Gå til innhold

Maskina er i dvale!

Anbefalte innlegg

Hei, Noen som kan hjelpe meg?

Maskina stod i dvalemodus da jeg hadde vært borte fra den en stund. Jeg fikk den ikke ut av dvalemodus, og så meg nødt til å kjøre tvungen strømbrytning ved å holde inne startknappen i 6 sek. Siden har den ikke villet komme ut av dvale!!! Når jeg skrur på dataen etter å ha demontert kabinettet og hatt strømmen av lenge vil den fortsatt ikke starte som vanlig, men går rett i dvale. Dette viser seg ved at skjermen ikke reagerer på oppstart, og startknappen lyser oransje, ikke grønt.

CD-spiller og diskettstasjon mottar strøm, men det virker på meg som om boot-funksjonen ikke startes, eller ett eller annet. Jeg har to teorier:

1. Malware kan ha ødelagt firmware på maskina.

2. Batteri på hovedkortet kan ha betydning.

Noen som vet? Andre teorier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for alle svar.

Elwiz: Jeg har ikke forsøkt å resette bios. Det bør heller ikke nødvendig, da jeg aldri har gjort endringer her (har en Dell maskin). Dernest er jeg ikke sikker på om jeg klarer å komme meg inn i bios, da maskina går i dvale umiddelbart og før bios-sekvensen av oppstarten kommer.

E-ton: At hovedkort/cpu er ødelagt, f.eks. pga fuktighet, overspenning el. noe annet kan være en mulighet.

El-clash: Nei, det hjelper ikke.

Polllux: Ok, det kan jo hende det er feilen også.

Skal ringe dell og høre nå, så poster jeg på nytt. Som sagt: Takk for alle svar!! :)

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Ja, det var altså hovedkortet som var ødelagt.

Dell var faktisk så greie at de lot det gå som en garantisak, selv om PCen er to og et halvt år gammel. Kanskje fordi det er så mange fra dette forumet som har gitt de pes? Uansett, de tar inn maskina mi og bytter hk for meg, jeg regner meg som fornøyd!

Et annet spørsmål er jo selvfølgelig hvordan i all verden hk ble ødelagt!? Det har jeg ikke peiling på i det hele tatt. Maskina stod ganske stille og gikk, og plutselig funka den ikke lenger.Hm jaja, fiksa maskin får jeg nå iallefall

Lenke til kommentar
Ja, det var altså hovedkortet som var ødelagt.

Dell var faktisk så greie at de lot det gå som en garantisak, selv om PCen er to og et halvt år gammel. Kanskje fordi det er så mange fra dette forumet som har gitt de pes? Uansett, de tar inn maskina mi og bytter hk for meg, jeg regner meg som fornøyd!

Et annet spørsmål er jo selvfølgelig hvordan i all verden hk ble ødelagt!? Det har jeg ikke peiling på i det hele tatt. Maskina stod ganske stille og gikk, og plutselig funka den ikke lenger.Hm jaja, fiksa maskin får jeg nå iallefall

Vel, om det dem sier i telefonen til deg er en garantisak, kan du blir lurt.. om det ikke er skriftlig, så skaff en skriftlig avtale på det.. eller ha garantien klar.. om den ikke er utgått..

Lenke til kommentar

Takk for advarselen. Jeg velger likevel å stole på Dell når de eksplisitt har sagt at det går på garantien. Jeg er ikke jus-student, men jeg mener å ha hørt at en muntlig avtale skal være like god som en skriftlig. Det forholder jeg meg til. Dersom eventuelle problemer oppstår tar jeg de problemene som de kommer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...