trost i taklampa Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Er sylfersk linuxbruker, og etter at systemet er installert og blitt sånn nogenlunde som jeg vil ha det så dukker plutselig de vanlige bruker spørsmålene opp. Spørsmål 1: (det kommer sikkert mange fler) I windows hadde jeg noe som het "Schedueled tasks". Her kunne jeg enkelt velge at et gitt program skulle starte på et gitt tidspunkt av døgnet. Har googla litt og funnet at cron muligens er det jeg søker, men må ærlig innrømme at jeg ikke finner helt ut av det. Finnes det noe grafisk grensesnitt for dette i linux? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Cron er det du treng ja. Først les du manualen: man crontab Som brukaren du ønskjer å køyre kommandoen, køyrer du: crontab -e Dersom du ønsker ein annan teksteditor, f.eks pico, køyrer du først: export VISUAL=pico F.eks eit program som køyrer klokka 3 kvar natt: * 3 * * * /path/til/program >/dev/null 2>&1 Lurt å sende evt. output frå programmet til /dev/null, ellers får brukaren mail med outputen kvar gong. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 cron er definitivt det du er ute etter. Om det finnes GUI front-ends vet jeg ikke, vil tippe distroer som fedora/suse/mdk har noe slikt. Ellers kan du jo sjekke ut: http://www.tech-geeks.org/contrib/mdrone/cron-howto.html lykke til! Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Cron er det du treng ja. Først les du manualen: man crontab Som brukaren du ønskjer å køyre kommandoen, køyrer du: crontab -e Dersom du ønsker ein annan teksteditor, f.eks pico, køyrer du først: export VISUAL=pico F.eks eit program som køyrer klokka 3 kvar natt: * 3 * * * /path/til/program >/dev/null 2>&1 Lurt å sende evt. output frå programmet til /dev/null, ellers får brukaren mail med outputen kvar gong. Helt overlegent! Hvem trenger grafikk for noe sånt? Tilfredstillelsen over å ha fått det til kommer til å bære meg resten av kvelden. Takk for hjelpen. Takker også kattemat for informativ link. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 F.eks eit program som køyrer klokka 3 kvar natt: * 3 * * * /path/til/program >/dev/null 2>&1 Om ikke jeg tar feil så gjør den der at programmet kjører 60 ganger hver natt. Først 03:00, så 03:01, 03:02 ... og tilslutt 03:59. Det du mente er: 0 3 * * * /path/til/program >/dev/null 2>&1 Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Jo, men man skal ikke lese mange linjer i manualen før man skjønner dette. Men rett skal være rett.......... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå