriøse.

 

Som en annen her nevnte, det har vært forsøkt med LAN-party i Drammenshallen før, og det gikk ikke akkurat som planlagt. Har dere vurdert å kontakte de som skulle ha dette og høre hva som gikk galt, eller satser dere bare fortsatt på å overse alle som kommer med tips og styre rett i grøfta med en gang?

Lenke til kommentar

jeg er ikke ofte her på formunet ca 1-2ganger i mnd. så mail hvis dere lurer på noe

jeg er selv admin på dataparty for 500stk (polarparty.no)

vi har hadt totalt 15 partys. vi starta på 50stk og er nå oppe i over 500.

litt om budsjette for 500stk er på 200 000kr vi gikk faktisk 3000kr i pluss :)

 

men har sett dere har fått mye negatift her. skal prøve og ikke ta for mye

 

hvis dere trur 30 000kr dekker underskud trur du feil.

her er ulykker som vi har hadt:

- hvis du får låne en traktor til og frakte border og sånt så triller traktoren over en bil en i crew siden det var snø. hvem skal betale kosta oss værtfall 30 000?

- prosjektor som en i crew mista i gulvet og knuste pære pluss litt til, kosta oss 10 000

- brann alarmen går (og ikke brann) og brann vesne kommer koster det 5 000

- hvis en i crew skader seg(detter ned fra henger baklengs) så han blir uføretrydet så må dere betale for alle arbeidsår(frem til 60år) han går glipp av, hvis dere ikke har forsikring.

 

når det gjelder northlan(ja var crew det) så sparte di 40 000kr for ingen elektriker firma vile stå ansvalig ved brann. så jeg signerte siden jeg er elektriker. men støtter ikke firma som vil tjene på det.

 

det er veldig vanskelig og få sponsorer. må jeg si ikke så lett som alle trur.

 

vi i polarparty har faktisk blit spørt om vi vil være med og rigge til lan i drammens hallen (ca 1år siden).

 

 

men over til lanet.

skafe bord /stoler til 2500stk er ikke lett (har selv 500border og stoler noen fler som har det ?).

switcher? skal dere kjøre tg stil med 100mbit up-link? eller 1gbit (husk du må a cat6 kabel ogmaxs lengde på drop kabel er 30m på cat6. )

jeg har vel ca 25stk 24porter. og en 24porter 10/100 layer 7 core switch som kan spære blast viruset og masse mer(vil si den har alt se www.foundry.net ).

har og strøm utstyr til ca 800stk. (kan fixse til 1200stk) men det koster en del og lei inn det og. husk at ved så stort er det best og få lokale everke til og sponse med strøm regninga siden hallen ikke vil like at dere bruker så mye

for komplett liste over hva vi har sjekke www.polarparty.no/utleie.php

 

 

vær pc bruker ca 300watt X 2500 = 750,000 =750kwatt X 1kr X72timer = 56250kr i strøm forbruk! (grunn til at dere må regne 1kr er for det er bygge strøm og det er dyrer enn normal til hus)

 

har dere sjekket hvordan gulvet er? må dere dekke til med noe ? kan dere kjøre bil/trukk på gulvet ?

 

har dere planlagt hva dere skal selge i kantina ? siden kantina kan utgjøre ca like mye som bilett inntekter ? (ved salg av rett produkter)

 

så var det inet linje da. fra hvem/hva/hvor ?

hvis det er skole (vgs) i nærheten er det godt mulig di har fått 100mbit fra banetele siden alle skole i vestfold og buskerud skal få det. siden da kan dere mest sansynelig få det gratis og.

 

en litten ting dere ikke har snakket noe om her er. om dere skal samarbeide med noen andre datapartys? så ikke underskudet blir for stort.

 

 

[email protected]

Erik Ranvik

Lenke til kommentar
Der ser det ut som om ranvik forklarte godt, og det er ikke lite som må klaffe ser vi.

Nei, det er _ikke_ lite, har erfaring fra tidligere ;)

 

Men jeg har noen kontakter innenfor kommunen og selve hallen så jeg kan nok hjelpe gutta litt på vei. Eventuelt være crew selv :)

Lenke til kommentar
Der ser det ut som om ranvik forklarte godt, og det er ikke lite som må klaffe ser vi.

Nei, det er _ikke_ lite, har erfaring fra tidligere ;)

 

Men jeg har noen kontakter innenfor kommunen og selve hallen så jeg kan nok hjelpe gutta litt på vei. Eventuelt være crew selv :)

Kjempe fint at du vill hjelpe oss ... jeg tar kontakt når vi har lagt opp hjemmeside :-)

Lenke til kommentar
Der ser det ut som om ranvik forklarte godt, og det er ikke lite som må klaffe ser vi.

Nei, det er _ikke_ lite, har erfaring fra tidligere ;)

 

Men jeg har noen kontakter innenfor kommunen og selve hallen så jeg kan nok hjelpe gutta litt på vei. Eventuelt være crew selv :)

Kjempe fint at du vill hjelpe oss ... jeg tar kontakt når vi har lagt opp hjemmeside :-)

 

Bare hyggelig det :)

Endret av Typhon
Lenke til kommentar

når det gjeler hallen er det noen små ting dere kan tabbe dere ut på.

eks: gleme og spøre om såpe og dassruller er med i prisen?

siden på lan på 4dager så går det ca 1 (normale dass ruller sånn billig)

og så skal dere ha 2500stk blir det 2500/8 (siden en torki-stor ca 8 normale ruller)

og vær rull koster ca 15kr = 4688kr (og normalt går det 1 rull pr time) så med tørke papir og såpe kommer dere fort oppe i 10 000kr (det glemte vi en gang)

 

og en ting til med hallen, dere må beregne rømningsveier. vil si mellom border og sånt. og normalt kommer brannvesnet og sjekker på lan over 500stk(magisk grense der) , og hvordan har dere tenkt til og vite hvor mange persjoner som er i hallen til en vær tid ? tg slitter med det vært år. og mange andre. men må søke om untakk minst 1mnd før. og for gund skyld husk dere skal ha bransloknings aparat i hallen (mange av dem ikke bare 1,får du leid av brannvesnet mot depositum på 200-300kr ,som du mister hvis di er brukt, eller så får du det i gjen).

 

så var det søpel da. det blir det mye av. 500stk lager ca 2 konteiner fulle med søpel (husk det er KG pris på alt søpel) = 5000kr

2500stk x5 = 25000kr ( det er med frakt og lei av konteier) og vi har tatt ut alt av pant og sånt.

 

når det gjelder reklame så er det 6 måter som funker.

1.henge opp MASSE plakter rundt på bussholde plasser /skoler/butikker.

2.få lokale avisa til og skrive om et lan dere har hadt før (ca 1uke før)

3.si fra til masse folk på irc og forum.

4. den her er ikke helt lov men funker, snakke med en it-admin på skole® og be dem sette lans web side som start side.

5.snakke med lokale radioen om at di får noen gratis plasser hvis di snakker litt om det.

6.sende ut mail til alle(email og normal post, det funker faktisk veldig bra)

 

vi brukte sist 1000kr i ark og trykk (farge for det synes)

og 1000kr på resten

og ca 2000kr på 1200brev i posten)

 

en ting til at hvis dere skal ha lan over fler år , og dere er frivilig organisjaon kan dere få 2500kr vært år for og være org og 43pr medlem under 26år.

polarparty har 1200medlemer så regn ut at det blir penger av det.

 

når det gjelder sponsorer så klarte vi hoss helt uten sponsorer på 3lan med 400stk

og uten stats støtte. ja vi betalte for halle og inet linje og alt . var veldig stramt budsjet.

 

 

trenger dere mer ting dere MÅ huske på ?

Lenke til kommentar

vi må (MÅ!) huske på å fikse strømm. Uten det tror jeg ikke det blir mye lan..

 

det viktigste, syntes jeg, er sikkerhet.

 

Og dopapir og såpe er vel også veldig viktig. Men man burde jo egentlig ha med egen dorull på lan. det pleier jeg. Og såpe, kunne man de jo også egentlig tatt med seg egen.

 

jeg kan sjekke i løpet av dagen om hvor mye Handelstrykkeriet på gulskogen skulle hatt for å fikse plakater og post.

 

Men da må jeg vite ca. Hvor mange plakater og post vi må ha.

 

og gjerne litt fort. tror de stenger snart.

Lenke til kommentar

det som er tingen med strøm og dass papir er og få det med innunder leieprisen.

og plakater er ikke vidts med mer en a3 og noen a4. det biligste er og finne firma/privat persjon som har a3 skriver. og kjøpe blekk på biltema(veit det er dritt men funker hvis man skriver ut at på en gang.) jeg tenker på det refill sette koster ca 250kr. og da får der ca 1000ark med trykk. og ark på europris. hvis ikke en skole kan "låne" litt til dere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...