Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sterk trådløs antenne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
takk takk men trenger eg 2 stk sånne eller en spesiel mottaker og en spesiel sender?

eg venter på et hurtig svar! :yes:

Du trenger nok to stk for å nå hele 50km. De bør være rimelig retningsstyrte. Av de to over så er den med 4,2° den mest retningsstyrte, men jeg kan ikke se at den støtter 2,4GHz. (står bare 5Ghz).

Det ser også ut som diameteren på tallerkenen er litt liten. Jeg ville nok satset på størst mulig, f.eks 1,5-2m i diameter. Selve antennehodet bør også være så effektivt som mulig. Jeg tror BiQuad er langt mer effektivt å ha enn Pigtail og Omni til å ha i senter av parabolen.

Jeg tviler på at du finner noen plasser som selger slike helt ferdige systemer, så du må nok spesialbestille en skreddersydd løsning. Det kan sikkert bli ganske dyrt, og du må sansynligvis ta risikoen selv, siden det neppes gis noen garanti på rekkevidde etc.

Det beste er nok å bygge selv eller å betale noen du kjenner for å bygge det for deg.

Lenke til kommentar
Men der er ikke fri sikt fra meg og bort te hytta der er et stor fjell i mellom.

Da ville det beste være og sette opp et aksesspunkt på toppen av fjellet og

sette opp to antenner mot denne fra hver side av fjellet.(Da med en bridge evt.)

Tror ikke du får signalet ditt GJENNOM fjellet :!:

Lenke til kommentar
oki doki! bygger den eg.

Men der er ikke fri sikt fra meg og bort te hytta der er et stor fjell i mellom.

Blir antennen veldig dyr da?

Eg skal bygge en BiQuad antenne :w00t::w00t:

2,4 ghz krever fri sikt! i allefall så langt som du skal sende, derfor er du nok nødt til å kjøpe en repeater og sette på toppen av det fjellet i mellom og ssette to antenner i hver retning er jeg redd! en repeater krever forresten strøm den også.. så hvis du ikke har veldig mye penger tror jeg du må finne på noe anna! :ermm: hvor langt er det fra fjelltoppen og til hytta di da? er det så kort at du kan legge en ledning opp til repeateren? repeateren behøver ikke koste stort. det kan f.eks være ett d-link aksesspunkt som har repeaterfunksjon! bygger du sekve d-linken inn i en vanntett box som tåler vær og vind, og legger en kabel opp til den så skal det nok værenull problem, men da er du såklart avhengig av strømtilgang! hvis ikke kan du også ta ett tolv-voltsbatteri (bilbatteri) og sette en spenningsregulator på den, slik at du får en spenning fra batterietr som passer til aksesspunktet ditT! det har jeg selv tenkt på mange ganger:) vil tro ett tolv-volts batteri holder ei stund, for det er ikke det helt store forbruket fra en slik repeater. regner med du ikke skal være på hytta ovcer så veldig lang tid!?

Lenke til kommentar
Eg vil ikke strese med noe ekstra punkt oppe på fjellet da får eg heller kjøpe en ekstra sterk antenne. Va anbefaller dere???

Ikke tenkt på prisen dere bare kom med gode forslag  :w00t:  :w00t:

Det nytter ikke med om så en spesiallaget superantenne i hver ende så lenge du har et fjell i mellom. 2,4GHz-signaler er nesten like retningsstyrte som lys. Dvs at hvis du ikke ser mottageren eller det er kun lette materialer (lettvegger, blader etc er så og si gjennomsiktige for 2,4GHz-signaler) så får du ikke frem signalet uansett hvor mye du prøver.

Til forskjell fra f.eks radio-signaler i LF/MF/HF-spekteret så reflekteres ikke 2,4GHz-spekteret i atmosfæren. Dermed blir det null dekning bak et fjell.

Mer penger hjelper heller ikke. Selv en million kroner klarer ikke å få signalet gjennom fjellet.

Edit: En tunnel er ganske dyr så du får nok ikke signalet gjennom fjellet for så veldig få millioner kroner...

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det begynner å bli ganske tydelig at dette er useriøst. Ellers er det slik at du leser ordene, men ikke setningene.

Du får ikke signal gjennom fjellet uten at du borer hull først!

EDIT: Ja, tunnel blir dyrt. Burde kanskje ha sagt det. Skal ikke ta noe for gitt her. ;)

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Du sier at pris ikke er noen hindring! Kjøp deg en sattelitt :tease:

Hytteliv handler jo egentlig om friluft, ikke tv, data, internett osv. Hele hyggen med en hyttetur er egentlig å sitte seg forran peisen og lese en god bok. Slippe all stress fra hværdagen. Eller hva?

Er nok ikke mye du kan gjøre for å få høyhastighets internett på hytta. Hvis du ikke vill punge ut 5 til 10tusen kroner...

Endret av DjKs
Lenke til kommentar
Nå er eg ikke på jakt etter plent 2,4 ghz heller!

Hmm.. kanskje du kunne bygge deg et HF-basert radiomodem? Sikkert ikke værre enn at du må få tak i kretstegninger og lede en god del elektronikk på kveldstid for å skjønne de og så bygge det. Ja, og ikke minst: Skaffe deg en frekvens som du kan bruke lovlig.

10-20MHz er en omentrentlig maksgrense for radiobølger som reflekteres i atmosfæren så hvis du skal ha rimelig god båndbredde så må du nok opp mot denne frekvensen. Ang. Modulering så er nok AM eller FM-modulering det desidert enkleste å mekke selv. Med tanke på båndbredde så kan det hende du klarer å få ut ca 1 bit per 10-20 svingning etter god tuning. Dvs. 0,5-2 Mbit/s hastighet.

Prisen på noe slikt kan sikkert beløpe seg til noen få tusen kroner i utstyr og noen titalls timer med lesing, mekking osv dersom du kan litt grunnleggende elektronikk.

Edit: I tillegg trengs det nok litt heftig programmering av protokoller etc. i hver ende for å få det til å fungere...

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...