Gå til innhold

Bursdagspresang til min bror, en shuttle :)

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! ;)

Min bror, som er i millitæret, fyller 19 år den 19.November, og i Den anledning har familien bestemt seg for å Gi han en gave som gjør at vintermånedene går litt

fortere i nordnorge :)

Grunnet mobilitet har vi bestemt oss for en shuttle til vårt elskede familiemedlem. :thumbup:

Bruksområde: Min bror redigerer endel video og bilder, programmene Maya,

Photoshop, illustrator er mye brukt. I tillegg spiller han endel, ihvertfall i millitæret :)

Her er spesifikasjonene som vi i Utgangspunktet har landet på.

Ramme: Shuttle SB81P Barebone S-775

Innmat:

CPU: Intel Pentium 4 540 3.2 GHz eller 550 3.4 Ghz

Minne: Oppdatert: Corsair TwinX 3200XL 1024 2-2-2-5

Optisk Drev:NEC 3500A DVD Brenner

Skjermkort:XFX GeForce 6800GT 256MB GDDR3 PCI-Express

Hard-disk: Western Digital Raptor 74GB

Lydkort:Creative SB Audigy 2 ZS with Hitman Contracts + Thief 3

Dette har han fra før: LCD skjerm, Mus, høytalere og Operativsystem

Her er spørsmålene mine:

1. Jeg har hørt at Twinmos og Shuttle ikke liker hverandre, stemmer dette

2. Merker man forskjell i spilling på 3.0 og 3.2 eller 3.4 ( 3.6ghz synes jeg blir for dyrt) ?

3. Er det plass til et Creative 2 ZS kort inni?

4. Broren min vil sikkert overklokke den bittelitt, kjenner jeg han rett:

Pentium 540,530 og 520 har en effekt på 88W, mens 550 og 560 har en effekt på 115W, det vil vel si at de to sistnevnte utvikler noe mer varme? Er det noen fordeler ved at de har mer effektforbruk?

5: er det plass til å sette inn en bedre CPU vifte, og hvis ja, noen konkrete forslag?

takk for alle svar, dette blir sikkert en fin presang :)

Endret av GRendal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nåååh, så søtt :)

Bytt ut RAM'en så har dere en knall PC :D

TwinMOS liker ingen <> Ingen liker TwinMOS.

EDIT: 3,2GHz skulle være meer en godt nok til spill.

Han har tidligere klaget over at han trenger 2 gigabyte, men de andre 2x1024 er så dyrt hvis man tar Corsair?

Sikker på at Twinmos ikke fungerer?

Lenke til kommentar

Hva skal han med 2 GB da?? Spille HL2, Doom 3 og drive litt videoredigering samtidig??

Dersom 10k rpm disk ikke er veldig viktig, ville jeg gått for en annen i og med at det er sff og dermed liten plass, gjerne kun plass til en disk. En litt stor en...

Og sff-pcer egner seg nok heller dårlig til klokking pga at det er så liten plass og så mye varme...

Lenke til kommentar
Hva skal han med 2 GB da?? Spille HL2, Doom 3 og drive litt videoredigering samtidig??

Dersom 10k rpm disk ikke er veldig viktig, ville jeg gått for en annen i og med at det er sff og dermed liten plass, gjerne kun plass til en disk. En litt stor en...

Og sff-pcer egner seg nok heller dårlig til klokking pga at det er så liten plass og så mye varme...

For et år siden spurte man jo nesten hva man skulle med 1 gb....

Han har en Maxtor 300gb Ekstern HD fra før, så han trenger bare en rask systemdisk.

Han vil gjerne overklokke litt, ikke mye, men tweaking er jo alltid artig?

Lenke til kommentar
jeg kom til å tenke på noe, du sa at han skulle ha et 6800 gt ikke sant?

i shuttel-ene er det jo dårlig plass, som regel kun et pci-spor, bruker ikke kjøleren til et 6800 gt for stor plass???

Neida, den tar bare 1 PCI plass :)

Min bror ville gjerne ha PCI-Ekspress, og Intel er bra til rendering og redigering :)

Lenke til kommentar

GeForce 6800GT, Prescott og Raptor inni et bittelite kabinett kan vel bli litt i varmeste laget, ihvertfall hvis han skal ha to disker (selv om de kanskje trenger litt varme oppe i nord :D ).

En s939-shuttle med en 90nm Athlon 64 vil vel kanskje være et bedre valg både med tanke på spilling og varme. Den kan han også klokke en god del uten nevneverdig mye varme.

Hvi du absolutt må ha PCIe kan kanskje 6600GT være et litt mer fornuftig valg med tanke på pris/ytelse/varme.

:shrug:

Lenke til kommentar
GeForce 6800GT, Prescott og Raptor inni et bittelite kabinett kan vel bli litt i varmeste laget, ihvertfall hvis han skal ha to disker (selv om de kanskje trenger litt varme oppe i nord :D ).

En s939-shuttle med en 90nm Athlon 64 vil vel kanskje være et bedre valg både med tanke på spilling og varme. Den kan han også klokke en god del uten nevneverdig mye varme.

Hvi du absolutt må ha PCIe kan kanskje 6600GT være et litt mer fornuftig valg med tanke på pris/ytelse/varme.

:shrug:

han skal bare ha 1 hard-disk inni der.

og han har en 20 tommers LCD, dvs at han spiller alt i 1600x1200, og da holder ikke 6600GT.

forøvrig har jeg lest at Shuttle SB81P har et helt nytt og unikt kjølesystem som gjør at prescotten liker seg inni der,

og at SB81P generellt kjøler MYE bedre enn SN95G5?

edit: siden dere sier at Twinmos Ramen ikke duger, så tenkte jeg på Corsair TWINX2048-3200

eller

Corsair TWINX2048-3200C2

sistnevnte er imidlertid 1300 kroner dyrere en førstnevnte.

Er dette verdt pengene? ser det står C2 på sistnevnte, timings er 2-3-2-6-1 på dem.

Hva mener Hw.no sitt omfattende ekspertpanel?

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at minnet er verdt de ekstra 1300,- kronene, spesiellt ikke på et intel system, Cl2 minne gir en grei boost på socket A, men ikke den samme store boosten på Intel/A64.

Intel platformer får rundt 2-4% bedre ytelse, noe som jeg vil påstå ikke er verdt 1300,- kr, MEN, minne som klarer Cl2 klarer som regel ganske bra hastigheter bare du setter de på Cl2,5, noe som vil være bra om han skal klokke maskinen litt.

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si at minnet er verdt de ekstra 1300,- kronene, spesiellt ikke på et intel system, Cl2 minne gir en grei boost på socket A, men ikke den samme store boosten på Intel/A64.

Intel platformer får rundt 2-4% bedre ytelse, noe som jeg vil påstå ikke er verdt 1300,- kr, MEN, minne som klarer Cl2 klarer som regel ganske bra hastigheter bare du setter de på Cl2,5, noe som vil være bra om han skal klokke maskinen litt.

du sier noe der...problemet er at multipliern på P4 ( ihvertfall ift. amd) er så høye at man ikke får kjørt opp FSB så veldig..ihvertfall ikke i en varm liten shuttle..

altså en pentium 540 @ 220fsb er jo [email protected], så jeg mistenker at CPUen stopper før ramen for å si det sånn....

kanskje han får nøye seg med 2x512, men finnes det noen ram brikker som klarer 2-2-2-5 på 220fsb?

Lenke til kommentar

Det er DDR RAM du skal ha og ikkje DDR2 ? Hvis det er DDR så kan eg anbefala Corsair XMS XL brikkene. Har disse selv og kjøre de på 225Mhz ( 450MHz )

på 2-2-2-11 på 2,8V. Vet ikkje om eg har vært heldig men brikkene er jo drit gode!

Hvis du ska ha DDR2 se vekk i fra denne posten. :p

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Det er DDR RAM du skal ha og ikkje DDR2 ? Hvis det er DDR så kan eg anbefala Corsair XMS XL brikkene. Har disse selv og kjøre de på 225Mhz ( 450MHz )

på 2-2-2-11 på 2,8V. Vet ikkje om eg har vært heldig men brikkene er jo drit gode!

Hvis du ska ha DDR2 se vekk i fra denne posten.  :p

skal ikke ha DDR2, skal ha DDR.

men de XL brikkene pleier å stoppe på rundt 210fsb på 2-2-2-5 så tror nok du har vært rimelig heldig der!

tenkte egentlig på 1024 twinx 3200C2 2x512 fra komplett...1849 kroner for 2-3-3-6 minne er billig

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

Jeg satte sammen en sb81p på onsdag. Den har plass til tre (!) disker. I min har jeg

o En Barracuda 200 gb SATA

o POV 6600 GT

o 3.2 GHz

o TwinMOS 2x512 PC3200

Går som en klokke. 45-48 grader. 50-55 ved belastning. Bråker litt

mer enn jeg trodde. Hvordan kan jeg enklest skru på viftene manuelt,

og hvor varm kan jeg la CPU-en bli når maskinen idler om natta?

Skjermkortet holder 41 grader uten belastning.

--

Ståle

Lenke til kommentar
Jeg satte sammen en sb81p på onsdag. Den har plass til tre (!) disker. I min har jeg

o En Barracuda 200 gb SATA

o POV 6600 GT

o 3.2 GHz

o TwinMOS 2x512 PC3200

Går som en klokke. 45-48 grader. 50-55 ved belastning. Bråker litt

mer enn jeg trodde. Hvordan kan jeg enklest skru på viftene manuelt,

og hvor varm kan jeg la CPU-en bli når maskinen idler om natta?

Skjermkortet holder 41 grader uten belastning.

--

Ståle

Fungerer Twinmos ramen pent eller ståle?

Kan du se om den klarer å kjøre på 215-220 fsb?

vurderer nemlig Twinmos til broren min jeg og!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...