dan99 Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Noen som har peiling på hvilke alternativer som kan brukes istedenfor ngt trådløse router. Noen som har prøvd og har erfaringer? Kunne tenkt meg å kjøpe en trådløs ruter/adsl modem slik at jeg slipper å ha ett trådløst nettverksaksesspunkt i tillegg til ADSL modem. Mvh, Dan Lenke til kommentar
Biggus Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Vet ikke, men jeg er ute etter det samme. Har du sett på relativt.net? Lenke til kommentar
dan99 Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Sett der tidligere ja. Nå er det lagt ned. Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Heisan Når det gjelder Nextgentel tillater ikke de at du skifter ut den medfølgende routeren til fordel for annet enn Netopia eler Cisco som følger med avhengig av hvor du er lokalisert. Alternativet er å velge fast ip / subnet slik at du kan bruke Netopia som en transparent boks og kjøre din egen adsl router med tilhørende funksjonalitet koblet til Netopia. Telenor f.eks har åpnet for muligheten til å selv bestemme hva som skal kobles til deres sentraler mvh Soz Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Noen som har peiling på hvilke alternativer som kan brukes istedenfor ngt trådløse router. http://draytek.no/produkter_vigor2600g.htm Lenke til kommentar
Amundo Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) Heisan Når det gjelder Nextgentel tillater ikke de at du skifter ut den medfølgende routeren til fordel for annet enn Netopia eler Cisco som følger med avhengig av hvor du er lokalisert. Alternativet er å velge fast ip / subnet slik at du kan bruke Netopia som en transparent boks og kjøre din egen adsl router med tilhørende funksjonalitet koblet til Netopia. Telenor f.eks har åpnet for muligheten til å selv bestemme hva som skal kobles til deres sentraler mvh Soz Angående det med å bytte ruteren til ngt helt ser jeg som ikke noe problem. Eneste er at du må ha en ruter som støtter protokollen PPPoA og har ADSL modem innebygget. For de som har cisco tror jeg at det er litt mer problemer siden de får kun cisco ruteren 677 fra ngt. Eneste det sier meg at den santralen som kun støtter den type ruter (cisco) betyr at de har en cisco properitær funksjon i protokollen. Men de som har netopia skulle jeg tro at det skulle gå fint med å bytte med en annen type. Det er bare å se inne på ruteren etter du har aktivert den og se på innstillingene som har vært gjort som du då setter på den andre ruter. Eneste er at jeg ikke kan bekrefte er om det funker for noen og siden jeg har en cisco ruter og da må jeg ut med over 4000 (som jeg ikke har men ønsker ) så jeg ikke får testet teorien. De som har netopia ruter kan kjøpe seg en slik adsl modem og å få testet det viss de ønsker det. Vell og merke er at jeg snakket kun om ADSL nå slik at SDSL brukere må kjøpe seg en annen type ruter Ja en annen ting er at jeg har lagt merke til at noen sentraler som ngt har er av typen PPPoE (Tror det er de nyere sentraler). NB! Har snakket med ngt om dette og det jeg får tilbakesvar er at de har ikke noe som helst support for dette. Så du må ta det på ditt ansvar viss du skal prøve dette. Edit: måtte rette opp i trykkleifer Endret 28. november 2004 av Amundo Lenke til kommentar
Amundo Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Glemte å fortelle at de som skal prøve dette bør ha en god del erfaringer med oppsett av nettverk både LAN og WAN og ikke en som har problemer med bare med å koble opp ledningne Lenke til kommentar
dan99 Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Takker for svar. Hvor selges DrayTek adslruteren da? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) Takker for svar.Hvor selges DrayTek adslruteren da? http://www.gdsl.no De er ikke billige sammenlignet med det billigste du finner, men du kan antagelig greie deg med Billion og 3com som koster en del mindre, må støtte PPPoA noe de fleste slike kombienheter gjør. Endret 28. november 2004 av agvg Lenke til kommentar
Amundo Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) Ja siste jeg kom på er at adsl modemet må støtte for ITU-T G.992.1 (G.DMT Annex B) for å funke med ngt sitt utstyr og ellers hos andre ISP'er norge. Endret 28. november 2004 av Amundo Lenke til kommentar
Amundo Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Du må si ifra viss du får det til eller trenger hjelp. Venter i spenning Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Du må si ifra viss du får det til eller trenger hjelp. Venter i spenning http://www.draytek.no/ruteroppsett/vigor25...ernet.htm#PPPoA Der er oppsettet mot NGT med Vigor 2500 som er den billigste Draytek-routeren med modem. Lenke til kommentar
Amundo Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Du må si ifra viss du får det til eller trenger hjelp. Venter i spenning http://www.draytek.no/ruteroppsett/vigor25...ernet.htm#PPPoA Der er oppsettet mot NGT med Vigor 2500 som er den billigste Draytek-routeren med modem. Du vet ikke om noen med cisco 677 adsl modem som har testet det oppsettet?? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Du vet ikke om noen med cisco 677 adsl modem som har testet det oppsettet?? Det vet jeg ikke, du kan prøve og sende en mail til de og høre hvilke erfaringer de har i forhold til dette. Lenke til kommentar
Amundo Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Da har jeg sendt email til dem om ang. saken. Vært litt kjekt viss de har gode erfaringer. Har nå ip med subnet som jeg hadde lyst å bruke begge ip'ene du får tilgjengelige til host bruk Slik at jeg kan ha ene ip statisk mot en servermaskin og den som ruter får NAT'es til resten av nettverket Lenke til kommentar
dan99 Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Vigor viker som en meget bra valg. Bare dumt den er så dyr. Regner nok med å bestille en slik en, med mindre jeg får LYSE bredbånd Lenke til kommentar
Amundo Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Du har også en Billion med Wlan (54 Mb/s) og Qos styring Link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå