HenrikS Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 en 5 mil lang TP kan da ikke være så dyr? Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Har hørt at en TP-kapel ikke kan være lengere enn 100 meter for å ha signal! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Kanskje bruke AmpiltydeModulasjon (AM), rekker jo lenger enn FrekvensModulasjon(FM), Men blir en del mer støy på linja med AM. Hvis han ikke får tak i en stor FM antenne, burde han kjøre på det.. Du tenker sikkert på VHF (Der man ofte bruker FM-modulasjon). VHF (Very High Frequency) er området 30-300MHz. Dette området reflekteres ikke i atmosfæren og har dermed ingen sjanse for å få kontakt med andre siden av fjellet. I frekvensområdene LF, MF og HF (30kHz-30MHz) så brukes ofte AM-modulering, men det er ingenting i veien for å modulere i FM her også. Fordelen med LF, MF og HF er at signalet reflekteres i atmosfæren slik at det kan nå andre siden av fjellet (eller evt reflekteres flere ganger og nå en annet kontinent selv om jorda krummer). Både AM og FM kan altså brukes i frekvensområdet HF. Begge deler er rimelig enkle å lage kretser til. Jeg aner ikke om hvilken av disse som gir den mest effektive moduleringa (færrest mulig Hz/bit), men tipper det ikke er noen enorm forskjell. Jeg tviler uansett på at han klarer å presse ut mer enn ca 1 bit per 10-20Hz. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 (endret) ok ska se va eg får til. Vis dette blir altfor avansert så vil eg ikke dette. Eg trur eg tar meg en ringe runde runt til endel butikker sån at dei kan gi meg en prise på utstyr osv... Endret 16. november 2004 av eddielie30 Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Fant nettopp ut at fjellet var ikke høyere en 200 meter. Da skal vel dette ikke være noe problem? Endret 16. november 2004 av eddielie30 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Fant nettopp ut at fjellet var ikke høyere en 200 meter. Da skal vel dette ikke være noe problem? 200 meter er akkurat 200 meter for mye. Du får krympe det fjellet ennå litt mer så kanskje det begynner å nærme seg mulig.. (mast på hver side som ser hverandre) Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Signal til WLAN er ikke som vanlige tv-signal. En av grunnene kan være at større frekvens jo kortere når signalet, mindre frekvens jo lengere når signalet. I tilleg er signalene til WLAN mer retningsbestemt. F.eks Tv-båndenekjører fra 47-68 MHz, 470 - 862MHz har ingn problem å få inn signaler over allt. WLAN kjører på ca 2200 - 2400MHz. hvis du fårstår hvor jeg vil fram? Detsverre du blir nokk nøtt å sette et acsesspunkt på toppen av fjellet, hvis du vil benytte deg av WLAN! Vil tippe at du ikke finner så mye hjelp med å spørre på div butikker... Det er ikke for ingenting at WLAN kan ha problemer med å gå gjennom flere vegger i hus. Da klarer den hvertfall ikke fjell.... Når det gjelder WLAN/trådløst brebånd er det ikke noe som heter 99% fri sikt over slik lengde. Man skal ha 100%! Hvis du har tilgang til telefonlinje på hytta, kan du jo skaffe deg brebånd gjennom satelitt! Endret 18. november 2004 av DjKs Lenke til kommentar
TormodK Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 WLAN kjører på ca 2200 - 2400MHz (høyere en det sattelitt sender til parabol).. Satelitt er på 11 til 12 GHz! sorry mack! bare for å understreke: DU TRENGER ET AKSESSPUNKT P TOPPEN AV FJELLET! rett og slett fordi wlan krever 100%fri sikt! hvis ikke er det bare å gi opp! Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Sorry, Glemte å rette opp på skrivefeilen! At jeg kan være så dum! Er klar over det! Mener sattelitt sender fra 9000MHz og opp??? Lenke til kommentar
TormodK Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Sorry, Glemte å rette opp på skrivefeilen! At jeg kan være så dum! Er klar over det! Mener sattelitt sender fra 9000MHz og opp??? Mener å tro at de går fra 11-12 ghz, står i allefall det i læreboka mi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå