Bergensbassisten Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) Hei! Problemet gjelder datamaskinen til søsteren min: en maskin som jeg satt sammen for henne for et drøyt år siden eller så. Maskinen virker i utgangspunktet som om den har noe imot henne, for en så kranglete datamaskin har jeg aldri vært borti! Det er også grunnen til at jeg må ty til å poste her. Håper noen av guruene her har noen tips. Problemet har egentlig hele tiden vært at den til stadighet har hengt, enten etter at den har bootet ferdig eller så midt i oppstarten. Jeg har i utgangspunktet den holdningen at dersom en maskin henger i oppstarten og det ikke dreier seg om hardware-feil, selv i oppstarten til Safe Mode, så kan det lønne seg med en reinstallering. Men selv under installasjonen av Windows XP så hang maskinen seg. Så jeg begynte å ane litt ugler i mosen... Jeg testet først minnebrikken hennes, ettersom at hun har hatt problemer med defekt minnebrikke før. Minnebrikken testet ok. Så prøvde jeg å bytte ut grafikkortet hennes med ett av mine, uten at maskinen hang noe mindre av den grunn. Prøvde å ta en overflatesjekk av harddiskene hennes, siden maskinen hang mens XP-installasjonen hang mens den skreiv til harddisken. Et scanneprogram hentet hos produsentens hjemmeside hang bare en halv prosent inn i programmet. Jeg prøvde å bytte IDE-kontroller fra primær til sekundær, og testen gikk greit uten noen feil. Snakket med en tekniker hos Komplett Data, og vi ble enige om å sende hovedkortet inn. Der ble det burn-in-testet, uten feil. Når jeg fikk hovedkortet tilbake hang det fremdeles under XP-installasjonen, så bare på faen testet jeg å bytte IDE-kablene hennes ut med de i min PC. Da gikk det greit.. Litt flau på grunn av det der men.. Jeg installerte all programvare, og alt fungerte helt flott her hos meg. Men når hun fikk PCen tilbake gikk det bare et øyeblikk før den igjen hang først i Windows, så i oppstarten hver gang hun prøvde å starte opp. Men etter å ha latt PCen stå i fem-ti minutter, startet den fint, for så å henge seg etter en stund igjen, og så hver gang i oppstarten. Nå har jo CPU-viften hennes vært av og på noen ganger. Jeg lurer på om det rett og slett kan være at den enten har for dårlig kontakt med CPUen, og/eller at den rett og slett er underdimensjonert (til tross for at den skal være tilstrekkelig ifølge spesifikasjonene). I så fall, har noen noen tips til en kurant vifte? Spesifikasjonene til PCen hennes er: Hovedkort: ASUS A7V333. Prosessor: AMD XP2000+ socket A. Vifte: EKL PAPST CPU-Vifte m/kulelager Socket A opp til 1,4 GHz, samt XP2100+ (står på Komplett Datas hjemmeside) Minne: 512 MB brikke (tror jeg). Grafikkort: ASUS V3800 Magic (tror jeg det heter). + diverse periferienheter. Er uansett enormt takknemlig for tips til hva som kan være galt. For det er hakket før jeg sender hele forbanna PCen i en pen bue ut gjennom stuevinduet hennes! Mvh, Øystein Johnsen. Endret 14. november 2004 av Bergensbassisten Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 mulig der ligger en feil til jord, eks termostat styrt element, prøv en måling med voltmeter imellom ledere og j, skal vere nokså lik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå