stoffix Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 jeg skal formatere pc'n min snart, + legge imm os for en ven nav meg, og så lurer jeg på noen ting.. sånn cluster size greier, hva er best da? jeg har lest at man burde ha en egen partisjon som sidevekslings fil, og at denne burde være 1,5 ganger størrelsen på rammen, men ikke over 1,5GB, stemmer dette? og hvor setter man sidevekslings fil? (husker ikke) jeg skal selvsagt dele opp hdd i en partisjon til os og programmer, og en til alt annet.. jeg er også åpen for flere forslag.. kanskje det kan bli en slags guide av dette også? *håpe* (distrahert av tv) Mvh. Kristoffer Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Cluster size 4kB er standard i NTFS. Du skal vel ikke bruke FAT32? Tviler på at det er noe særlig å hente på å ha egen partisjon til paging file. Du finner innstillingene (for XP) i System Properties, Advanced, Performance, Advanced, Virtual Memory. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Hvis du synes at Microsofts "defauls" og "recommendations" er greit kan du lese om dette her: http://support.microsoft.com/kb/314482 Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 13. november 2004 Forfatter Del Skrevet 13. november 2004 det virket som om det var noe å hente på å ha egen partisjon til paging file, men det virket som om de .. eller.. nei.. men som det sa, det er vel ikke så veldig mye å hente der.. men går det an å skru opp ytelsen ved å ha mindre eller større cluster size? og har dere noe flere tips? (enkle) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 the coolkid skrev: men går det an å skru opp ytelsen ved å ha mindre eller større cluster size? Ja, f.eks hvis du har klare behov for kun store eller små filer. Men de fleste har en blanding av store og små, og vi har svært små muligheter til å ha full oversikt over hvilke kompromisser som inngåes. Regner med at Microsoft har noe bedre peiling på dette. Lenke til kommentar
Xoduz Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Om du har planer om å dedisere f.eks en hel partisjon til filmer, iso-filer (lovlige, selvsagt) og/eller lignende, så kan det kanskje være en idé å forandre på cluster-size. Men husker ikke hva som er ideelt og ikke Jo større filer, jo større cluster size? Eller jo større filer, jo mindre cluster size? Uff.. husker ikke. Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Jeg driter'n sikkert noe sinnsjukt ved å skrive dette, men det får gå seg til! Jeg brukar 15GB til windows XP, så har jeg 25 GB til downloads og programmer. Utenom har jeg 120 GB til spill, mp3, filmer og aent stasj..... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Siden du velger å ha separate partisjoner til forskjellige ting så mener du kanskje det er noen fordeler med å ha det slik? Jeg vet bare om ulemper. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 jeg fant nå ut at å ha en egen partisjon til os, enda en til programmer og spill (etter at de er installert), var en veldig dårlig idè... men skal det ikke være veldig bra å ha os (inkl. installerte programmer) på en egen partisjon? og så ha resten andre steder (som f.eks. install filer...)? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Joda, 2 partisjoner er bra. Flere er bare upraktisk, det setter faste grenser. Det er mer fleksibelt å sortere ting i foldere. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 ok.. så det beste er egentlig bare å gjøre som normalt? Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) Det holder med å dele disken i to. F.eks 20 GB til systemet og alle prog som blir installert, og resten som lagringsplass for alt annet. Det er lurt å endre målmappen for Mine Dokumenter til den andre partisjonen og bruke Mine Dokumenter som lagringsplass til alt. Sorterer du da i mapper der så blir det bærre lækkert Endret 14. november 2004 av Ferdinand Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 har aldri hatt prob. med å dele 40GB min i 15, til OS, og 25 til downloads og ISO. + det viktigste av filer jeg har....! Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 22. november 2004 Forfatter Del Skrevet 22. november 2004 Ferdinand skrev: Det holder med å dele disken i to. F.eks 20 GB til systemet og alle prog som blir installert, og resten som lagringsplass for alt annet. Det er lurt å endre målmappen for Mine Dokumenter til den andre partisjonen og bruke Mine Dokumenter som lagringsplass til alt. Sorterer du da i mapper der så blir det bærre lækkert akkurat slik jeg liker å gjøre det Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Jeg kjører 8 partisjoner jeg; 4 på hver disk. Liker å ha C: kun til windows og som midlertidig lagring før jeg sletter eller overfører. Er greit å ha det på den måten i tilfelle jeg må formatere. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 wh1te skrev: Liker å ha C: kun til windows og som midlertidig lagring før jeg sletter eller overfører Jeg ville brukt en annen partisjon til midlertidig lagring ellers fragmenterer du bare C: unødvendig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå