Sylvarius Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Jeg bruker Mepis og SuSE 9.2 til min desktop maskin og trives godt med det. Så det er ikke der jakten begynner... Neida, glup som jeg er, har jeg skaffet _TO_ brukte bærbare. Ene er på 333 mhz med 64 mb ram, andre er på 650 mhz med 192 mb ram. Nå er jakten på en distro i gang. Har ikke så steike mange kriterier. - Oversiktig gui (-hater- Windows Maker pga at den aldri klarer å vise en internett side i riktig størrelse, dette gjelder de fleste eldre gui'ene) - Rask og snill mot eldre maskinvare - Debian basert (rpm går også greit) Skal bruke maskinene til IM (aMSN er det absolutte valget), surfing (firefox eller lignende med de vanligste plugins), torrent nedlasting, eDonkey, mail, irc, osv. Noen forslag? Gjerne forslag for hver enkel av maskinene. Tenkte kanskje en eldre versjon av SuSE om det er mulig å få tak i... En eldre versjon av KDE som gui ? Er ikke helt nybegynner, men er langt fra noen ekspert. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Har du prøvd debian? Er veldig greit å kunne gjøre en minimal install på litt eldre bokser og så bare legge til det som trengs etter hvert. En lettvekts WM ala fluxBox anbefales også. BTW. WindowMaker(om det er denne du refererer til) har da ingenting med websider å gjøre?? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Kva med Slackware og Fluxbox f.eks? Lenke til kommentar
Sylvarius Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Har du prøvd debian? Er veldig greit å kunne gjøre en minimal install på litt eldre bokser og så bare legge til det som trengs etter hvert. En lettvekts WM ala fluxBox anbefales også. BTW. WindowMaker(om det er denne du refererer til) har da ingenting med websider å gjøre?? Jeg for si det på en annen måte. Det er umulig å få Firefox, Mozilla, Opera eller Dillo vinduet til å bli i en størrelse der du ikke må sidescrolle for å se den. Tenkt mye på Debian, ja... Ettersom det jeg hører her er fluxbox et godt alternativ. Skal komme tilbake til dere etter jeg har installert og begynt tweakingen takk for svar! Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 prøv gentoo: den har sikkert det beste pakkesystemet... eller prøv archlinux er nesten samme greia Lenke til kommentar
zyp Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Gentoo på så gammel hardware blir en tålmodighetsprøve, det vet jeg selv for jeg kjører det på en 200mhz boks. Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 ArchLinux og Fluxbox Lenke til kommentar
muffe Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Gentoo går bra på den med 650 MHz. Har selv en maskin med Gentoo på, som er en PIII 450 MHz @ 558 MHz. Har 256 MB ram, og det går helt fint. Pakkesystemet til gentoo (portage) må jeg bare si er helt genialt. Det er ingen ting som er så enkelt å bruke som det. F. eks. bare å taste inn "emerge xmms" for å installere xmms, så fixer maskinen resten. En annen fordel er at det ikke følger med all slags dill og dall når du installerer. Kun det aller nødvendigste er med. Dette gjør at du kan sette opp maskinen akkurat sånn som du vil ha den, med den softwaren du trenger. Du står dermed fritt til å ikke innstallere KDE eller GNOME, men velge en lettere window manager. Den eneste ulempen er at du må komplilere alle pakkene. På større pakker kan dette ta tid. Det å få satt opp alt sammen riktig er også en litt tricky affere, men det er meget gode manualer på internett for dette. Unasett hvilken distro du velger: Lykke til. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Det er ingen ting som er så enkelt å bruke som det. F. eks. bare å taste inn "emerge xmms" for å installere xmms, så fixer maskinen resten. Er ikkje akkurat få pakkesystem som er slik Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 apt-get install xmms yum install xmms emerge (?) xmms urpmi (?) xmms ??? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 apt-get install xmmsyum install xmms emerge (?) xmms urpmi (?) xmms ??? swaret --install xmms SuSE: YaST > Install and Remove Software > XMMS ++ Lenke til kommentar
drall Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 (endret) pkg_add -r xmms portinstall (?) xmms Endret 15. november 2004 av drall Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Pakkesystemet til gentoo (portage) må jeg bare si er helt genialt. Det er ingen ting som er så enkelt å bruke som det. F. eks. bare å taste inn "emerge xmms" for å installere xmms, så fixer maskinen resten. Noe ala apt-get ? Liker enkeltheten med apt-get, men liker ikke å ikke ha oversikt over hva som installeres. Med apt-get kan det jo bli installert en haug med avhengigheter...og så har du jo apt repository(som jeg mener er vanskelig å velge da du bør stole på denne serverens integritet) Lenke til kommentar
drall Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Liker enkeltheten med apt-get, men liker ikke å ikke ha oversikt over hva som installeres. Med apt-get kan det jo bli installert en haug med avhengigheter... Innstaller debfoster for en enkel måte å holde styr på innstallerte pakker. Fungerer på sett og vis som kombinasjonen world-file og depclean i gentoo (bare enklere). Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Pakkesystemet til gentoo (portage) må jeg bare si er helt genialt. Det er ingen ting som er så enkelt å bruke som det. F. eks. bare å taste inn "emerge xmms" for å installere xmms, så fixer maskinen resten. Noe ala apt-get ? Liker enkeltheten med apt-get, men liker ikke å ikke ha oversikt over hva som installeres. Med apt-get kan det jo bli installert en haug med avhengigheter...og så har du jo apt repository(som jeg mener er vanskelig å velge da du bør stole på denne serverens integritet) Vel... Så lenge det er snakk om et mirror av de "offisielle", burde det ikke være noe problem. De er vel GPG-signerte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå