Gå til innhold

Linux for første gang, Mandrake 10.1 RC1 A64

jag

Anbefalte innlegg

Har lest litt om Mandrake 10.1 x86-64, og tenkte det var på tide å prøve ut Linux og kanskje få brukt litt mer av potensialet i A64 maskinen min.

Versjon 10.1 RC1 x86-64 er lasta ned nå og setter etterhvert i gang, blir dualboot med XP.

Lager først en ny partisjon etter XP partisjonen som jeg vier til Linux. Dette burde fungere bra?

Har et EPoX 8KDARJ hovedkort med NvidiaNforce3-250Gb brikkesettet, regner med jeg burde laste ned siste versjon av drivere fra Nvidia?

Grafikkortet er et Aopen GF-5900XT, laste ned siste versjon av drivere til det og?

Trenger jeg S-ATA drivere under installasjonen, eller går det av seg sjøl uten problemer?

Hva med diverse video codecs og avpsillingsprogram, ligger de i distroen, eller må de lastes ned, evt fra hvor?

For å lage divx, xvid, ogg, etc, hva trenger jeg og hvor finner jeg det?

Mail-klient er integrert, hvis ikke hva burde jeg bruke og hvor finner jeg det?

Mye av dette er sikkert svart på før, men trenger litt hjelp i starten.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et EPoX 8KDARJ hovedkort med NvidiaNforce3-250Gb brikkesettet, regner med jeg burde laste ned siste versjon av drivere fra Nvidia?

Drivere til nforce3 er innebygget i kernel, mulig du må ha nvidias drivere for å få onboard lyd og nettverk til å funke.

Grafikkortet er et Aopen GF-5900XT, laste ned siste versjon av drivere til det og?

For å få skikkelig 3d-grafikk anbefales det å bruke nvidias drivere.

Trenger jeg S-ATA drivere under installasjonen, eller går det av seg sjøl uten problemer?

Forhåpentligvis har installeren til mandrake driverne inne.

Hva med diverse video codecs og avpsillingsprogram, ligger de i distroen, eller må de lastes ned, evt fra hvor?

Tror mplayer følger med.

For å lage divx, xvid, ogg, etc, hva trenger jeg og hvor finner jeg det?

For video kan du bruke mencoder som følger med mplayer. For ogg bruker du vel oggenc, og for mp3 bruker du lame.

Mail-klient er integrert, hvis ikke hva burde jeg bruke og hvor finner jeg det?

Du har bl.a KMail som følger med KDE, ximian evolution som er rimelig standard, eller mozilla thunderbird.

Mye av dette er sikkert svart på før, men trenger litt hjelp i starten.

Google er ofte til hjelp, f.ex finner du hjemmesidene til alle programmene jeg har nevnt via google.

Ellers er www.linuxguiden.no en god ressurs.

En siste ting, mandrake har som de fleste store distroer et pakkesystem; urpmi.

Det kan laste ned og installere software for deg, du bare skriver en enkel kommando.

Det anbefales at du bruker det, så slipper du rot i installerte programmer.

Lenke til kommentar

Drivere til nforce3 er innebygget i kernel, mulig du må ha nvidias drivere for å få onboard lyd og nettverk til å funke.

Har selv nForce3, nettverk og lyd fungerer heldigvis med stock kernel.

Lyd: modprobe snd-intel8x0

Nettverk: modprobe forcedeth

Lenke til kommentar

Har fått det inn og førstrinntrykket er bra, men merker at ting er litt annerledes en XP og trenger litt hjelp til drivere og et par problemer.

1. Installsjon av NVidia grafikkort drivere. Har skjønt at keg må logge inn som root, men får beskjed om å avslutte X. Hvordan gjør jeg det, for så å logge inn i vga-consol? Ville vært fint hvis noen kunne gi en a-å beskrivelse av hva jeg må gjøre.

2. Installasjon av Nvidia chipset drivere, igjen en forklaring på hvordan.

3. Klarer ikke å lese en Seagate 160 GB S-ATA disk i det hele tatt, hverken under eller etter installasjon. Kanskje nye drivere hjelper på det, evt noen tips til hva problemet kan være? Har ingen problemer med den i XP.

Det var alt foreløpig, men kommer garantert mer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...