Master Casemod Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 jeg lurte på hvor jeg kan få kjøpt CAT 5 kabler for meterpris? altså ikke sånne korte utgaver men altså i 5-10-20 meters mål Lenke til kommentar
Digranes Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 de fleste nettbutikker har dette.... har de ikke? Lenke til kommentar
Master Casemod Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 `har ikke peil...noen andre som veit? Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 De fleste nett butikker har 100 og 300 meters ruller med cat 5. Clas Ohlson selger også dette, samt de fleste elektromontørfirmaer. Lenke til kommentar
Digranes Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 http://www.netshop.no/aspx/produkter.aspx?...=25&g1=16&g2=43 der finner du i mange lengder... finner du ikke den lengden du trenger, kan du bare sende en mail til de å få sendt en i ønsket lengde... kan ikke tenke meg at dette er ett problem.. =] -mamazboy- Lenke til kommentar
Gevency Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 jeg lurte på hvor jeg kan få kjøpt CAT 5 kabler for meterpris? altså ikke sånne korte utgaver men altså i 5-10-20 meters mål CAT 5 fås kjøpt på clas olson opp til 100 meter, de har også 50 og 25 meter, koster ikke så mye. Men har et annet spørsmål angående cat 5, hva står det på kabelen som sier noe om den er switsja eller ikke? Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Du får i hvert fall kjøpt CAT5 på biltema. Det koster 30-40 kroner for en kabel på 5 meter. Lenke til kommentar
espenf Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) Men har et annet spørsmål angående cat 5, hva står det på kabelen som sier noe om den er switsja eller ikke? Switsja? Mener du krysset kabel? Dersom en ferdig terminert kabel er krysset, vil det stå nettopp "krysset" i varebeskrivelsen. På selve kabelen står det neppe noe spesielt. Men det er vanlig at pluggene er rød (som hos Komplett) eller at kabelen har en annen farge enn grå (gul hos Netshop). Endret 14. november 2004 av espenf Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Men har et annet spørsmål angående cat 5, hva står det på kabelen som sier noe om den er switsja eller ikke? switcha? Du mener krysset? Står ikke på kabelen, du må se på kablene i kontakten. Enkelt sagt: Er begge like er den rett, og er det forskjell er den krysset. Lenke til kommentar
Gevency Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Men har et annet spørsmål angående cat 5, hva står det på kabelen som sier noe om den er switsja eller ikke? switcha? Du mener krysset? Står ikke på kabelen, du må se på kablene i kontakten. Enkelt sagt: Er begge like er den rett, og er det forskjell er den krysset. Kryssa ja sef:) Den er gul, og da skulle jeg tro den var kryssa, men den har stått mellom pc`en min og routern... og det har funka helt fint, men det skulle den vel ikke om den var kryssa. Når jeg holder pluggene inntilhverandre, så er ikke farge rekkefølgen lik på kablene inn i pluggen, så da er den vel kryssa.....?? Lenke til kommentar
Gevency Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Men har et annet spørsmål angående cat 5, hva står det på kabelen som sier noe om den er switsja eller ikke? switcha? Du mener krysset? Står ikke på kabelen, du må se på kablene i kontakten. Enkelt sagt: Er begge like er den rett, og er det forskjell er den krysset. Kryssa ja sef:) Den er gul, og da skulle jeg tro den var kryssa, men den har stått mellom pc`en min og routern... og det har funka helt fint, men det skulle den vel ikke om den var kryssa. Når jeg holder pluggene inntilhverandre, så er ikke farge rekkefølgen lik på kablene inn i pluggen, så da er den vel kryssa.....?? så en cat 5 kabel er den samme type kabel om den er kryssa eller ikke. Det er hvordan kablene til pluggen er montert som avgjør om den er kryssa eller ikke? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Kryssa ja sef:)Den er gul, og da skulle jeg tro den var kryssa, men den har stått mellom pc`en min og routern... og det har funka helt fint, men det skulle den vel ikke om den var kryssa. Når jeg holder pluggene inntilhverandre, så er ikke farge rekkefølgen lik på kablene inn i pluggen, så da er den vel kryssa.....?? Fargen på kabelen skal du ikke ta som noe sikkert tegn. Før var det sånn, men nå har mange produsenter funet ut at farger er fint, uansett om de er rette eller kryset. Om du trenger rett eller kryset mellom ruter og pc varierer fra produsent til produsent. somregel skal det være en rett, men noen aviker lit fra dette. Nettverkskortet ditt kan også ha Auto MDX som vil si at det automatisk kan krysse porten vist dette trengs. Dermed slipper du å tenke på om du skal ha rett eller kryset kabel. Vist du ser på fargene på lederne er forskjelige på de to pluggene. (Somregel grønn og orange som har byttet plass.) Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 så en cat 5 kabel er den samme type kabel om den er kryssa eller ikke. Det er hvordan kablene til pluggen er montert som avgjør om den er kryssa eller ikke? Riktig Lenke til kommentar
biffo Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 så en cat 5 kabel er den samme type kabel om den er kryssa eller ikke. Det er hvordan kablene til pluggen er montert som avgjør om den er kryssa eller ikke? Jepp, kabelen er fysisk den samme, og ja, det er en etablert "standard" som sier at gule kabler er kryssede kabler. (Du vil kunne finne kabler som er merket "x-over", dette har jeg aldri sett på annet enn gule kabler der produsenten da tydeligvis har kjøpt gul kabel med egen merking.) Husk at det finnes gule kabler som IKKE er krysset da!! Det kan forøvrig være verdt å merke seg at det finnes to forskjellige måter å krysse kabler på, en som blir brukt for hastigheter opp til 100Mbit, og en som blir brukt til GB. Dette er fordi <=100Mbit bruker bare to trådpar, mens GB bruker alle 4. (GB versjonen funker fint på 100Mbit og lavere dog...) For de som ønsker å lage kabler selv har Biltema en tang som er helt ok. Husk å være ekstremt nøye med å følge fargene i kabelen slik at man er sikker på at man bruker riktige par. (Kabeltypen kalles ikke twisted pair uten grunn...) Egentlig vil jeg anbefale å kjøpe kablene ferdig, spesielt hvis du skal bruke de på GB. Det koster lite ekstra, og du slipper irritasjonsmomentet med kabler som ikke virker. Har også en forkjærlighet for plugger som er påmontert hetter som gjør at du ikke river av den lille låsen på kontakten med en gang. Clas Ohlson har iallefall slike for de som lager kabler selv. Biffo Lenke til kommentar
Gevency Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 så en cat 5 kabel er den samme type kabel om den er kryssa eller ikke. Det er hvordan kablene til pluggen er montert som avgjør om den er kryssa eller ikke? Jepp, kabelen er fysisk den samme, og ja, det er en etablert "standard" som sier at gule kabler er kryssede kabler. (Du vil kunne finne kabler som er merket "x-over", dette har jeg aldri sett på annet enn gule kabler der produsenten da tydeligvis har kjøpt gul kabel med egen merking.) Husk at det finnes gule kabler som IKKE er krysset da!! Det kan forøvrig være verdt å merke seg at det finnes to forskjellige måter å krysse kabler på, en som blir brukt for hastigheter opp til 100Mbit, og en som blir brukt til GB. Dette er fordi <=100Mbit bruker bare to trådpar, mens GB bruker alle 4. (GB versjonen funker fint på 100Mbit og lavere dog...) For de som ønsker å lage kabler selv har Biltema en tang som er helt ok. Husk å være ekstremt nøye med å følge fargene i kabelen slik at man er sikker på at man bruker riktige par. (Kabeltypen kalles ikke twisted pair uten grunn...) Egentlig vil jeg anbefale å kjøpe kablene ferdig, spesielt hvis du skal bruke de på GB. Det koster lite ekstra, og du slipper irritasjonsmomentet med kabler som ikke virker. Har også en forkjærlighet for plugger som er påmontert hetter som gjør at du ikke river av den lille låsen på kontakten med en gang. Clas Ohlson har iallefall slike for de som lager kabler selv. Biffo takk for alle svar! Glimmrende! Lenke til kommentar
Master Casemod Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 (endret) ok....da fikk jeg svar på det men når det kommer til krysset og rett kabel....er det nesten det samme? det funker uansett lissom eller ? Endret 14. november 2004 av Master Casemod Lenke til kommentar
rallrall Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Krysset kabel funker kun mellom 2 maskiner, kan ikke brukes mellom pc - switch/hub Lenke til kommentar
biffo Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Krysset kabel funker kun mellom 2 maskiner, kan ikke brukes mellom pc - switch/hub Dette er faktisk "både-og". For de fleste nyere switcher finner selv ut om du bruker krysset kabel eller ikke. (Såkalt "Auto MDI/MDIX") Men eldre hub'er vil nok ikke like en krysset kabel like godt. Du vil heller ikke kunne bruke en rett kabel til å koble to maskiner mot hverandre uten noen switch i mellom. Biffo Lenke til kommentar
tunkguru Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Jeg kjøper Cat 5 kabel i løs lengde på Elkjøp... de har en 300 meters rull der, så jeg kjøper den lengden jeg behøver og så setter de på RJ kontakten... K Lenke til kommentar
schwami Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 En annen ting om bruk av krysset kabel i hub/svitsj. Jeg har opplevd (hovedsaklig med Unex, men også andre) at bruk av krysset kabel fører til en begrensning til 10Mb, også på 100Mb og 1000Mb huber/svitsjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå