Gå til innhold

PS Data - kun 3 mnd garanti på lagersalg ?


Anbefalte innlegg

Problemet er løst i den forstand at PS Data og Komplett ser ulikt på reklasmasjonsrett ved kjøp på lagersalg/demosalg.

 

PS Data gir i utgangspunktet en 3 mnd garanti og ikke mer. I mitt tilfelle spurte jeg konkret om det ikke var meningen at HK skulle holde mer enn 6 mnd og dermed kom inn under loven om reklamasjonsrett på 2/5 år. Svaret fra PSData var at det på lagersalg kun var 3 mnd garanti og det burde holde for å oppdage feil. Med andre ord så må du krangle hvis du skal få mer enn 3 mnd reklamsjonsrett på lagersalg hos PSData.

 

Komplett sier helt klart i denne tråden at samme regler gjelder for brukt/demo-salg som for nye produkter.

 

Synd egentling da jeg har handlet en del hos PS Data men jeg styrer ihvertfall unna lagersalget deres for fremtiden med mindre det er noe som nesten ikke koster noe. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS Data og Komplett ser ulikt på garantien som er gitt, IKKE på reklamasjonsretten, den er den samme! (som ørten andre her allerede har påpekt, garanti og reklamasjon er to vidt forskjellige ting!) Skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke gidder å reklamere på et hovedkort til 140kr, men sammtidig er så missfornøyd med at de ikke ga deg lengre garanti, hva så egentlig? reklamasjonsretten er det eneste du trenger å forholde deg til i 99% av tilfellene uansett..

Endret av andjoha
Lenke til kommentar

Det jeg ikke gidder er å krangle med PS Data om et HK som kostet 140,-. Hadde det vært snakk om en skjerm til 3000,- hadde saken vært en helt annen. Poenget er at PS Data har et annet syn en Komplett mht reklamasjonsrett på lager/demo salg og det bør folk vite når de handler.

 

Man bør tenke seg om to ganger før man f.eks kjøper følgende produkter som selges på lagersalg nå og reklamasjonsmulighetene er usikre:

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=102476&mlevel=

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=106202&mlevel=

 

PS. Linkene fører til fullprisprodukter, men de samme finnes på lagersalg merket DEMOBRUKT.

Lenke til kommentar
Det jeg ikke gidder er å krangle med PS Data om et HK som kostet 140,-. Hadde det vært snakk om en skjerm til 3000,- hadde saken vært en helt annen. Poenget er at PS Data har et annet syn en Komplett mht reklamasjonsrett på lager/demo salg og det bør folk vite når de handler.

 

Man bør tenke seg om to ganger før man f.eks kjøper følgende produkter som selges på lagersalg nå og reklamasjonsmulighetene er usikre:

Hva i all verden er det som må til før folk skal lære seg forskjellen på garanti og reklamasjon?

 

PS Data og Komplett har samme REKLAMASJONSBETINGELSER. Disse er regulert av Norges Lover. De har derimot ulike GARANTIBETINGELSER, som er noe de bestemmer selv.

 

Kan du prøve å lære deg forskjellen før du sier noe mer?

Lenke til kommentar
Ønsker å komme med en liten oppklaring på hvordan garanti på lagersalgsvarer håndteres hos oss.

 

Alle varer listet på lagersalg har minimum 3 måneders garanti, uavhengig av om der fra produsent egentlig er 0mnd eller 3år igjen.

Dette vil si at hvis produktet fra produsentens side f.eks. har 9mnd garanti igjen, vil kunden også få dette, men da det er vanskelig for oss å liste eksagt hvor lang tid der er igjen av garanti på hvert enkelt produkt, er 3 måneder satt som et minimum alle produkter på lagersalg har.

 

Håper dette gjør det litt mere klarere for dere som har hatt spørsmål rundt dette.

 

Mvh

PS Data

 

Her er det PS Data hadde å si om saken i en tidligere tråd.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Nå pleier PsData å sette lavere priser på demovarer enn Komplett.

Men er reklamasjonsmuligheten i praksis like bra som garantien?

Eller er det mye vanskligere å få gjennom en reklamasjon?

En reklamasjon er som regel litt strengere. Dersom du har hatt produktet i mer enn 6mnd må du kunne påvise en produksjonsfeil for å få godkjent reklamasjon.

 

En garanti vil som regel ikke ha like strenge krav.

Lenke til kommentar
PS Data og Komplett har samme REKLAMASJONSBETINGELSER. Disse er regulert av Norges Lover. De har derimot ulike GARANTIBETINGELSER, som er noe de bestemmer selv.

 

Kan du prøve å lære deg forskjellen før du sier noe mer?

Jada onkel, jeg vet forskjell på garanti og reklamasjon etter kjøpsloven.

 

Kort gjelder at garanti dekker alle skader i garantiperioden med mindre skaden er påført med forsett. Ved reklamasjon må man i prinsippe påvise at skader var tilstedet på kjøpstidspunket selv om dette praktiseres relativt lemplig av de fleste.

 

Her er korespondansen jeg hadde med PS Data. Har fjernet ref til ordre samt min adresse men ellers er alt som det ble skrevet så kan folk vurdere selv hvordan dette svaret skal tolkes. Da denne tråden har fått relativt stor oppmerksomhet, vil jeg svare tilbake til PS Data slik at vi får en avklaring i saken:

 

Mailkorr med PS Data:

 

(Please keep the subject when replying to this mail)

 

Hei!

Beklager, men varer kjøpt på lagersalg har kun 3 mnd garanti.

Det burde være lang nok tid til å teste produktet.

 

mvh

PS data

 

> Hei

>

> Viser til ordre ork/###### der jeg blandt annet bestilte et hovedkort

> AK79D-400VN på lagersalg.

>

> Jeg merket ganske snart etter motering at HK ikke var helt hundre da

> maskinen frøs fra tid til annen. Jeg vektla dette ikke så mye da det

> ikke skjedde så ofte. Imidlertid tiltok hyppigheten på problemet og

> til slutt ville ikke PC’n start lenger.

>

> Jeg har nå skiftet til et annet HK som ikke har tilsvarende problem

> , og da all annen hardware er det samme er det ganske klart

> at HK var problemet. Jeg ser at dere har 3 mnd garanti på lagersalg

> produkter, men det er vel normalt at HK skal holde lenger enn 6 mnd ??

>

> Det gjelder vel forsatt reklamasjonsrett etter kjøpsloven på slike

> produkter ?

>

Lenke til kommentar

Vet det, men hvis du leser svaret fra PS Data vrir de seg elegant unna å snakke om reklamasjon etter kjøpsloven. De sier kun at de gir en generell 3 mnd garanti.

 

Nå her jeg "reklamert" og bedt om en oppklaring så får vi høre hva de sier.

Hvorfor gjorde du da ikke det med en gang, istedet for å komme med så mye tull. Siden du sier du vet forskjellen på reklamasjon og garanti, så vet du også at PS Data ikke kan ha andre reklamasjonsbetingelser enn Komplett.

 

Så hvorfor pokker skal du da henge ut PS Data på den måten, med å si ting du vet er feil?

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært i kontakt med PS data vedrørene garanti og reklamasjonsrett på lagersalg og de sier følgende:

 

På produkter som selges på lagersalg gjelder 3 mnd garanti og ingen normal reklamasjonsrett utover dette. Ved reklamasjon på "dyre" produkter dekkes disse av produsentens garantier og PS Data formidler direkte kontakt mellom kjøper og produsent via produsentens servicepartner i Norge.

 

Slik er PS Data's betingelser på lagersalg - take it og leave it ! - så vet vi det.

 

Alle forståsegpåere som mente noe annet kan jo :blush:

Lenke til kommentar
Nå har jeg vært i kontakt med PS data vedrørene garanti og reklamasjonsrett på lagersalg og de sier følgende:

 

På produkter som selges på lagersalg gjelder 3 mnd garanti og ingen normal reklamasjonsrett utover dette. Ved reklamasjon på "dyre" produkter dekkes disse av produsentens garantier og PS Data formidler direkte kontakt mellom kjøper og produsent via produsentens servicepartner i Norge.

 

Slik er PS Data's betingelser på lagersalg - take it og leave it ! - så vet vi det.

 

Alle forståsegpåere som mente noe annet kan jo :blush:

PS Data vil ikke ha noe som helst å komme med dersom noen faktisk utfordrer dem på dette. Reklamasjonsretten er lovbestestemt, så de kan ikke snike seg unna med å si at det er 3mnd garanti og ingen reklamasjonsrett utover dette.

 

Som kunde er det din rett å reklamere til selger. At du ikke gidder å ta en sak som dette til forbrukerråd kan jeg forstå, men det endrer ikke PS Data sin lovstridige opptreden ved å nekte å ta imot en reklamasjonshenvendelse.

 

Jeg hadde faktisk ikke ventet en så useriøs opptreden fra dem.

 

"Forståsegpåere" som du kaller de som faktisk prøver å opplyse deg om dette vet jo tydeligvis en god del mer enn deg hvertfall.

Lenke til kommentar

PS Data har i alle år fulgt norsk lov, og vi har tatt det som en selvfølge at våre kunder har vært inneforstått med dette. Vi har nå spesifisert dette på lagersalgssiden på våre hjemmesider.

 

Skulle det ha gått ut informasjon fra noen av våre ansatte rundt dette som har vært uklart, så har vi nå tatt en gjennomgang internt for å sikre at liknende ikke skal skje i fremtiden.

 

Mvh

PS Data Salg

Lenke til kommentar
PS Data har i alle år fulgt norsk lov, og vi har tatt det som en selvfølge at våre kunder har vært inneforstått med dette. Vi har nå spesifisert dette på lagersalgssiden på våre hjemmesider.

 

Skulle det ha gått ut informasjon fra noen av våre ansatte rundt dette som har vært uklart, så har vi nå tatt en gjennomgang internt for å sikre at liknende ikke skal skje i fremtiden.

 

Mvh

PS Data Salg

Den jeg reagerte på fra dere dere var at en kunde har fått denne informasjonen:

 

På produkter som selges på lagersalg gjelder 3 mnd garanti og ingen normal reklamasjonsrett utover dette. Ved reklamasjon på "dyre" produkter dekkes disse av produsentens garantier og PS Data formidler direkte kontakt mellom kjøper og produsent via produsentens servicepartner i Norge.

 

Dere kan jo ikke si at normal reklamasjonsrett ikke gjelder. Dere kan heller ikke nekte å behandle en reklamasjonssak når kunden kontakter dere for å reklamere. Forbrukerkjøpsloven sier jo klart at reklamasjoner kan tas med selger, altså dere. Dette ansvaret har dere ingen mulighet til å nekte og ta dersom dere vil drive en forretning.

Lenke til kommentar

Sakset fra PS data i dag:

 

Lagersalg

Alle varene i vårt lagersalg er varer vi har fått i retur fra våre kunder og/eller våre leverandører eller produktet har blitt benyttet som et demonstrasjonsprodukt.

Varene er testet og er fullt operative.

Det kan forekomme mangler av driverekabler o.l. eller emaballasje kan være skadet.

Alle varer leveres med 3 måneders garanti og reklamasjonsrett i følge norsk lov.

Ta kontakt med vårt kundesenter hvis du ønsker nærmere informasjon.

 

Det med rødt er nytt etter at tråden startet dvs oppdatert en av de siste dagene.

 

Bra PS Data, da har verden blitt litt letter å leve i :w00t:

Lenke til kommentar

Jepp, da var de fleste konklusjoner nådd. Men en ting er ikke helt riktig, av det som er nevnt. Vedrørende forskjell på garanti og raklamasjon er det flere som hevder at du må kunne bevise at det var noe galt med en vare før du kjøpte den. Dette er feil, i hvert fall etter hva jeg har forstått. Kjøpsloven ble oppdatert for ikke så veldig lenge siden (noen få år siden), der bevisbyrden ble lagt over på selger. Det er de som må kunne bevise at det ikke var noe galt med varen før du kjøpte den, og sannsynliggjøre at det var din feilaktige bruk av varen som førte til at den ble skadet eller ikke virker.

 

Eksempel: en tv har en 5 års reklamasjon på. Etter 4 år slutter den å fungere. Du leverer den tilbake til butikken, og sier at dette vil du reklamere på. Med mindre de finner noe som tyder på at du har slitt ut tv'en på en måte som ikke var tiltenkt, eller påført den skade på annen måte, så må de fikse den for deg.

En kan nemlig ikke forvente at du som kunde skal kunne bevise at det f.eks. var dårlige loddepunkter som har mistet kontakten eller lignende (noe som er tilfelle på mange % av de tv'ene som slutter å fungere når de er yngre enn 5 år).

Lenke til kommentar

Feilen må ikke ha vært der siden varen var ny, det stemmer. Men når varen er over 6mnd gammel er det opp til kunden og bevise at det er snakk om en produksjonsfeil. Altså må kunden bevise at det er produsenten sin skyld at varen gikk istykker, og ikke kundens egen feil.

 

Det er også slik at man ikke får reklamert på alt som går galt med en vare. Som eksempel kan jeg nevne laptop PC. Dersom batteri eller strømadapter ryker, får du ikke reklamert på disse. Ting som regnes som slitedeler vil du ikke få godkjent reklamasjon på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...