Gå til innhold

Hva skal jeg bruke for å rense slangene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å ikke bruke kjølevæske/frostvæske fordi den inneholder alkoholer. i bruksanvisningen til mitt waterchill sett står det gang på gang at toppen til kjøleblokkene liker det svært dårlig.

Jeg brukte selv kaffetrakterrens for å rense systemet mitt denne uken etter å ha lest litt om det her på forumet. Første gang har jeg fått rengjort slangene skikkelig og er veldig fornøyd med resultatet.

Ved ikke hvor skadelig det er for slangene og for blokken, men jeg kjørte med kaffetrakterrens i 4 dager. Så skyllte jeg godt å fyllte på rent vann. Nå skal jeg straks bytte vann igjen slik at alt rensemiddelet blir borte fra systemet.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å ikke bruke kjølevæske/frostvæske fordi den inneholder alkoholer. i bruksanvisningen til mitt waterchill sett står det gang på gang at toppen til kjøleblokkene liker det svært dårlig.

Jeg brukte selv kaffetrakterrens for å rense systemet mitt denne uken etter å ha lest litt om det her på forumet. Første gang har jeg fått rengjort slangene skikkelig og er veldig fornøyd med resultatet.

Ved ikke hvor skadelig det er for slangene og for blokken, men jeg kjørte med kaffetrakterrens i 4 dager. Så skyllte jeg godt å fyllte på rent vann. Nå skal jeg straks bytte vann igjen slik at alt rensemiddelet blir borte fra systemet.

Er rimelig sikker på at jeg leste en plass at frostveske ikke var så dumt å ha i vannkjølingen (15-20%) for å hindre algevekst og korrosjon :hmm:

Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at jeg leste en plass at frostveske ikke var så dumt å ha i vannkjølingen (15-20%) for å hindre algevekst og korrosjon :hmm:

Jeg har også lest flere steder at det blir anbefalt å bruke frostvæske i vannet, og det kan godt hende at det fungerer fint. Men jeg har ikke prøvd det da det står i Manualen til Waterchill settet mitt:

WARNING... DO NOT USE ANY TYPES OF ALCOHOL SOLUTIONS in or on the Waterchill CPU cooler, as the top part is made from PPMA (Poly Methyl MetaCryclate), and doesn't resist very well to such chemicals

Dette står ikke mindre enn 4 ganger i min manual. Mulig de har skiftet ut materialet toppen er laget av siden jeg kjøpte mitt waterchill sett, men jeg har ikke lest noen nyere manualer eller lest noe om det. Derfor fortsetter jeg å anbefale å la vær å bruke alkoholer i kjølingen.

Andre stoffer det står at man skal holde unna vannkjølingen er Acetone og Klor.

Lenke til kommentar
1. frostveske inneholder ikke alcohol... i hværfall ikke i så store mengder at det er skadelig.

Må nok påstå at du tar feil på dette punktet.

Ett raskt søk på www.statoil.no på HMS datablad siden etter frostvæske kom opp med disse to aktuelle svarene:

frostvæske mtu

Frostvæske langtid kons.

Dersom du leser litt så ser du at begge frostvæskene som statoil har inneholder etylenglycol. Dette er da et Alkohol. Dersom du går på bensinstasjonen å leser på hvilken som helst frostvæske kommer du til å finne en ingrediens med endelsen -ol. alle kjemiske forbindelser som ender med -ol er som kjent alkoholder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...