Gå til innhold

Bygge Aopen bærbar

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har sett på muligheten for å bygge en bærbar PC. Pyton.no selger alle deler man trenger.

Da får man en grunnpakke og så kan man velge utstyr i tillegg.

Aopen 1557GLS 6510,-

Intel Mobile CPU Pentium M 735 1.7GHz 400MHz 2M Boxed "Dothan" 2226,-

TwinMOS PC3200 SO-DIMM DDR-SDRAM 512MB 900,-

Hitachi Travelstar 7K60 60GB 1400,-

Samsung Combo 24x24x24x8x IDE SlimLine 856,-

Intel 54MBs WiFi for Centrino 595,-

Sum: 12487,-

• Er det overhode mulig å sette sammen en bærbar del-for-del. Slik som vi gjør med stasjonære maskiner? (Med et annerledes kabinett selvsagt).
  • Vil de utvalgte delene passe sammen?
  • Forslag til forbedringer?
  • Har PC3200 Rammen noe for seg?
    Til stajsonære sier man at PC3200 er et must for å få fullt utbytte av FSB. Hvis man har høyere hastigheter, eksempelvis PC3500 har dette ingen effekt med mindre man overklokker. Er det på samme måte med bærbare; Slik at PC3200 på bærbare ikke vil gi noen økt effekt med mindre man klokker?

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gi et kort svar: Ja, det er fullt mulig å gjøre dette.

Det er jo det psdata, whitebox og alle de andre gjør, kjøper barebooks og legger til det kunden bestiller.

Alt du har satt opp der vil fint fungere, men dropp nå for all del twinmos RAM.... da betaler du for problemer...

Kjører selv en 1555GL, og den fungerer alldeles nydelig :)

Fredrik.

Lenke til kommentar

Har du noe begrunnelse for påstanden med TwinMOS RAM? Har da brukt det før, riktig nok til vanlig stasjonær. og det funka fint det...

Alternativet til TwinMOS er Kingston, Crucial eller Corsair.

Er det en slags standard for montering av hardisker, kort etc? Akuratt som ATX standarden for stasjonære.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
Har du noe begrunnelse for påstanden med TwinMOS RAM? Har da brukt det før, riktig nok til vanlig stasjonær. og det funka fint det...

Alternativet til TwinMOS er Kingston, Crucial eller Corsair.

Er det en slags standard for montering av hardisker, kort etc? Akuratt som ATX standarden for stasjonære.

Twinmos rammen er kjent for å lage problemer i aOpen bærbare.

Trådstarter: Ja, det er fullt mulig å bygge sin egen bærbar. Det finnes en del guider på diverse forumer som tar det gjennom prosessen. Men om det lønner seg? Tja. 12500 for det oppsettet vil jeg ikke si var et kjempekupp. Man får nesten tilsvarende maskiner ferdigbygget hos forskjellige nettsjapper til rundt samme prisen mener jeg å huske.

EDIT: Whitebox leverer et oppsett til ca 10k

EDIT2: PSdata har også en maskin til litt over 12k

Endret av gixer
Lenke til kommentar

Det stemmer det, men hvis det skjer noe galt med maskinen fra whitebox (som sikkert er mindre sannsynlig enn at det skjer noe galt med den du bygger), så må du sende den inn til whitebox for at de skal fikse den. De skal nok være veldig trege til dette.

Om ikke leveringen er lang så hadde jeg uten tvil valgt whitebox'en (kommer sikkert til å kjøpe den om et par uker). Hvis jeg blir skufffa fordi jeg ikke har bygget den selv, så bare jeg plukker jeg den fra hverandre og setter den sammen igjen. :)

Endret av gixer
Lenke til kommentar

Nå ble jeg usikker :hmm:

Bygge selv:

+

Gøy

Egenservice

Frihet på deler

-

Pris

Whitebox:

+

Pris

-

Leveringstid

Service

Valgfrihet på deler

Nå blir det jo en prioriteringsak.

Prisforkjellen er 1755 korner. Da får man tregere RAM og muligens "bare" 2MB cache. på hardisk.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Har vel egentlig ikke undersøkt så grundig jeg heller, men jeg reagerte på at barebook`en var dyrere (forutsatt at det er den samme) og wlankortet som koster 350 på Netshop.

Når det gjelder Whitebox er også jeg skeptisk etter diverse omtaler, men hvis jeg fikk en skriftlig garanti på leveringstid kunne jeg vel la meg friste til å handle der. Så kan man jo support og eventuell garanti sveve all den tid denne ferdigbygde maskina er billigere enn å kjøpe løse komponenter. Skulle kanske hatt ei maskin til fruen i huset... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...