Gå til innhold

optimale partisjonsforhold til XP

stoffix

Anbefalte innlegg

jeg skal formatere pc'n min snart, + legge imm os for en ven nav meg, og så lurer jeg på noen ting..

sånn cluster size greier, hva er best da?

jeg har lest at man burde ha en egen partisjon som sidevekslings fil, og at denne burde være 1,5 ganger størrelsen på rammen, men ikke over 1,5GB, stemmer dette?

og hvor setter man sidevekslings fil? (husker ikke)

jeg skal selvsagt dele opp hdd i en partisjon til os og programmer, og en til alt annet..

jeg er også åpen for flere forslag..

kanskje det kan bli en slags guide av dette også? *håpe*

(distrahert av tv)

Mvh. Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det virket som om det var noe å hente på å ha egen partisjon til paging file, men det virket som om de ..

eller..

nei..

men som det sa, det er vel ikke så veldig mye å hente der..

men går det an å skru opp ytelsen ved å ha mindre eller større cluster size?

og har dere noe flere tips? (enkle)

Lenke til kommentar
  the coolkid skrev:
men går det an å skru opp ytelsen ved å ha mindre eller større cluster size?

Ja, f.eks hvis du har klare behov for kun store eller små filer. Men de fleste har en blanding av store og små, og vi har svært små muligheter til å ha full oversikt over hvilke kompromisser som inngåes. Regner med at Microsoft har noe bedre peiling på dette.

Lenke til kommentar

Om du har planer om å dedisere f.eks en hel partisjon til filmer, iso-filer (lovlige, selvsagt) og/eller lignende, så kan det kanskje være en idé å forandre på cluster-size. Men husker ikke hva som er ideelt og ikke :p Jo større filer, jo større cluster size? Eller jo større filer, jo mindre cluster size? Uff.. husker ikke.

Lenke til kommentar

jeg fant nå ut at å ha en egen partisjon til os, enda en til programmer og spill (etter at de er installert), var en veldig dårlig idè...

men skal det ikke være veldig bra å ha os (inkl. installerte programmer) på en egen partisjon?

og så ha resten andre steder (som f.eks. install filer...)?

Lenke til kommentar

Det holder med å dele disken i to. F.eks 20 GB til systemet og alle prog som blir installert, og resten som lagringsplass for alt annet. Det er lurt å endre målmappen for Mine Dokumenter til den andre partisjonen og bruke Mine Dokumenter som lagringsplass til alt. Sorterer du da i mapper der så blir det bærre lækkert :yes:

Endret av Ferdinand
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  Ferdinand skrev:
Det holder med å dele disken i to. F.eks 20 GB til systemet og alle prog som blir installert, og resten som lagringsplass for alt annet. Det er lurt å endre målmappen for Mine Dokumenter til den andre partisjonen og bruke Mine Dokumenter som lagringsplass til alt. Sorterer du da i mapper der så blir det bærre lækkert :yes:

akkurat slik jeg liker å gjøre det :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg kjører 8 partisjoner jeg; 4 på hver disk. Liker å ha C: kun til windows og som midlertidig lagring før jeg sletter eller overfører. Er greit å ha det på den måten i tilfelle jeg må formatere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...