Gå til innhold

Maskinen henger og henger og henger...

Anbefalte innlegg

Hei!

Problemet gjelder datamaskinen til søsteren min: en maskin som jeg satt sammen for henne for et drøyt år siden eller så. Maskinen virker i utgangspunktet som om den har noe imot henne, for en så kranglete datamaskin har jeg aldri vært borti! Det er også grunnen til at jeg må ty til å poste her. Håper noen av guruene her har noen tips. :)

Problemet har egentlig hele tiden vært at den til stadighet har hengt, enten etter at den har bootet ferdig eller så midt i oppstarten.

Jeg har i utgangspunktet den holdningen at dersom en maskin henger i oppstarten og det ikke dreier seg om hardware-feil, selv i oppstarten til Safe Mode, så kan det lønne seg med en reinstallering. Men selv under installasjonen av Windows XP så hang maskinen seg. Så jeg begynte å ane litt ugler i mosen...

Jeg testet først minnebrikken hennes, ettersom at hun har hatt problemer med defekt minnebrikke før. Minnebrikken testet ok. Så prøvde jeg å bytte ut grafikkortet hennes med ett av mine, uten at maskinen hang noe mindre av den grunn. Prøvde å ta en overflatesjekk av harddiskene hennes, siden maskinen hang mens XP-installasjonen hang mens den skreiv til harddisken. Et scanneprogram hentet hos produsentens hjemmeside hang bare en halv prosent inn i programmet. Jeg prøvde å bytte IDE-kontroller fra primær til sekundær, og testen gikk greit uten noen feil. Snakket med en tekniker hos Komplett Data, og vi ble enige om å sende hovedkortet inn. Der ble det burn-in-testet, uten feil. Når jeg fikk hovedkortet tilbake hang det fremdeles under XP-installasjonen, så bare på faen testet jeg å bytte IDE-kablene hennes ut med de i min PC. Da gikk det greit.. Litt flau på grunn av det der men.. :blush:

Jeg installerte all programvare, og alt fungerte helt flott her hos meg. Men når hun fikk PCen tilbake gikk det bare et øyeblikk før den igjen hang først i Windows, så i oppstarten hver gang hun prøvde å starte opp. Men etter å ha latt PCen stå i fem-ti minutter, startet den fint, for så å henge seg etter en stund igjen, og så hver gang i oppstarten.

Nå har jo CPU-viften hennes vært av og på noen ganger. Jeg lurer på om det rett og slett kan være at den enten har for dårlig kontakt med CPUen, og/eller at den rett og slett er underdimensjonert (til tross for at den skal være tilstrekkelig ifølge spesifikasjonene). I så fall, har noen noen tips til en kurant vifte?

Spesifikasjonene til PCen hennes er:

Hovedkort: ASUS A7V333.

Prosessor: AMD XP2000+ socket A.

Vifte: EKL PAPST CPU-Vifte m/kulelager Socket A opp til 1,4 GHz, samt XP2100+ (står på Komplett Datas hjemmeside)

Minne: 512 MB brikke (tror jeg).

Grafikkort: ASUS V3800 Magic (tror jeg det heter).

+ diverse periferienheter.

Er uansett enormt takknemlig for tips til hva som kan være galt. For det er hakket før jeg sender hele forbanna PCen i en pen bue ut gjennom stuevinduet hennes! :)

Mvh, Øystein Johnsen.

Endret av Bergensbassisten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...