Gå til innhold

Hvordan slå av Letterbox?

Anbefalte innlegg

Letterbox dvs sort stripe over og under skjermbildet..

Bildet blir liksom så komprimert og vist i 'dvd-mode' i alt som er... Bruker en Philips 28"tv og jeg kan ikke lengre justere slik at den fyller ut bredde og høyde riktig lengre (kunne dette for en tid tilbake)

Opp og ned pil så jeg kunne justere 'bildeformatet', før hadde jeg som sagt 3 alternativer, letterbox, fullskjerm, og zoom&scan

( sjekk her for hvis dere ikke forstår hvordan skjermen vises : her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The widescreen or letterbox process takes the entire frame and reduces the size in proportion so that the entire frame fits within the width of the TV. This allows the movie to be seen in its original aspect ratio as the film makers intended the movie to be seen.

Men det blir jo litt feil iogmed at tven ikke skiller fra vanlige DVD filmer og tv2 nyhetene liksom .. Samme screen size.. Og jeg vet før hadde jeg fullskjerm på alle tv programmer og noen dvd filmer hadde letterbox ... Så det må vel ha noe med instillinger eller noe å gjøre ?

Lenke til kommentar
Bruker en Philips 28"tv og jeg kan ikke lengre justere slik at den fyller ut bredde og høyde riktig lengre (kunne dette for en tid tilbake)

Sikker på at du trykker på riktig knapp(-er)?

En slik funksjon blir ikke bare borte...

Les i bruksanvisningen eller fortell hvilken modell du har (står på baksiden; 28PWxxxx)

Eller kanskje en format:c og innstallere ny software.... :tease:

Lenke til kommentar

Modell: Philips 28PT2665/00

Jeg vet ikke om jeg trykker på de 'riktige' knappene, men har trykt på alle knappene som er på fjernkontrollen. I bruksansvisningen står det kun egenskapene til fjernkontrollen, dvs dette:

"Piltaster opp og ned: Tasten opp gjør det mulig å utvide bildet vertikalt slik at de sorte linjene fra filmer i cinemascope-format forsvinner. Med tasten ned kan du redusere bildet på tvers (format 16:9)."

Lenke til kommentar

Det er riktig at det bare er piltastene opp/ned som bestemmer formatet på bildet. Hvis disse tastene funker i text-TV og menyer, tror jeg at det er noe feil i apparatet. Hvis piltastene ikke funker i text- tv eller menyer, så er fjernkontrollen defekt.

Edit:

Tenkte litt til....

Hvis du bruker vanlig antenne eller vanlig kabel-TV, holder jeg fast på det jeg skrev først. Men hvis du bruker dekoder av noe slag (kabel/parabol) tilkoblet med scart, kan disse noen ganger ha innstillinger som overstyrer TV-en sine innstillinger.

Det kan også være feil i opptegningen av bildet i TV-en. Det er en justering inne i TV-en som stiller høyden på bildet. Hvis den ryker/fusker blir bildet sammenklemt, men da skal du se forskjell når du bruker piltastene ved at bildet blir enda mer sammentrykket eller litt strukket i høyden.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Piltastene fungerer i tekst-tv, så tror ikke det er noe med fjernkontrollen. Men en liten ting når du nevner deg med at tven kan fuske på instillingene, jeg har ikke tenkt over det før nå som jeg begynte å undersøke hvordan ting egentlig skal være, men det ser faktisk ut som tven fusker. Jeg sier det fordi Tven i tillegg til standard letterbox på 10cm over og under, har ENDA 7cm over og under dette igjen. Så jeg kan si at det er omtrent halve skjermen som forsvinner ...

Jeg bruker forøvrig vanlig kabel til kabeltv.. (ingen dekoder,video eller dvd spiller tilkoblet)

Forøvrig skal jeg se mer på online manualer, produsent andres erfaringer og garanti på denne tven i morgen. Skal bruke denne mer framover så må få orden på det, men hadde vært fint om du kunne gitt meg noen tips eller linker til saker som kan opplyse meg(litt frekt men! er jo takknemlig for all hjelp jeg får) :):):)

edit; "Eller kanskje en format:c og innstallere ny software.... " tried :D

Endret av arna
Lenke til kommentar
Jeg sier det fordi Tven i tillegg til standard letterbox på 10cm over og under, har ENDA 7cm over og under dette igjen. Så jeg kan si at det er omtrent halve skjermen som forsvinner ...
Da er det antakelig justeringa for bildehøyde som fusker / har svikta. Dette er egntlig det samme som man har på PC-skjermer, men på TV-er er disse justeringene inne i apparatet. Dette er jobb for en TV-reparatør fordi det er antakelig en grunn til at høydejusteringa er feil; f.eks. defekt potmeter, dårlige loddinger eller andre dårlige komponenter. Ta kontakt med butikken hvor du kjøpte TV-en. Har du garanti er det bare å levere inn TV-en. Er den over 2 år får du ta en diskusjon om reklamsjonsretten fordi dette er en typisk feil hvor leverandør (og kanskje verksted) kaller det slitasje mens forbrukerrådet mener at det skal dekkes som reklamasjon. Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...