Gå til innhold

Musetull med musescroll


Ausat

Anbefalte innlegg

Posta en post her tidligere ang. scroll på musa i Ubuntu. Etter mye testing frem og tilbake på devices osv, gir jeg snart opp, jeg får ikke scroll på musa :blush: Det er ei USB-mus kobla til en KVM skjerm/tastatur/museswitch (via en usb/ps2-plugg), og derfra med PS/2 inn til maskina.

 

Input-delen fra X-conf'en;

 

Section "InputDevice"

Identifier "Configured Mouse"

Driver "mouse"

Option "Device" "/dev/input/mouse0"

Option "Protocol" "IMPS/2"

Option "ZAxisMapping" "4 5"

Option "CorePointer"

EndSection

 

cat /proc/bus/input/devices ga blant annet;

 

N: Name="PS2++ Logitech MX Mouse"

P: Phys=isa0060/serio1/input0

H: Handlers=mouse0 event1 ts0

 

Har også prøvd med /dev/input/mice, mouse0, event1 og ts0 på device.

Kan vel også legge til at det fungerte før da jeg hadde Slackware (men selvfølgelig huska jeg ikke på å save X-configen).

 

Trenger litt hjelp her, sikkert bare en fillesak, men jeg klarer ikke å se hva det er :whistle:

 

Så hvis noen kloke hoder her sitter med glupe løsninger takker jeg for all hjelp!

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Section "InputDevice"
 Identifier  "Mouse0"
 Driver      "mouse"
 Option      "Protocol" "IMPS/2"
 Option      "Device" "/dev/psaux"
 Option      "ZAxisMapping"   "4 5"
EndSection

Slik ser min ut og her funker det fint.

Hvilken mus har du?

Jeg har Logitech MX510 nå, men denne configen funket tidligere med en billigmodell også.

Lenke til kommentar
Option "Protocol" "string"

              Specify the mouse protocol.  Valid protocol types include:

 

                  Auto,  Microsoft,  MouseSystems, MMSeries, Logitech, MouseMan, MMHitTab, GlidePoint,

                  IntelliMouse, ThinkingMouse, ValuMouseScroll, AceCad,  PS/2,  ImPS/2,  ExplorerPS/2,

                  ThinkingMousePS/2,  MouseManPlusPS/2,  GlidePointPS/2,  NetMousePS/2, NetScrollPS/2,

                  BusMouse, SysMouse, WSMouse, USB, Xqueue.

 

Option "Buttons" "integer"

              Specifies the number of mouse buttons.  In cases where the number of  buttons  cannot  be

              auto-detected, the default value is 3.

 

Option "ZAxisMapping" "N1 N2 N3 N4"

              Set  the mapping for the Z axis (wheel) motion to buttons or another axis (X or Y).  But-

              ton number N1 is mapped to the negative Z axis motion and button number N2 is  mapped  to

              the  positive Z axis motion.  For mice with two wheels, four button numbers can be speci-

              fied, with the negative and positive motion of the second wheel  mapped  respectively  to

              buttons number N3 and N4.  Default: no mapping.

Lenke til kommentar

zyp: har MX500.

 

Endra til ImPS/2, og la til "Buttons" "3", men ingenting fungerer.

 

Før (da jeg hadde slack) har det alltid vært nok med IMPS/2, ZAxisMapping og /dev/input/device, så jeg skjønner lite. Noen som kan forklare hva CorePointer er ? Om jeg fjerner den får jeg iallefall ikke startet X :)

 

...

Lenke til kommentar

"ZAxisMapping" er i ett ord iht manualen. Er det noe annet enn software som er endret siden Slackware? "Protocol" "ExplorerPS/2" skal også fungere, men jeg tviler litt nå.

 

Linux 2.6 Input Drivers FAQ[kerneltrap.org]

 

 

edit: Hvor mange knapper har musen din egentlig? Kanskje knapp 4 og 5 ikke er mushjulet? Prøvd med "5 6", "6 7", "7 8", "8 9", eller "9 10"? I såfall kommenter ut "Buttons" "5", eller sett den til et høyere tall.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Vel, jeg kobla i musa direkte i maskina, og da fungerte det helt fint (zaxismapping 4 5). Så det er noe med switch'n som lager trøbbel. Merk at jeg brukte switchen på samme måte med Slackware, så det er snodig.

 

EDIT: når jeg plugga ut musa fra USB'n og satt den inn i swithen, fungerte det! Også når jeg restartet X.

 

EDIT2: men når jeg skifta maskin på switcen, og tilbake til Ubuntu-maskina, fungerte det ikke...

 

:hrm:

Endret av Ausat
Lenke til kommentar
Du har skrevet feil på Z Axis mapping. I mi fil står det

 

Option "Z axis mapping" "4 5"

Smart du er yngve, fant du på det der selv? :p

Sånn er min config (og den funker):

   Identifier  "Mouse1"
   Driver      "mouse"
   Option "Protocol"    "IMPS/2"
   Option "Device"      "/dev/input/mice"
   Option "ZAxisMapping" "4 5"
   Option "Buttons" "5"

Lenke til kommentar

Som sagt, det fungerer fint med USB-musa rett i maskina... men den switchen lager trøbbel. Det rare er at det fungerte i Slackware, men ikke her. Kan det ha noe med annen X-versjon? Eller kjerne? (2.6 nå, 2.4 før).

 

EDIT: Veld snålt... om jeg tar ut USB-musa fra overgangen (som står i switchen) og setter inn igjen, fungerer scroll'n. Men om jeg skifter maskin og tilbake, er det borte.

 

Spøkelser? :hmm:

Endret av Ausat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...