ELR Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Min gamle IDE HD gikk på en liten smell. 3 av de 5 pinnene i strømkontakten datt ut når strømkabelen ble fjernet. Er det mulig å skru av kretskortet for å åpne slik at jeg kan ta ut kontakten, eller kan jeg bare ta og Dytte inn en binders for å lage kontat med strømpluggen igjen? Skal ikke bruke disken permanent, kun tømme den for data. Lenke til kommentar
Gladideg Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) Det går helt fint å bruke en phillips skrutrekker å skru av krestkortet, har gjort det før på en IBM deskstar 70gxp som IDE kontaktene ble ødelagt på... Kjøpte rett og slett ett nytt kretskort fra komplett, som hadde en lik, gammel harddisk liggende som jeg fikk kjøpt rimlig billig... Byttet bare kretskort, og fikk tatt backup av data. MERK: kretskortet er vel plugget til en senter av hdd'n med en merkelig ledning, den må plugges FORSIKTIG av... Endret 14. november 2004 av w0lla Lenke til kommentar
ELR Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Ok, så jeg kan bytte kretskortet. Men IDE-kontakten er jo bra. Det er strlmkontakten som kun har 1 pin igjen.... Tror du det går å dytte inn en halv binder, plugge til strømforsyningen på den nye maskinen og så fyre opp? Hvis det er lett å bytte kretskort er det sikkert lett å skru det av og trekke ut strømkontakten fra baksiden også...... Skal i alle fall prøve!! Lenke til kommentar
Gladideg Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Det skader ikke å prøve (det kan jo det da ). Men vær forsiktig, skal ikke anbefale bruken av binders til den slags ting, men passer du på at den sitter godt (eventuelt prøve å lodder den fast, så går det forhåpentligvis bra... Lenke til kommentar
ELR Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Skal gjøre et hederlig forsøk! :!: Er utrolig viktig å få tak i de dataene som er der... Kan ta en tur til Clasen i morgen, og høre med de også.... Skal gi beskjed her hvordan det gikk! Lenke til kommentar
J00J Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Skal gjøre et hederlig forsøk! :!: Er utrolig viktig å få tak i de dataene som er der... Kan ta en tur til Clasen i morgen, og høre med de også.... Skal gi beskjed her hvordan det gikk! Hvis det er veldig viktige dataer og du ikke får dette til så kan du vel sende HD-en til IBAS på Kongsvinger, de er spesialister på dette feltet ( de har jo jobbet med sleipner og mange andre store saker). De får nok dataene ut, men trur det kan koste litt. Lenke til kommentar
ELR Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Takker! Det kan bli nødløsningen, men så lenge jeg ikke skader platene så kan jeg vel prøve selv først. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Hva med å bare lodde en slik Molex plugg rett på kretskortet? Det må da være den beste løsningen. Lenke til kommentar
ELR Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Får kjøpe loddebolt i morgen Skal jo bare koble til skiten og kopiere dataen over. Disken går i bosset etterpå Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Hva med å bare lodde en slik Molex plugg rett på kretskortet? Det må da være den beste løsningen. Det funker ikke fett, fordi is du gjør en dårlig jobb. så "detter" kabelen ut. hvis du feks dytter kabinettet 3 cm... men vis du skal bytte krets kort er det viktig att det er HELT likt som den du har.. Lenke til kommentar
ELR Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Litt av kontaktene er igjen på harddisken. Har bilde av problembarnet her. Lenke til kommentar
texaco Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Litt av kontaktene er igjen på harddisken. Har bilde av problembarnet her. få tak i en molex kontakt fra en strømforsyning eller kjøp en... ser ut som en enkel sak å bare lodde på ledninger rett på de brukne pinnene Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Litt av kontaktene er igjen på harddisken. Har bilde av problembarnet her. Hvis du bare skal tømme den for data så bare ta binders inn i hullene (brett den gjerne dobbelt så den sitter) Pass på at de tre binders pinnene som nå stikker ut treffer rett plass inni molex'en. Har gjort dette selv en gang, det funka fint, bare du lar disken ligge i ro så den får best mulig kontakt Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 knakk en pinne på kabelen fra skjermen, løsningen ble å erstatte den med binders og det fynker knall. Så det er bare å passe på at pinnene har kontakt med harddisken og kontakten samtidig som den holdes på plass Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 knakk en pinne på kabelen fra skjermen, løsningen ble å erstatte den med binders og det fynker knall. Så det er bare å passe på at pinnene har kontakt med harddisken og kontakten samtidig som den holdes på plass Jepp Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Hva med å bare lodde en slik Molex plugg rett på kretskortet? Det må da være den beste løsningen. Det funker ikke fett, fordi is du gjør en dårlig jobb. så "detter" kabelen ut. hvis du feks dytter kabinettet 3 cm... men vis du skal bytte krets kort er det viktig att det er HELT likt som den du har.. Så du mener at f.eks å bruke Binders eller å bytte kretskort er en bedre løsning? Hvis du ser på bildet han postet så er det en smal sak å lodde på en ny Molex plugg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Hva med å bare lodde en slik Molex plugg rett på kretskortet? Det må da være den beste løsningen. Det funker ikke fett, fordi is du gjør en dårlig jobb. så "detter" kabelen ut. hvis du feks dytter kabinettet 3 cm... men vis du skal bytte krets kort er det viktig att det er HELT likt som den du har.. Så du mener at f.eks å bruke Binders eller å bytte kretskort er en bedre løsning? Hvis du ser på bildet han postet så er det en smal sak å lodde på en ny Molex plugg. Men hva er vitsen med å KJØPE en molex-plugg, for å så lodde den på, når han alikevel ikke skal bruke disken, bare hente ut data? Lenke til kommentar
ELR Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 Vel folkens, her er en oppdatering om hvordan det gikk. Gikk til innkjøp av loddebolt, trenger den sikkert en annen gang uansett, klippa en Molex -> S-ATA-kabel (en ekstra, løs kabel jeg hadde liggende) og lodda fast ledningene slik som bildet viser. hehe vel, det var det. Kopieringen er ferdig, tok sin tid, men det virka! Den ene ledningen ser litt løs ut på bildet, og det er den også, dette skjedde da jeg kobla disken fra etter kopieringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå