Gå til innhold

nytt surround anlegg!

Anbefalte innlegg

heisann, jeg har lyst på surround-anlegg. jeg skal bruke det mye til film og spill, så jeg vil ha en "boost" opplevelse.

her er det jeg har satt opp som eksempel som jeg vil vite om er bra:

fronthøytalere: http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|120|120|172|pdetail

bakhøytalere: http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|119|119|208|pdetail

sub: http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|118|118|726|pdetail

senter: http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|123|123|186|pdetail

forsterker: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300544&cks=PRL eller http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300542&cks=PRL

PS jeg vil ha muligheten til å bygge ut, og svar kun om du har erfaring eller peiling på høytalerene eller forsterkeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er boost du vil ha,så er disse et bedre og billigere valg enn Dali.Da kan du heller bruke mer penger på en strømsterk reciver.For eksempel denne.

Det oppsettet du har satt opp selv er ikke dårlig,men du vil få mer moro med H/K og JBL.

Jeg har erfaring med både,Dali,Jbl,Yamaha,H/K+ masse forskjellige andre høyttalere og forsterkere.

Hvor stort er budsjettet ditt? Har du muligheten til prøvelytting før du handler?

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Hvis det er boost du vil ha,så er disse et bedre og billigere valg enn Dali.Da kan du heller bruke mer penger på en strømsterk reciver.For eksempel denne.

Det oppsettet du har satt opp selv er ikke dårlig,men du vil få mer moro med H/K og JBL.

Jeg har erfaring med både,Dali,Jbl,Yamaha,H/K+ masse forskjellige andre høyttalere og forsterkere.

Hvor stort er budsjettet ditt?  Har du muligheten til prøvelytting før du handler?

var ikke den forsterkeren litt vel svak om jeg skal kunne oppgradere? (7*55 watt)

Endret av clue
Lenke til kommentar

Hvor stort er budsjettet ditt?  Har du muligheten til prøvelytting før du handler?

var ikke den forsterkeren litt vel svak om jeg skal kunne oppgradere? (7*55 watt)

Ikke la deg lure av den oppgitte effekten på H/K (Samme gjelder Nad).Det er absolutt IKKE jallawatt det er snakk om.H/K reciveren banker de fleste i sin prisklasse.Eksempel:Denon AVR 2805 som ligger i samme prisklasse er oppgitt til 7*100 watt,men så trekker den bare 290 watt fra strømnettet (mistenkelig lite).H/K AVR-330 er oppgitt til 7*55,men trekker 890 watt fra strømnettet.Ikke se deg "blind" på watt,det har lite med virkeligheten å gjøre og spesielt når det gjelder surroundrecivere.Det er mye "fantasitall" ute å går.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Skal du kjøpe nytt er vel JBL pakken noe av det morsomste du kan får til den prisen.

Hvis du har tålmodighet kan du tråle bruktmarkedene etter noen Klipsch høyttalere da vil du nok få noe bedre.

Går du for Dali settet, så styr unna CW sub'en den bråker fælt, men er lite presis, noe som vil skape irritasjon etterhvert. Yamaha forsterkerne er vel noe bedre på musikk, mens H/K er kongen på haugen når det gjelder film.

Lenke til kommentar

Som Morten mfl sier, vurder JBL. Nevnte dette i et annet innlegg;

Northridge E-50 foran + Northridge E-10 bak og en Northridge EC35 senter vil garantert lage liv i stua samtidig som det er diskret og stilfullt. Og prisen: 10500, kabler og spikes; ~1000.

Sub bygger du sjøl, kjøp fra Eltek eller handle element og forsterker separat og bygg kabinett sjøl ;)

Kan love deg mye morro med H/K, har for øyeblikket en som er opgitt til 5*75W og den tyner høyttalerne mine som er ratea til 350W/4 ohm til siste tone. Her er det muskler og headroom ute og går. Neste trinn her er Primare og Lexicon, det er saker som dundrer og slår med musikalitet og autoritet :D *spare* *spare* :D

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Som Morten mfl sier, vurder JBL. Nevnte dette i et annet innlegg;

Northridge E-50 foran + Northridge E-10 bak og en Northridge EC35 senter vil garantert lage liv i stua samtidig som det er diskret og stilfullt. Og prisen: 10500, kabler og spikes; ~1000.

Sub bygger du sjøl, kjøp fra Eltek eller handle element og forsterker separat og bygg kabinett sjøl ;)

Kan love deg mye morro med H/K, har for øyeblikket en som er opgitt til 5*75W og den tyner høyttalerne mine som er ratea til 350W/4 ohm til siste tone. Her er det muskler og headroom ute og går. Neste trinn her er Primare og Lexicon, det er saker som dundrer og slår med musikalitet og autoritet :D *spare* *spare* :D

vet ikke helt om jeg skal bygge selv da, har ikke så alt formye peiling på høytaler o.l. bygge pc er enkelt bare å plugge de pluggene som passer sammen sammen, men høytalere har jeg ikke noe som helst erfaring med.

Lenke til kommentar

Null problem, du er godt på vei med følgende:

*Få forhandler av elmentet til å hjelpe deg med kassevolum og anbefalt forsterker.

*19mm - 22mm MDF plater, polyurethan trelim islagsmuttre for feste av elementet, selvborende listeskruer for forsterkningsplater.

*Batteridrill, helst med moment og trinnløs hastighet.

*3 Stooore skrutvinger

*Tålmodighet, vater, skyvlær

*Lag ei skikkelig tegning først, husk at elementet ikke bør være plassert midt på frontplata, la sideveggene og/eller for og bakvegg skråne litt inn/utover alt ettersom du vil ha det.

*Tegn inn etpar trekanter - forsterkningsplater - som støtter opp kassa og hindrer at denne flekser . Eksempel finner du nederst på denne siden. Klask på godt med lim, forbor gjennom hele trekantbiten, ta ei lita skruklemme og to trebiter og klem om biten før du skrur den inn slik at kontaktflatene med lim presses hardt mothverandre.

*Få folka på byggern eller hvor du nå kjøper materialet kappe til platene for deg.

MDF støver som ville tusan hehe :D

*Få dem til å lag hull til elementet med overhånsfres eller få tak i noen andre som har og kan.

*Klask sammen delene med skrutvinger og bruk masse lim! MDF er tørste saker!

*Legg elementet i hullet,merk av hvor hullene til skruene skal være, borr hull som passer for islagsmutrene, bor hull der hvor gripehakene til islagsmutrene er, klask på litt lim og trøkk dem inn.

*Forsterkern lager du et eget forsegla kammer for på bakplata.

*Lim 5mm asfaltplater på veggene, full kassa med ca 50% saueull, kunstfiber fra dyne el.l, fest ledningene, skru inn elementet, fyr opp og voila ;)

Ellers finner du sikkert masse tips på Hifisentralen.

Morten på Norsk Audioteknikk og MR. SQ her på forumet har iallefall hjulpet meg godt på vei. Her er det mye erfaring og tipsgrunnlag ;)

Lenke til kommentar
Null problem, du er godt på vei med følgende:

*Få forhandler av elmentet til å hjelpe deg med kassevolum og anbefalt forsterker.

*19mm - 22mm MDF plater, polyurethan trelim islagsmuttre for feste av elementet, selvborende listeskruer for forsterkningsplater.

*Batteridrill, helst med moment og trinnløs hastighet.

*3 Stooore skrutvinger

*Tålmodighet, vater, skyvlær

*Lag ei skikkelig tegning først, husk at elementet ikke bør være plassert midt på frontplata, la sideveggene og/eller for og bakvegg skråne litt inn/utover alt ettersom du vil ha det.

*Tegn inn etpar trekanter - forsterkningsplater - som støtter opp kassa og hindrer at denne flekser . Eksempel finner du nederst på denne siden. Klask på godt med lim, forbor gjennom hele trekantbiten, ta ei lita skruklemme og to trebiter og klem om biten før du skrur den inn slik at kontaktflatene med lim presses hardt mothverandre.

*Få folka på byggern eller hvor du nå kjøper materialet kappe til platene for deg.

MDF støver som ville tusan hehe :D

*Få dem til å lag hull til elementet med overhånsfres eller få tak i noen andre som har og kan.

*Klask sammen delene med skrutvinger og bruk masse lim! MDF er tørste saker!

*Legg elementet i hullet,merk av hvor hullene til skruene skal være, borr hull som passer for islagsmutrene, bor hull der hvor gripehakene til islagsmutrene er, klask på litt lim og trøkk dem inn.

*Forsterkern lager du et eget forsegla kammer for på bakplata.

*Lim 5mm asfaltplater på veggene, full kassa med ca 50% saueull, kunstfiber fra dyne el.l, fest ledningene, skru inn elementet, fyr opp og voila ;)

Ellers finner du sikkert masse tips på Hifisentralen.

Morten på Norsk Audioteknikk og MR. SQ her på forumet har iallefall hjulpet meg godt på vei. Her er det mye erfaring og tipsgrunnlag ;)

er det en side du kan linke til da, med bilder og sånt??

Lenke til kommentar

her er en beskrivelse fra Eltek på Arges subben til 4948,- Regn med totalkostnad på ca 5600 med materialer, finnish og slikt. MDF får du forresten laminert, glemte å nevne det :)

Alt beror på budsjett, Brontes til 8298 vil nok også gjøre nytte for seg ;)

Ellers vil nok google være din venn her, den som søker skal finne. Søk på DIY audio, subwoofers....

Lenke til kommentar

ok, nå har jeg funnet ut at pappa har noe svære fronthøytalere i kjelleren, som skulle være bra, så da har jeg satt sammen noe alternativ til hva resten kan være:

http://www.hi-fi-center.no/shop_basket.cfm...ftoken=35986455

http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|70|||basket2

dere kan gjerne komme med andre forslag eller bytte ut og finne noen høytalere som heller passer i pakken min, en ting er at det ikke skal bli over 20000, med andre ord mest for minst peng....... ;)

Endret av clue
Lenke til kommentar

og jeg har et annet alternativ også da, siden kjelleren der jeg skal ha anlegget ikke er helt ferdig enda, og jeg har mitt lille rom enda, kom jeg til å tenke på at jeg kun kunne kjøpe fronthøytalere nå og resten senere. dermed kunne jeg ha brukt max 8000 på fronthøytaler nå og max 6000 på forsterker, der jeg har alternativet til å utvide til surroundanlegg om noen måneder.......... så jeg tenkte litt på disse høytalerene her:

http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|120|120|174|pdetail

tror dere disse her er bra?? hva forsterker burde jeg ha??

takker for all hjelp hittill :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmm, det å blande ulike høyttalermerker i et hjemmekinooppsett er uheldig.

Grunnen er at ulike høyttalere ha ulike egenskaper, klangkarakteristikk, impedanse, følsomhet mm. Hva slags høyttalere er det snakk om i tilfellet?

Fint med litt specs om en skal avgjøre om det er noe å bygge videre på :)

Ellers villejeg heller gått for det jeg foreslo over og spedd på med en HK 330 eller 430. JBL er også et produkt fra Harmangruppen og jeg antar at de har avstemt sine produkter til å låte bra sammen ;)

Et godt satelittoppsett med en god forsterker låter bedre enn et halvveis oppsett med digre høyttalere og svak forsterker. Ikke se deg blind på wattangivelsen på et produkt, det sier ikke noe om hvor god kontroll forsterkeren har.

F.eks er AVR 430 oppgitt til 7*65W i 8 Ohm 20-20kHz 0,07% THD og veier 17.7 kg, Teac AG-15D veier 10.4 og er oppgitt til 6*125W ved 1Khz 6 Ohm med 0.7%THD. Altså en enorm forvrengning ved høyeste effekt på 1kHz, nær klipping. Her er det stor forskjell på strømforsyninga. AVR 430 vil spille i ringer rundt Teacen, det same vil AVR 330.

En får som du ser det en betaler for her som ellers :)

Lenke til kommentar
Hmm, det å blande ulike høyttalermerker i et hjemmekinooppsett er uheldig.

Grunnen er at ulike høyttalere ha ulike egenskaper, klangkarakteristikk, impedanse, følsomhet mm. Hva slags høyttalere er det snakk om i tilfellet?

Fint med litt specs om en skal avgjøre om det er noe å bygge videre på :)

Ellers villejeg heller gått for det jeg foreslo over og spedd på med en HK 330 eller 430. JBL er også et produkt fra Harmangruppen og jeg antar at de har avstemt sine produkter til å låte bra sammen ;)

Et godt satelittoppsett med en god forsterker låter bedre enn et halvveis oppsett med digre høyttalere og svak forsterker. Ikke se deg blind på wattangivelsen på et produkt, det sier ikke noe om hvor god kontroll forsterkeren har.

F.eks er AVR 430 oppgitt til 7*65W i 8 Ohm 20-20kHz 0,07% THD og veier 17.7 kg, Teac AG-15D veier 10.4 og er oppgitt til 6*125W ved 1Khz 6 Ohm med 0.7%THD. Altså en enorm forvrengning ved høyeste effekt på 1kHz, nær klipping. Her er det stor forskjell på strømforsyninga. AVR 430 vil spille i ringer rundt Teacen, det same vil AVR 330.

En får som du ser det en betaler for her som ellers :)

takker for den veldig gode forklaringen, ble litt klarere det med forsterker nå ja :thumbup:

Men 10000 er litt vel mye for meg, kanskje den til 8000 passer litt bedre, så lenge det ikke er stooooor forskjell på kvalitet og ytelse på de da?

men det med høytalerene, mener du at jeg heller burde kjøpe JBl i stede for dali??? (jeg skal kun ha fronthøytalere til å begynne med)

Lenke til kommentar

Jeg hadde helt klart gått for JBL E-90 framfor Dali 8008.Patos Basic serien er også noen gode høyttalere i din prisklasse.Tenker spesielt da på Basic 500.Eneste som er litt negatvit med Basic 500 er at bassporten er på baksiden av høyttalerne.De bør derfor stå et godt stykke ut fra bakveggen.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Jeg hadde helt klart gått for JBL E-90 framfor Dali 8008.Patos Basic serien er også noen gode høyttalere i din prisklasse.Tenker spesielt da på Basic 500.

men det er en fordel med dali høytalerene, dem kan jeg høre på om jeg vil. for hifiklubben ligger her i nærheten. hvordan er egentlig lyden på JBL høytalerne???

er det metalisk lyd eller stram lyd eller hva??

jeg skal trolig høre på dali høytalerene denne uken.........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...