iver89 Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) Fikk meg nettopp en Prescott CPU med HyperThreading støtte, og lurte på hvordan jeg skal kompilere kjernen for å bruke dette. Har søkt en del med google, men finner ikke frem til noe annet enn benchmarks. Prøvde noen instillinger (SMP ol), men det var tydeligvis ikke riktig, for nå vil ikke X starte... Noen som kan hjelpe meg? Endret 14. november 2004 av iver89 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 I de siste kjernene er det et option i configen under "processor type and features", du sier ja til HT og oppgir hvor mange tråder du vil støtte. Hvis du ikke har disse valgene sier du ja til ACPI og SMP, da vil den oppfatte at du har to cpu'er. Husker ikke når HT ble detektert ordentlig, men ikke alle 2.4 kjerner håndterer det noe bra og vil kjøre raskere uten, kjør 2.6 hvis du vil ha HT. Om du har SMP støtte eller ikke betyr ingenting for X, det er nok noe annet som feiler der. (husket agp og mttr?) Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Ok, takker. Skal prøve det etter jeg har rakt løv (søndager suger) Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Om du har lagt inn f.eks. nvidia drivere for X så må de "reinstalleres" når du bytter kernel. Dvs. interfacet fra driverene mot kjernen må rekompileres. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) Alle moduler må rekompileres når du kompilerer inn HTT-støtte, i og med at kjernen blir en SMP-kjerne. Endret 14. november 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Hm. Eg har ein Intel Pentium 4 med HT. Har ikke aktivert SMP (har jo berre ein CPU, så eg tenkte ikkje på det). Bør eg aktivere SMP og legge inn støtte for HT? Mykje å hente? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) For å si det slik: Jeg har en P4-basert maskin med HTT, pluss en Athlon XP2500+ basert maskin. Og jeg merker forskjell på bruken av disse når jeg gjør flere ting samtidig. Endret 14. november 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 For å si det slik: Jeg har en P4-basert maskin med HTT, pluss en Athlon XP2500+ basert maskin. Og jeg merker forskjell på bruken av disse når jeg gjør flere ting samtidig. Nice Så eg må berre aktiverte SMP og så sette på HT-støtte? Er litt rart å sette på støtte for fleire CPUar når eg berre har ein Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Du må selvfølgelig spesifisere i kernel-config at du skal ha støtte for HTT der også. Du aktiverer i tillegg SMP-støtte for 2 prosessorer, i og med at HTT betyr 2 logiske prosessorer. 2.4-kernelen har ikke støtte for HTT, så du må bruke kernel 2.6. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Du må selvfølgelig spesifisere i kernel-config at du skal ha støtte for HTT der også. Du aktiverer i tillegg SMP-støtte for 2 prosessorer, i og med at HTT betyr 2 logiske prosessorer. 2.4-kernelen har ikke støtte for HTT, så du må bruke kernel 2.6. Jaja, bruker kernel 2.6.9. Er berre ein liten rekompilering så er det oppe tenker eg Må aktivere SMP før ein får valget om HT forresten. *Rekompilere* Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Alle moduler må rekompileres når du kompilerer inn HTT-støtte, i og med at kjernen blir en SMP-kjerne. Poenget mitt var at personen ikke fikk startet X etter en rekompilering. Ellers så har Linux hatt HT støtte siden 2.4.18 så vidt jeg kan huske. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Har no kernel 2.6.9 med SMP og HT. Håper eg merkar at systemet vert raskare. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) Har no kernel 2.6.9 med SMP og HT. Håper eg merkar at systemet vert raskare. Det ser iallfall fetere ut når du gjør en cat /proc/cpuinfo (eller - om du kjører gkrellm så er det jo enda gøyere) :-P Endret 14. november 2004 av kattemat Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Eg får berre opp ein CPU... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Ser du to Tux'er i oppstarten? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) Ser du to Tux'er i oppstarten? Har ikkje på framebuffer i boot. Har berre vanleg konsoll. Men har jo berre ein CPU då, som har HT-støtte. Endret 14. november 2004 av objorkum Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Det er så å si den eneste måten å finne ut om HTT fungerer eller ikke. Hver Tux angir hvor mange fysiske/logiske prosessorer maskinen har. Selv om /proc/cpuinfo sier at jeg har en CPU, får jeg to Tux'er i oppstarten. Jeg kjører framebuffer i boot. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 der, endelig! hadde kompilert kernelen riktig (bortsett fra at jeg hadde valgt at jeg hadde 8 cpuer første gangen... ) problemet lå i nvidia driveren. jeg hadde "reinstallert" den, og gjort modprobe nvidia, men da bare låste maskinen seg. løsningen var å laste ned den nyeste versjonen fra nvidias side, og installere den istedet. Lenke til kommentar
drall Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 to tuxer?? Før pleide man i allefall å kunne se det i /proc/cpuinfo. Mulig dette har forandret seg. dmesg er i hvertall en sikker kilde. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Kvar finn eg det i dmesg? Slik at eg kan ta ein "dmesg | grep <ord>" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå