Gå til innhold

Bruke webside bygger?

Anbefalte innlegg

Heisann :D

Jeg vil lage en turnside

Det blir vel nesten som en turn-portal da.

Ønsker og ha følgende innhold:

Nyheter/Media

Konkurranseinfo/stevner

Tester/Avstemmninger

Kjøp og salg

Forum

Profiler med bilde, tekst, meritter osv.

Og ellers intervjuer og repotasjer og lignende.

Jeg vet at dere sannsynligvis ikke liker at jeg bruker webside bygger, men jeg ønsker at siden skal se profisjonell ut. Noe jeg ikke klarer når jeg lager websider.

Så jeg lurte på.

Noen som vet om noen bra "webside builders" her?

Takker veldig for alle svar!! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dreamweaver.. lett for nybegynnere, men har også utrolig mange bra funksjoner for den mer avanserte bruker! men det koster skjorta da..

ta en titt på lenkene under.. bruk litt tid på å lære deg HTML og CSS, og alt vil bli mye lettere, og mer forstålig! Det er verdt det!

W3Schools

htmldog

mvh bigben

Edit: det viktigste for at en side skal bli bra, er å planlegge godt! tegn litt skisser, og lek deg litt i Photoshop, gimp e.l. så kommer det nok frem et profesjonellt design, etterhvert!

Endret av bigben247
Lenke til kommentar
Om du skal ha ei funksjonell og proff-looking side så er du omtrent nødt til å lære deg HTML og CSS skikkelig.

Det gir deg hvertfall en oversikt over mulighetene du har. Man får ikke automatisk et godt design av å putte sammen et hierarki av koder.

En metode jeg har brukt, som sikkert mange skyter meg for, men som fungerte, er å finne en side man liker, (jeg brukte gamle dnb.no til forsøket), kopiere farger og oppsett (uten å undersøke kildekoden, for den er helt utdatert) og putte inn egen tekst. Først når jeg fikk på plass teksten så jeg hvor håpløst oppsettet var, og jeg fikk en magefølelse på hva som kunne gjøres for å få siden bedre. Nå skal det nevnes at dette forsøket skjedde før jeg fikk photoshop, og jeg ville selvfølgelig brukt photoshop til det i dag.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=176376

Her finnes det de proffe på forumet kaller "inspirasjon", men det er viktig at DU finner et design DU liker, og stiller deg noen spørsmål; Hvorfor liker du designet, hva gjør det profesjonelt, er det brukt mange farger, hvilke former finnes det, hvordan er bokstavene/størrelse/utforming, hvor enkelt er det å finne meny, er det en skikkelig header og bunn på siden, osv. Etter hva jeg kan huske fra formingstimene på ungdomsskolen, så er det viktige førsteskrittet å lære seg å beskrive noe man synes er pent. Får du satt ord på noe du liker, og kanskje skrevet det ned, så kan du ta frem listen senere om du synes siden du har laget ikke er profesjonell nok. Har du fått med alt som står på listen?

Å lage et design man får gode tilbakemeldinger på var for meg et sant slit, hverken inspirasjon eller kunnskaper kom flytende på ei fjøl som man sier. Jeg brukte mye tid på å lære meg å beskrive et fint design før jeg selv kunne lage et design. Når jeg ser tilbake på "Old sites" - mappa på pc'n ser jeg at det har vært en utvikling, og det beste av alt; jeg er midt i utviklingen fremdeles :cool:

Lenke til kommentar

Ser du er ute etter mange avanserte ting som du vil komme til å trenge serverside kode til. Da kan det være lurt å satse på en ferdig portalløsning, og heller lage designet til den selv. Da slipper du et ganske omfattende kodearbeid, og siden du sier du aldri har kodet PHP før (i PHP-kategorien), er en ferdig portalløsning å anbefale. Vil anbefale Mambo til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...