bengh Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Kjøpte et HK på lagersalg for 6 mnd siden hos PS Data. For litt siden streika kortet. Jeg merket tidlig at ting ikke var helt 100 da PC'n hang fra tid til annen men da den pluslig ikke ville starte, fant jeg ut at det skyldtes et defekt HK. Sendt en mail til PS Data men de sier at de kun har 3 mnd garanti på lagersalg. Ikke store saken da jeg kun ga NOK 140,- for kortet men hva med de som f.eks kjøper den demobrukte prosjektoren de selger nå til nesten 12000,- ? Det kortet jeg fikk fra PS Data så helt nytt ut og trolig ett de hadde fått erstattet fra leverandør. Kan PS Data nekte å erstatte et produkt som er kjøpt på lagersalg hvis det har gått over 3 mnd Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 tviler ... kjøpsloven i norge ser vel ikke forskjell på varer ... så jeg regner med at vanlig kjøpslov ligger til grunn. Altså det lagervare tullet til psdata og komplett er jo bare deres måte å kvitte seg med varer de ikke trenger å ha på lager egentlig ... som erstatningsprodukter. Fint for oss da. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 garanti fanger vel ikke opp produkter under 200 kroner? Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Alle butikker er pliktig til en vis form for garanti, men det laveste man kan sette på brukte varer er 3 mnd, men da skal det være trykt på din kvittering med en grunn og merket tydelig "3 Mnd garanti grunnet feks demovare" Så ja, hvis dette står har de loven på sin side.... Garanti gjelder alle summer, ikke under noen grense. Samme om det koster 1 kr el.l. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Det er viktig å skille mellom reklamasjonsrett og garanti. Garanti er noe en butikk kan legge på en vare, og den kan egentliv være så stor eller liten som mulig. Reklamasjonsrett har du uansett, det står klart i forbrukerkjøpsloven. § 3. Ufravikelighet. Lovvalg Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. §27 omhandler reklamasjon, og jeg kan ikke se noe der om at selger kan gi lavere reklamasjonstid om de sier ifra. Jeg har heller aldri hørt noe om det. Og om det ikke står noe sted i forbrukerkjøpsloven at de kan gi lavere reklamasjonstid vil jeg tro at paragraf 3 forhindrer at man bare kan skrive det på kviteringen. Er selvfølgelig mulig at jeg tar feil, om noen da kunne peke meg til paragrafen som gir selger rett til en lavere reklamasjonstid hadde det vært fint. Lenke til kommentar
chil Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 du har reklamason helt klart! kjør på Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) Fikk samme svaret på en "demo"HD jeg handla hos dem som slutta å fungere etter 1/2 år... Sendte en ny mail og skrev at jeg reklamerte på den..da ville dem ta imot den alikevell. Sendte den inn for noen dager siden så får vi se hva som skjer.. Endret 14. november 2004 av taz Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 De har nok rett , dette er demovarer som de gir 3 mnd garanti på , men at du i tillegg har reklamasjonsrett er en annen sak . Så her ser jeg ingen feil fra Psdata . Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Det gjelder akkurat det samme for bruktbiler. Kjøper jeg en bruktbil til 200.000,- kan jeg ikke uten videre regne med mer enn 3 mnd garanti. Lagersalg/demosalg faller under samme list, og så lenge du som forbruker er informert om at det gjelder demovare, og i tillegg har blitt opplyst om 3mnd garanti har PSData rett. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Alle butikker er pliktig til en vis form for garanti, men det laveste man kan sette på brukte varer er 3 mnd, men da skal det være trykt på din kvittering med en grunn og merket tydelig "3 Mnd garanti grunnet feks demovare" Så ja, hvis dette står har de loven på sin side.... Garanti gjelder alle summer, ikke under noen grense. Samme om det koster 1 kr el.l. Garanti er ikke noen plikt i det hele tatt. Det er noe produsent eller butikk VELGER å gi deg som en ekstra service utover det de er pålagt gjennom forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonstiden er lik uansett om produktet er demobrukt eller ikke, men garantien er det helt opp til selger selv å sette. Jeg må nok en gang spørre. Hvor pokkers vanskelig kan det være å lære seg forskjellen på garanti og reklamasjon? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Og om det ikke står noe sted i forbrukerkjøpsloven at de kan gi lavere reklamasjonstid vil jeg tro at paragraf 3 forhindrer at man bare kan skrive det på kviteringen. De kan ikke sette noe om kortere reklamasjonsrett på kvitteringen. Hva de setter om garanti er helt opp til dem. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Bryr meg ikke om å reklamere på et hovedkortet til 140,- selv om jeg kanskje burde det. Har vært klar over 3 mnd regelen selv om jeg mener at de ikke kan dekke seg bak en slik regel. Hadde produktet kostet vesentlig mer ville jeg ikke gitt meg så lett. Dessuten har jeg et HK nå som er mye bedre. Dette var mer ment over for de som vurdere å spare noen hundre kroner på et demo produkt til mange tusen - ikke gjør det - kjøp nytt ! Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Her er hva psdata sa i et tidligere innlegg... Lenke til kommentar
TEE Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Bryr meg ikke om å reklamere på et hovedkortet til 140,- selv om jeg kanskje burde det. Har vært klar over 3 mnd regelen selv om jeg mener at de ikke kan dekke seg bak en slik regel. Hadde produktet kostet vesentlig mer ville jeg ikke gitt meg så lett. Dessuten har jeg et HK nå som er mye bedre. Ikke kan dekke seg bak dette? De ga deg 3mnd garanti. De har ikke noen plikt til å gi deg en garanti overhodet. Så lenge du ikke gidder å reklamere, har du heller ingenting å syte for. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Synest faktisk det er meget bra å få 3 mnd garanti på en ting til 140.- kr , skjønner ærlig talt ikke at dette er noe å lage en sak av i det hele tatt . Dessuten har Psdata sagt at dette er minimumsgarantien de gir på brukte varer , noe du neppe finner så mange andre steder . Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 men hva er da regelen? Altså når man kjøper demo/brukt vare fra komplett eller psdata ... har man da reklamasjonsrett? Hva om du kjøper en brukt ting fra en annen privatperson (qxl), hvordan er reglene for å heve kjøpet da? driter igrunn oppi forskjellen mellom garanti og reklamasjonsrett, for poenget er jo om man kan heve kjøpet, eller kreve reparasjon eller no slikt. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 men hva er da regelen? Altså når man kjøper demo/brukt vare fra komplett eller psdata ... har man da reklamasjonsrett? Hva om du kjøper en brukt ting fra en annen privatperson (qxl), hvordan er reglene for å heve kjøpet da? driter igrunn oppi forskjellen mellom garanti og reklamasjonsrett, for poenget er jo om man kan heve kjøpet, eller kreve reparasjon eller no slikt. Når du handler fra en butikk, har du uansett minst 2 års reklamasjonsrett på produksjonsfeil. Det er loven. Handel med brukte varer mellom privatpersoner stiller seg litt annerledes. Dersom varen fortsatt er under reklamasjonstid, må du be den du kjøper av legge med kvittering. Deretter kan du ta reklamasjonen med butikken varen først ble kjøpt i. Angrerett og slikt vet jeg ikke hvordan er når det er handel mellom privatpersoner. Lenke til kommentar
Komplett.no Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Altså når man kjøper demo/brukt vare fra komplett eller psdata ... har man da reklamasjonsrett? Heisan, Klipper inn litt tekst fra våre kundesentersider på hva som gjelder på våre demovarer skulle noen være i tvil. Hvis du kjøper en demovare og denne ikke fungerer, gjelder naturligvis samme reklamasjonsmuligheter og angrerett som ved alle andre kjøp. Ha en fortsatt fin kveld folkens Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Dødsbra - da er jo problemet løst Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Dødsbra - da er jo problemet løst Hva er løst??? Det var PSdata det var snakk om og ikke komplett... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå