larstdahl Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Hei! Jeg skal lage en hjemmeside med et bildegalleri der brukerne kan laste opp bilder, og trenger derfor litt hjelp. Jeg har aldri brukt php før, bare litt html. I denne tråden så jeg et ferdig oppsett på bilde-upload (post nr 2) og kopierte dette i en inn i notepad og lagret som .php fil. Denne la jeg ut på mitt hjemmesideområde på start.no i mappen public_html. Jeg får opp en side hvor jeg kan laste opp bildet, men når jeg velger bilde og trykker upload så får jeg denne feilmeldingen: Warning: copy(/var/www/html/img/lycosdomains.gif): failed to open stream: No such file or directory in /mnt/home4/f/fe/festsent/public_html/img.php on line 41upload failed! n Jeg regner med at dette kommer fordi jeg må lage en tom mappe som bildene legges i, det funka ikke med mappa (img) eller (var/www/html/img). Kan noen hjelpe meg med å løse dette problemet, eventuelt gi meg en link til et annet bildegalleri hvor man kan uploade bilder(ikke bare www.hotscripts.com) og en forklaring på hvordan man gjør det. Mvh: Lars Tronrud Dahl Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 chmod mappa bildene skal ligge i til 777 Lenke til kommentar
larstdahl Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Hva betyr chmod? Skal jeg endre navnet på en mappe til chmod eller 777? Lenke til kommentar
Dizk Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 høyreklikk på mappa og velg chmod. kryss så av i alle feltene. sånn ser det ut i WS_FTP Lenke til kommentar
larstdahl Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Har nå chmod'et en mappe med navn img. Hvordan vet jeg at den skal hete img? Det funker ikke, feilmeldingen jeg får er: Warning: Unknown(/mnt/home4/f/fe/festsent/public_html/img.php): failed to open stream: Permission denied in Unknown on line 0 Warning: (null)(): Failed opening '/mnt/home4/f/fe/festsent/public_html/img.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/pear') in Unknown on line 0 Hva er galt? Lenke til kommentar
larstdahl Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 Fant nå ut at jeg får den opprinnelige feil meldingen: Warning: copy(/var/www/html/img/Sienna_35_3269768a.gif): failed to open stream: No such file or directory in /mnt/home4/f/fe/festsent/public_html/img.php on line 41upload failed! n Dette tyder jo på at det er en mappe som ikke er der. Derfor lurer jeg på hva mappa skal hete???????? Hvordan finner jeg ut det ved å se i kildekoden??? PS: skal jeg chmod'e php-fila til 777 også? Mvh: Lars Tronrud Dahl img.php Lenke til kommentar
Dizk Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 mulig eg er helt på villspor men har du riktig path? prøv med /mnt/home4/f/fe/festsent/public_html/img/ Lenke til kommentar
larstdahl Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 Nå funker det! Prøvde alt mulig som gikk ann å prøves, og fant ut at $path måtte være bare "img/"; Sånn ble det: Mvh: Lars TD Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 hei du har ikke lyst til å legge hele scriptet ut her? hadde vært hjelpsomt takk Lenke til kommentar
larstdahl Skrevet 22. november 2004 Forfatter Del Skrevet 22. november 2004 Her er scriptet! Men er det sånn at når noen har sett scriptet så kan de "hacke" eller tulle med siden, eller slette/endre bildene som ligger i mappa??? Bare lurer. <?php echo('Upload images:<br /> <FORM ENCTYPE="multipart/form-data" ACTION="' . $PHP_SELF . '" METHOD="POST"> The file: <INPUT TYPE="file" NAME="userfile"> <INPUT TYPE="submit" VALUE="Upload"> </FORM>'); $path = "img/"; $max_size = 700000; if (!isset($HTTP_POST_FILES['userfile'])) exit; if (is_uploaded_file($HTTP_POST_FILES['userfile']['tmp_name'])) { if ($HTTP_POST_FILES['userfile']['size']>$max_size) { echo "The file is too big<br>n"; exit; } if (($HTTP_POST_FILES['userfile']['type']=="image/gif") || ($HTTP_POST_FILES['userfile']['type']=="image/pjpeg") || ($HTTP_POST_FILES['userfile']['type']=="image/jpeg") || ($HTTP_POST_FILES['userfile']['type']=="image/png")) { if (file_exists($path . $HTTP_POST_FILES['userfile']['name'])) { echo "The file already exists<br>n"; exit; } $res = copy($HTTP_POST_FILES['userfile']['tmp_name'], $path . $HTTP_POST_FILES['userfile']['name']); if (!$res) { echo "upload failed!<br>n"; exit; } else { echo "upload sucessful<br>n"; } echo "File Name: ".$HTTP_POST_FILES['userfile']['name']."<br>n"; echo "File Size: ".$HTTP_POST_FILES['userfile']['size']." bytes<br>n"; echo "File Type: ".$HTTP_POST_FILES['userfile']['type']."<br>n"; } else { echo "Wrong file type<br>n"; exit; } } $my_file = $HTTP_POST_FILES['userfile']['name']; ?> Lars TD. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Vi kan laste opp hav vil vi nå.. Det erikke særlig lurt.. Og nei, vi kan ikke "hacke" sida bare fordi vi har sett et script. Såklart, finnes det et smutthull i scriptet kommer man seg forbi.. Lenke til kommentar
larstdahl Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 Kan dere nå laste opp andre typerfiler enn bildefiler også? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Kan dere nå laste opp andre typerfiler enn bildefiler også? Nope, wrong file type Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå