Gå til innhold

PS Data - kun 3 mnd garanti på lagersalg ?


Anbefalte innlegg

Feilen må ikke ha vært der siden varen var ny, det stemmer. Men når varen er over 6mnd gammel er det opp til kunden og bevise at det er snakk om en produksjonsfeil. Altså må kunden bevise at det er produsenten sin skyld at varen gikk istykker, og ikke kundens egen feil.

 

Det er også slik at man ikke får reklamert på alt som går galt med en vare. Som eksempel kan jeg nevne laptop PC. Dersom batteri eller strømadapter ryker, får du ikke reklamert på disse. Ting som regnes som slitedeler vil du ikke få godkjent reklamasjon på.

Roter fælt her du...

Kan du venligst dokumuntere påstandene dine..

Eneste som jeg kan se som stemmer av det du skriver er når det gjelder batteri til en bærbar pc....

 

Å si at det ikke er reklamasjon på slitedeler er feil..

Et godt eksempel er bildeler....

 

"Hvilke feil og mangler kan det reklameres på når det gjelder bil og bildeler, og hva må du regne med å dekke selv? Vi stiller spørsmålene til jurist Arnt Olaf Stillerud, Forbrukerrådets ekspert på kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven."

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...3/1067534897.95

Endret av taz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ønsker å komme med en liten oppklaring på hvordan garanti på lagersalgsvarer håndteres hos oss.

Alle varer listet på lagersalg har minimum 3 måneders garanti, uavhengig av om der fra produsent egentlig er 0mnd eller 3år igjen.

Dette vil si at hvis produktet fra produsentens side f.eks. har 9mnd garanti igjen, vil kunden også få dette, men da det er vanskelig for oss å liste eksagt hvor lang tid der er igjen av garanti på hvert enkelt produkt, er 3 måneder satt som et minimum alle produkter på lagersalg har.

Håper dette gjør det litt mere klarere for dere som har hatt spørsmål rundt dette.

 

Mvh

PS Data"

 

Sitat slutt

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=282846&hl=

 

Har selv handlet hos PS Data over lang tid, også demovarer, og

har aldri hatt noen problemer med retur, riktig nok veldig lite benyttet

option..... :)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Roter fælt her du...

Kan du venligst dokumuntere påstandene dine..

Eneste som jeg kan se som stemmer av det du skriver er når det gjelder batteri til en bærbar pc....

 

Å si at det ikke er reklamasjon på slitedeler er feil..

Et godt eksempel er bildeler....

 

"Hvilke feil og mangler kan det reklameres på når det gjelder bil og bildeler, og hva må du regne med å dekke selv? Vi stiller spørsmålene til jurist Arnt Olaf Stillerud, Forbrukerrådets ekspert på kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven."

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...3/1067534897.95

Ja, jeg roter litt, det skal jeg være enig med deg i. Sånn kan det gå når man behandler disse tingene med forhandlere og ikke sluttkunder ;)

 

Men jeg er tydeligvis ikke den eneste som roter.

 

"Hvilke feil og mangler kan det reklameres på når det gjelder bil og bildeler, og hva må du regne med å dekke selv? Vi stiller spørsmålene til jurist Arnt Olaf Stillerud, Forbrukerrådets ekspert på kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven."

 

Den dagen en laptop selges med eksosrør skal jeg gå med på at du kommer med relevante eksempler. Juristen hos forbrukerrådet kan mene hva han vil om biler, det gir ham ikke noen reklamasjonsmulighet på strømadapteret til en laptop. Dette ifølge forbrukerrådet selv i en uttalelse som ble gitt til oss.

 

Når det gjelder PC er det ulikt med reklamasjoner ut fra om du har kjøpt den ferdig bygget fra en produsent som f.eks. IBM, Packard Bell og Dell, eller om du har bygget den selv fra løse komponenter du har kjøpt gjennom diverse butikker.

 

Enkelte ting kan du reklamere på, andre ikke. Sånn er livet.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder PC er det ulikt med reklamasjoner ut fra om du har kjøpt den ferdig bygget fra en produsent som f.eks. IBM, Packard Bell og Dell, eller om du har bygget den selv fra løse komponenter du har kjøpt gjennom diverse butikker.

 

Enkelte ting kan du reklamere på, andre ikke. Sånn er livet.

Det var du som påstod at det ikke var reklamasjon på slitedeler....

 

Når det gjelder reklamasjon på ferdigbygde pc og en du bygger selv er den helt lik..

Det er garantien som er forskjelig...du har gjerne bedre garanti betingelserpå en ferdig pc..eller du kan betale penger for bedre garanti..fekt 3år(dell)

 

Husk reklamasjon er lovbestemt og det er selger som er ansvarlig for reklamasjonen, det har ingenting med produsent og gjøre,såfremt det ikke er selger som har produsert delene i maskinen din..

 

Så vist strømmadapteren min til den externe HDen ryker etter 1 år(1års garanti) så kan jeg ikke reklamere på den??? Men vist hden ryker så kan jeg reklamere på den...

Har jeg ingen tro på..For all elektronikk er det min. 2 års reklamasjon ..

Endret av taz
Lenke til kommentar
Det var du som påstod at det ikke var reklamasjon på slitedeler....

 

Når det gjelder reklamasjon på ferdigbygde pc og en du bygger selv er den helt lik..

Det er garantien som er forskjelig...du har gjerne bedre garanti betingelserpå en ferdig pc..eller du kan betale penger for bedre garanti..fekt 3år(dell)

 

Husk reklamasjon er lovbestemt og det er selger som er ansvarlig for reklamasjonen, det har ingenting med produsent og gjøre,såfremt det ikke er selger som har produsert delene i maskinen din..

 

Så vist strømmadapteren min til den externe HDen ryker etter 1 år(1års garanti) så kan jeg ikke reklamere på den??? Men vist hden ryker så kan jeg reklamere på den...

Har jeg ingen tro på..For all elektronikk er det min. 2 års reklamasjon ..

Stemmer. Det er faktisk ikke alt du har reklamasjonsrett på. Har vært gjennom den der på dette forumet flere ganger, og gidder ærlig talt ikke enda en gang.

 

Og vær så snill å les hva jeg skriver neste gang du skal svare. Nei, reklamasjon på en ferdigbygget PC fra f.eks. Dell og IBM, og reklamasjonsrett på komponenter du har kjøpt selv er ikke helt lik. På en ferdigbygget stasjonær PC har du 5 års reklamasjonsrett uansett om det er PSU, harddisk, lydkort, skjermkort eller hovedkort som ryker. På løse komponenter er dette ulikt. Jeg har aldri sagt at du har mindre enn den lovbestemte 2 års reklamasjonsretten. Så neste gang, les hva jeg faktisk skriver før du skal kverulere :roll:

 

Og faktisk så har du ikke reklamasjonsrett på strømadapter og batteri til laptop. Om du ikke tror meg, er du selvsagt fri til å prøve dette ut i praksis selv. Du har tydeligvis bestemt deg for hva du mener er sannheten, så da får vel eventuelt forbrukerrådet fortelle deg hva fakta er i virkeligheten. De har hatt slike saker oppe flere ganger.

Lenke til kommentar
Feilen må ikke ha vært der siden varen var ny, det stemmer. Men når varen er over 6mnd gammel er det opp til kunden og bevise at det er snakk om en produksjonsfeil. Altså må kunden bevise at det er produsenten sin skyld at varen gikk istykker, og ikke kundens egen feil.

 

Her tar du feil. Det er ikke opp til kunden å bevise at det er produsenten sin feil.

I følge forbrukerportalen.no, så er det nemlig slik:

 

"Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen."

 

Og sånn har det vært siden den nye forbrukerkjøpsloven trådte i kraft i 2002!

 

Edit: En liten ting til, forresten: Den nye kjøpsloven gjelder kun for varer kjøpt etter 1. juli 2002, da den trådte i kraft. Varer kjøpt tidligere enn dette, dekkes av kjøpsloven av 1988. Hvordan den gamle kjøpsloven var, det har jeg ikke satt meg inn i. Kanskje det er etter den gamle loven du har rett, TEE? Men da må varen per i dag være kjøpt for over 2 år og 4 måneder siden, ikke bare 6 måneder siden...

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar
Feilen må ikke ha vært der siden varen var ny, det stemmer. Men når varen er over 6mnd gammel er det opp til kunden og bevise at det er snakk om en produksjonsfeil. Altså må kunden bevise at det er produsenten sin skyld at varen gikk istykker, og ikke kundens egen feil.

 

Her tar du feil. Det er ikke opp til kunden å bevise at det er produsenten sin feil.

Hadde du lest et par linjer til, hadde du sett posten der jeg innrømmer feilen også :no:

Lenke til kommentar
Hadde du lest et par linjer til, hadde du sett posten der jeg innrømmer feilen også :no:

Jeg har nå lest gjennom alle postene etter den feilen som jeg presiserte igjen, og kan ikke finne noen poster som nevner den, nei. Jeg er ikke ute etter å krangle med noen, jeg ville bare gjøre det klart at det ikke er kunden som trenger å bevise ting. Dette ser jeg nemlig at ikke er nevnt før min forrige post.

Lenke til kommentar

Jeg innrømmer da at jeg har rotet med den påstanden, og at det ikke er opp til sluttkunden og bevise produksjonsfeilen. Som jeg da også nevner, jobber jeg ikke med dette direkte mot sluttkunder selv. Noe som sikkert er like greit hvertfall frem til jeg har fått gått gjennom forbrukerkjøpsloven skikkelig :p

Lenke til kommentar

Jeg gjorde som du sa og sente en mail til forbrukerkontoret mitt(stavanger)

Her er svaret

 

Uansett garanti, kjøpslovens 2 års reklamasjonsfrist gjelder for privat

kjøp.  Men batteri er av de delene som man kan "bruke ut" og selv må bekoste

skifting av. Strømadapteren skal likevel fungere og er

reklamasjonsberettiget.

 

Mvh for Forbrukerrådet

Inger Johanne Raugstad, regionsjef

 

Tror nok du sitter inne med feil opplysninger ja..

Lenke til kommentar
Jeg gjorde som du sa og sente en mail til forbrukerkontoret mitt(stavanger)

Her er svaret

 

Uansett garanti, kjøpslovens 2 års reklamasjonsfrist gjelder for privat

kjøp.  Men batteri er av de delene som man kan "bruke ut" og selv må bekoste

skifting av. Strømadapteren skal likevel fungere og er

reklamasjonsberettiget.

 

Mvh for Forbrukerrådet

Inger Johanne Raugstad, regionsjef

 

Tror nok du sitter inne med feil opplysninger ja..

Det er ikke hva forbrukerrådet har sagt til oss. Og så vidt jeg vet har det heller aldri blitt kjeftet noe for dette fra deres side. Men men. Vi får vel se når den første kunden som tar det videre kommer.

 

Heldigvis har jeg mest med forhandlere å gjøre på slike saker.

Lenke til kommentar
Så du kommer forsatt til å nekte dine kunder å reklamere på Strømadapteren?

Håper du får en smekk på fingrene snart

Nå er det da faktisk ikke jeg som sitter med den endelige beslutningen der. Jeg mente også at det var reklamasjonsrett på strømadaptere inntil jurister fortalte meg at det ikke skulle være slik.

 

Om det kommer en smekk på fingrene fordi jeg følger de beskjedene jeg har fått, så tar jeg den smekken helt med ro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...