orjanj Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Er førstegangs kjøper av pc, og trenger litt hjelp med noen valg. Har egentlig havnet på at jeg kjøper enten Netshop eller Mamoz sin pc fra siste testen på din side. Er det noen som har noen synspunkter på disse to? Vil det for den vanlige bruker være stor forskjell på et socket 754 vs 939??? Trenger sårt hjelp!!!! Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Kommer bare med et hurtig svar. 939 har dual channel og er litt mer framtidsrettet enn 754. Er ikke helt sikker på hvordan andre forskjeller det er.. Ville definitift gått for 3200 socket 939 idag. Men kanskje ventet på det nye brikkesettet til Nvidia. Nforce4. Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Egentlig ikke nei. Er mange som vil mase om at 939 er mer "fremtidsrettet" enn 754, men så lenge socket 939-hovedkortet har agp-spor så vil jeg påstå at det ikke stemmer i en slik grad at det er vits i å ta hensyn til. Ellers har jo 939 doble minnekanaler, men jeg er usikker på hvor stor ytelsesøkning det gir. Etter det jeg har fått med meg så er det ikke så veldig mye. Hva skal maskina brukes til? Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Kommer bare med et hurtig svar. 939 har dual channel og er litt mer framtidsrettet enn 754. Er ikke helt sikker på hvordan andre forskjeller det er.. Ville definitift gått for 3200 socket 939 idag. Men kanskje ventet på det nye brikkesettet til Nvidia. Nforce4. Enig med deg der. Men å vente på nForce4 lønner seg nok! Da får du og PCIe, som er ennp mer fremtidsrettet. Kanskje man nå kan utnytte båndbredden PCIe gir og... Lenke til kommentar
orjanj Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Skal bruke maskina til litt surfing, dvd brenning og bildebehandling. Er ingen stor spill entusiast, så det blir begrenset med det. Synes maskina fra Mamoz så grei ut, bare jeg får bestilt en annen skjerm. Men så er det alt dette maset om at 754 er på vei ut... Har ikke så god greie på data at jeg kommer til å bytte ut/oppgradere i stor grad, så jeg lurer egentlig på om det har noen hensikt Lenke til kommentar
orjanj Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Dessuten er det vel sånn at utviklinga innen data er så rask, at innen jeg har behov for noe raskere så er det jo ikke sikkert at 939 er det beste?? Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Ellers har jo 939 doble minnekanaler, men jeg er usikker på hvor stor ytelsesøkning det gir. Etter det jeg har fått med meg så er det ikke så veldig mye. Hva skal maskina brukes til? Det er ikke så veldig stor forskjell, men den er merkbar. Jeg ville ha gått for 939-oppsettet, selv om du har flere muligheter ved et 754-oppsett (med tanke på hovedkort og tilkoblinger) Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 orjanj: jeg tror nok at Mamoz-maskina skal være mer enn bra nok til ditt bruk for minst et par-tre år framover, og du har nok rett i at da har det kommet så mye nytt at du antageligvis har lyst til å skifte ut alt igjen. Det går an å kjøpe mamoz-pakka uten skjerm og velge en annen ved siden av, noe som gjør pakka dyrere. Største fordelen med netshop-tilbudet slik jeg ser det er at muligheten for å bytte ut komponenter og få spesialtilpassa maskina _før_ du kjøper den Lenke til kommentar
orjanj Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Hvilke tilkoblinger er det snakk om da? Lenke til kommentar
orjanj Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Bergtora: Er det no spes du ville ha bytta ut på Netshop sin da? Har fått med meg at ikke skjermkortet er av de beste, samt at jeg må bestille et trådløst nettverkskort om jeg ønsker det...Det er vel egentlit den største forskjellen på de to pakkene. Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Orjanj: Egentlig ikke, men det kommer jo an på om du selv er fornøyd med den slik den er. Netshop sin pc har mindre harddisk (200gb, mamoz: 250gb), og mangler trådløst, minnekortleser og minnepenn, og har dårligere skjermkort. Alt er sånne ting som du selv kan legge til på netshop-pcen hvis du vil, men tror det kan bli dyrere da. Men hvis du føler at du ikke trenger minnekortleser og bra skjermkort eller større harddisk enn 200 gb så er det ikke vits i å velge mamoz sin løsning som er 1000 kroner dyrere. Lenke til kommentar
DFLW Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) Viss du ikke spiller, men holder mye på med bildebehandling burde du se på et matrox skjermkort. Videre trenger du kun en helt billig maskin, med mindre du bruker photoshop e.l. Da trenger du mye ram og helst et dual ram kort. Prøv å få tak i en brukt 478 maskin billig, holder i masse-vis. Endret 14. november 2004 av DFLW Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 DFLW: hvis man først skal kjøpe seg en maskin så er det greit å ha en som man kan bruke som den er i noen år. Hvis man ikke har mye peiling fra før av så ville jeg ikke anbefalt å kjøpe brukt, er lett å bli lurt. I tillegg så blir den fort utdatert. I tillegg får man jo tre års support på de pc-pakkene hvis jeg ikke har sett feil, noe som også er veldig kjekt å ha. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Hvilke tilkoblinger er det snakk om da? Vel, flere av 939-kortene har færre s-ata tilkoblinger, usb-utganger, lydutganger, etc.. Men hvis du finner et hk med det chipsetet du skal ha og nok tilkoblinger, så skulle ikke det bli noe problem. Finn ut hva du trenger av tilkoblinger, så kan du sikkert få mer hjelp til å finne hovedkort. Det er lurt å finne ut alt annet først, så du kan tilpasse hovedkortet etter alt det andre... Lenke til kommentar
orjanj Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Om jeg går for mamoz pakka, men vil skifte til en litt bedre skjerm (17 LCD) rundt 3500, hva foreslår dere da? Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Eizo L550K f.eks. Jeg har L557 selv og er kjempefornøyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå