DezTruckTor Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Hei Det er lov til å ta kopi av egne cd/dvd-er. (Men ikke i USA). Fildeling er også lovlig. Det er i en såkalt gråsone. Men alikevel påstår mange at alt dette er strengt ulovlig. Jeg vil gjerne ha henvisninger til plasser der det stpår at dette direkte er ulovlig/lovlig. Lenke til kommentar
marwe Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Du formulerer deg noe feilaktig. Svaret på spørsmålene dine fremgår motsetningsvis av en skrevet lovtekst. Hvis en handling, som er belagt med straff eller bøter, ikke positivt fremgår av en lovtekst evtentuellt forskrift med hjemmel i lov, kan man ikke straffes. Så det en henvisning til lovlighetene av en handling er ikke så lett å legge til grunn. Dette kan utledes av legalitetsprinsippet og av Grunnlovens § 96. Når det gjelder dine spørsmål er jeg ukjent med at det foreligger bestemmelser som forbyr kopiering av egne cder/dvder. Dette gjelder også for nedlasting av tilgjengelig matriale. Derimot antar jeg filldeling og andre publikasjoner av opphavsbeskyttet matriale positivt er forbudt i lov eller i medhold av lov. Orker ikke lete opp de aktuelle bestemmelser, men lovdata.no vil helst sikkert gi deg konkrete svar. Marwe Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 (endret) Det er slik at du har rett til å ha én sikkehetskopi av alle dine CD'er som du har kjøpt og derfor betalt musikkavgift (bestemt av TONO). Deling av kopibeskyttete/opphavsrettige filer er forbudt (skal ihvertfall komme en lov om det). Nedlasting av kopibeskyttet/opphavsrettige filer er for øyeblikket ikke forbudt (men jeg hørt om en ny lov fra Valgerd eller noe sånt). Dette er de norske lovene. Og du kan vel ikke bli dømt for noe som ikke står i de norske lovene om du befinner deg i norge, uavhengig om det er ulovlig i et annet land eller ikke (f.eks USA). Endret 13. november 2004 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Ut fra det jeg har forstått, er det lov å kopiere egene CD'er, laste ned filmer, spill, eller programvare, men ikke lov å distrubiere disse. Jeg kan ikke si at jeg ikke har svin på skogen, men det etiske er jo at du skal betale for det du bruker, eller låne det av venner. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Det du laster ned av musikk skal være slettet i løpet av 24 timer Lenke til kommentar
INzane_1 Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Er det ikke 48 timer, ment jeg har hørt det. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Internasjonale lover seier jo at alt som er Copyrighta av noke(n) er ulovlig å kopiere/plagiere. Norske lover seier at å ta copyright er unødvendig, fordi alt produsert materiale av en person/organisasjon/firma er beskytta av åndsverkloven. Retten til produktet kan selgast, og andre får rett på det. Uansett vinkling så vil piratkopiering vere ulovlig fra et eller fleire synspunkt. Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 VÆR SÅ SNILL! Her var det mye bullshit. Denne diskusjonen har "vi" hatt 1000 ganger. MINST. Kopiering av musikk og filming til eget bruk, eller til en i "din NÆRE omgangskrets" er foreløpig FULLT LOVLIG. Også om kilden du kopierer fra er ulovlig, slik den er hvis du laster ned en låt fra p2p-nettverk. (Det skal nevnes at å dele sine opphavsbeskyttede filer på slike nettverk, er ULOVLIG). Når det gjelder programvare og spill er dette ulovlig å kopiere i Norge. Men man har rett til å lage en sikkerhetskopi. Forparagrafryttere kan www.lovdata.no anbefales. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Jeg er av den oppfatning(som også er skrevet lengre oppe) at det er lov å laste ned, men ikke å dele. Men hva om en kompis av meg vil låne den nye filmen jeg nettopp kjøpte , må jeg da levere den til ham\sende den i posten eller kan jeg sende den via msn ? det er det samme, for om jeg bruker msn, så har ikke alle andre tilgang til den, men bare han jeg kjenner. Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Men hva om en kompis av meg vil låne den nye filmen(...) Hvis dette er en GOD kompis av deg (altså definert som en i din nære omgangsdrets, IKKE en i klassen, en på fotballlaget osv.), kan du kopiere filmen og gi den til ham, helt lovlig. Dette ville også vært tilfelle hvis det var snakk om musikk. For spill og programvare gjelder egne regler, hvor KUN sikkerhetskopiering er lovlig. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 (endret) Mener å huske at inntil 1994, da EØS trådte i kraft, var kopiering av programvare lovlig. Hvis det stemmer, er altså alt du kopierte før første januar 1994 lovlig kopiert, siden dette ikke kan ha tilbakevirkende kraft. Endret 13. november 2004 av Aetius Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Mener å huske at inntill 1994, da EØS trådte i kraft, var kopiering av programvare lovlig. Hvis det stemmer, er altså alt fo kopierte før første januar 1994 lovlig kopiert, siden dette ikke kan ha tilbakevirkende kraft. Og tenk alle de kule pre´94 programmene vi kan få tak i da!! Lenke til kommentar
DezTruckTor Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Hvis dere sier at det er ulovlig å dele opphavsbeskyttet matreale, og sider som henviser til slikt. Men hva da med sider som deler .torrentfiler. Hvorfor får disse lov til å fortsette. Hvis jeg sier at jeg lastet ned en film, så tenker alle at jeg har lastet ned en film fra et p2p nettverk. Men det behøver det ikke å være. Samme med musikk. Men jeg kunne jo like godt ha lastet ned en sang fra download.com, eller via itunes på lovlig vis. Dette viser bare folks holdninger til fildeling. Hvor står det at nedlastet musikk skal være slettet innen 48 timer? Det er ingen i Norge som har blitt dømt for noe i sammenheng med piratkopiering. Tar vi f.eks. DVD-Jon, som er den mest kjente, så ble han frifunnet, om jeg ikke husker riktig. Det er snakk om en slik lov mot piratkopiering og fildeling, men den kan da forsvares av den andre lovlen som sier at dette er lovlig. Når vi kommer til virkningene av fildeling, så har det faktisk ført til et økt salg. Det er f.eks. umulig å spille på internet med et kopiert spill. Og jeg synes at man bør kjøpe de spillene som er verd å kjøpe for å støtte spill-bransjen. Men av og til får jeg lyst til å slenge pc-enm i veggen etter å ha kjøpt et spill til 500 kroner som jeg runder på et par timer. Dermed kan man bruke fildeling som en slags utvidet demo. Når det gjelder film, så er DivX så langt under DVD-kvalitet som amn kan komme. Og når HDTV kommer, så vil DVD-salget øke mye. Lenke til kommentar
DezTruckTor Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Jeg har oppdaget at poster som "Hvordan brenner jeg kopi av mitt spill/program" blir stengt. Det er jo rart, i og med at dette er lovlig..... Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Jeg har oppdaget at poster som "Hvordan brenner jeg kopi av mitt spill/program" blir stengt. Det er jo rart, i og med at dette er lovlig..... Dette har ingenting med norsk lov å gjøre. Det er forumreglene her på HW.no som forbyr slik diskusjon. Jeg vil tro det er for å forhindre at det skapes et piratmiljø her. HW.no kan jo tross alt ikke vite om man skal lage en sikkerhetskopi, eller om man faktisk driver piratvirksomhet. Lenke til kommentar
DezTruckTor Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Jeg har oppdaget at poster som "Hvordan brenner jeg kopi av mitt spill/program" blir stengt. Det er jo rart, i og med at dette er lovlig..... Dette har ingenting med norsk lov å gjøre. Det er forumreglene her på HW.no som forbyr slik diskusjon. Jeg vil tro det er for å forhindre at det skapes et piratmiljø her. HW.no kan jo tross alt ikke vite om man skal lage en sikkerhetskopi, eller om man faktisk driver piratvirksomhet. Der har du et poeng Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Det du laster ned av musikk skal være slettet i løpet av 24 timer Det finnes ingen slik regel. Dette er en myte, eller en dårlig unnskyldning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå