DreamTime Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Quote: Den 2002-05-29 13:38, TVPR skrev:Forresten, jeg mener bestemt at angrefristloven gjelder ved butikkjøp også. Og hvis ikke, har du garanti i ett år, med mindre annet er spesifisert bestemt av selger ved kjøp. Reklamasjonsrett i 2 år har du uansett. Angrerettloven. Kjøpsloven. I følge Angrerettloven er angrefristen 14 dager fra den dag kjøper har mottatt varen, angreskjema og de opplysningene selger skal gi i henhold til loven. Denne loven gjelder kjøp av varer og tjenester utenfor fast utsalgssted der de totale kostnader er over 300 kroner. Angrefristloven gjelder ikke ved kjøp i butikk. Reklamasjon: På større elektriske apparater som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, eksempelvis fjernsynsapparat og komfyrer, er reklamasjonstiden fem år. På mindre apparater er den to år. Lenke til kommentar
XenTer Skrevet 29. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2002 Nei men uanz så er det mangler ved varen, tidsfristen på varen kan jeg ikkert klage og på, og når de snyter meg slik er iallfall ikke lov. Jeg leste gjennom lovene men finner ikke siden igjen, det var noe angrefrist som du kunne klage på rett etter du har oppdaget feilen, dermed selv om jeg fikk den i mars eller noe oppdaget jeg feilen i helga nå og kan dermed klage. Lenke til kommentar
Odden Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 et spørsmål. har du kvittering på at du kjøpte en XP?? viss du har det så har de ikke mye å si. eller å lyge over. og viss jeg forstår det korrekt slik du legger fram saken så kan du anmelde butikken til politiet for tyveri, dette er viss de har skiftet xp'en til en duron så har de svindlet det og stjålet fra deg. uansett så får du ha lykke til med saken ______________________________________________ Jostein Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Bruk programmet Sisoft Sandra til å finne ut hvilken cpu du har i maskinen. http://downloads-zdnet.com.com/3000-2086-10018691.html Lenke til kommentar
Red-Lion Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Angrefristen gjelder ikke når du kjøper i butikken. Den gjelder over internett og stander og sånn... Men du kan benytte deg av kjøpsloven som du finner på lovdata.no. Siden dette er klare mangler frå selgerens sider vil du sikkert få pengene igjen... håper jeg. Mvh. Red-Lion Lenke til kommentar
normal Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 ti dagers full returrett sier kjøpsloven, gjelder i butikk og Lenke til kommentar
Red-Lion Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Tror ikke du har returrett når du kjøper i butikk. Men du har rett til å få igjen pengene så lenge det er en mangel. Og i ditt tilfelle er dette en mangel. Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Quote: Den 2002-05-29 21:31, normal skrev: ti dagers full returrett sier kjøpsloven, gjelder i butikk og Kjøpsloven nevner ikke ett ord om angrerett; det gjør angrerettloven. Og den sier at angrerett gjelder kun utenfor selgers faste utsalgssted: gatesalg, telefonsalg, internettsalg etc. Ikke ved kjøp i butikk. Lenke til kommentar
adm Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Jeg kan en del om kjøpsloven og har her en rekke eksempler på at du i følge kjøpsloven kan heve kjøpet, om de opplysninger du her har gitt er riktige. 1) "Kjøperen kan kreve at varen har de egenskaper som ble lovet da varen ble kjøpt, eller som framgår av annonser for varen, varens emballasje o.l." Dette betyr at om du har bevis for at du kjøpte en XP 1600-prosessor hos denne butikken, og at det du fikk utlevert IKKE var en XP 1600-prosessor kan du heve kjøpet. 2) "Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs. få pengene tilbake, eller å få byttet varen." Når produktet ikke er det man blir lovet, men et mye dårligere og betydelig billigere et, som i ditt tilfelle, kan dette helt klart karakteriseres som et vesentlig kontraktsbrudd. 3) "Har kjøperen noe å klage over, bør han alltid si i fra snarest mulig. Ved mangler må det være reklamert innen rimelig tid etter at mangelen er eller burde ha vært oppdaget. Hovedregelen er at man etter to år ikke kan gjøre gjeldende at en vare er mangelfull." To års klagerett. Du er sikret her også. Forøvrig bør du kontakte TV2 Hjelper deg, sjefen på den butikken blir sannsynligvis temmelig mye mer samarbeidsvillig når han får et kamera trykt opp i trynet. En slik løsning vil være mindre krevende enn en rettssak, og vil i tillegg hjelpe mange andre. En siste oppklaring: "Angrerettloven gjelder ikke for kjøp i butikk." står det i angrerettloven. Angrerettloven er ment for fjernsalg, eller ved kjøp i utsalg som ikke har fast lokalisering. [ Denne Melding var redigert av: adm på 2002-06-03 16:31 ] Lenke til kommentar
XenTer Skrevet 4. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2002 Omg omg omg omg! Jau her er hva om skjedde: På Fredags morgen gikk jeg ned og snakket med de, jeg sa at jeg ville oppheve kjøpet eller så skulle jeg gå til forbruker rådet eller så ble det en eventuell rettsak. Dette gikk han jo seff ikke med på, han mente at jeg hadde fått det jeg skulle ha pga det var ikke noe mangel med vare pga alt var der, men for å være "greie" med meg sa han, at han skulle bytte cpu i og sette i den MPen de bestilte når jeg sa xp helt i starten. Jeg gikk hjem etter det gadd ikke si noe, jeg ville jo seff få pengene tilbake og heller kjøpe på psdata eller noe, men far sa jeg burde gå med på det pga en rettsak hadde jeg ikke så mye å vinne på. Så etter litt har tenking gikk jeg med på det. Far leverte toweret ned, på mandag (igår) hentet far den igjen. Da jeg startet den hadde jeg en viss følelse av at de hadde gjort noe. Men jeg trodde NESTEN at de hadde fikset det. Da jeg bootet opp sto det: AMD Athlon XP1600+. F**N sa jeg og bannde høyt. Han sa han skulle sette i en MP 1600+ MEN NEIDA! JEG HADDE FÅTT DEN CPUEN DE MENTE JEG MISTA!!! Viss jeg har en MP da hadde det stått det vel isteden for XP? Jeg gidder ikke snakke med de! Hva skal jeg gjøre?? Viss jeg snakker med forbrukerrådet VIL DE FORSTÅ HVA JEG SIER? Kan jo gi de denne urlen og de kan lese allt sp slipper jeg og fortelle en 2 timers historie. Jaja bare bruker CPUen imens, spiller morrowind laggfritt :smile: JEG VIL HA PENGENE MINE IGJEN FOR DET! Nå er det jo ANDRE lover som gjelder og, XPen har sunket 1k kr i pris, da er de ansvarlige for tap og må gi noe avslag eller et eller annet, men så mange lover de har brutt så gidder jeg ikke noe annet enn oppheve og kanskje kreve erstatning for allt det hellsikkens stresset! Noen ideer? Lenke til kommentar
Red-Lion Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Butikken bør dekke verditapet på xp-en din. Kjøpsloven sier at selgeren skal dekke eventuelle utgifter på grunn av forsinkelse. Forsinkelse er en klar mangel og derfor kan du oppheve kjøpet (viss dei går med på det då), eller få igjen ein del av kjøpssummen. Henviser til http://www.lovdata.no der du kan søke på kjøpsloven. Lenke til kommentar
Red-Lion Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Har bestilt HL på bits 'n bytes. Lurer på om det er etisk forsvarlig å kjøpe den der.... :smile: Lenke til kommentar
Red-Lion Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 jaja skriv her om det går bra xenter. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Ta med deg kvittering av kjøpt HW Ta med deg pc'en din La de sammenligne hva de har montert, mot hva du har betalt for. Du skal da ikke betale for noe mer enn du får. Om du feks bestiller GF4 kort, kan de ikke montere et GF3 kort og ta betaling for et GF4 kort. Det sier seg jo selv at da kan du heve kjøpet, siden du ikke har fått varen du har betalt for. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Arachnid er inne på noe. Det er enten en jumper eller en innstilling i bios som bestemmer om fsb skal være 100 eller 133mhz. Det KAN jo være du har oversett det. les i manualen. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 pussi historie egentli.. men viss du har venta alle dei "komtilbake xx daga seinare" dagane, så har du krav på erstatning på først feil HW, deretter extrem ventetid uten noke resultat+at dei skyldte på deg for kortslutting.. sikkert meir og.... så ta å vis dei url'en til dinna topicen du Lenke til kommentar
ritz00 Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 HEHE!!!!!!! tenkte meg dette fra første post jeg leste!!! di der er ikke kloke! jeg var og spurte hvorfor jeg fikk no d3d device da jeg installerte 3dmark2001 en gang i tiden. da var seff det første han spurte om det var en amd cpu. jeg svarte ja og han sa att da var det det som var problemet. jeg fant dagen etter ut att det var voodoo3 kortet som gjorde det. Spurte tilogmed om det ikke var skjermkortet. Bits`n`bites på bryne jaja di har vist noe i mot AMD. selger kun Intel til dobbel pris som på nettbutikk. Aopen Geforce3 ti200 128mb kr2500 løp og kjøp :smile: mens på psdata kostet dette 1400kr da jeg såg dette. Det er så mye negativt og sei om dei, men eg orker ikkje skrive meir. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Quote: Den 2002-05-29 13:10, TVPR skrev:Heh, det høres skremmende mye ut som en databutikk som jeg handlet hos for noen år siden... omtrent identisk framgangsmåte hos dem. Det endte opp i forbrukerrådet.Dessuten, stiller du FSB'en til 200mhz, er det en god skjanse for at du svir av hele CPU'en.Uansett, jeg kjenner som sagt typen... kommer TV2, setter de sjefen foran kameraet, som snakker sleipt og innsmigrende, og bedyrer at de ikke har gjort NOOOOE galt. Men bare stå på ditt. Du kortsluttet neppe hovedkortet, hvis du festet det med 4 skruer... Hvis ikke loddepunktene under HK'et ikke er i kontakt med aluminiumsplata under, kan det ikke bli kortslutning.PS: Til de som snakker nedsettende om databutikker som ansetter folk fra Aetat, uten utdanning.... skjerp dere. Jeg jobber selv i en databutikk, er her via Aetat, og har ingen utdannelse innen data. Har GK Elektro, og har holdt på med data siden jeg var 6, og skrudd sammen min egen hardware siden jeg var 13... så jeg vet hva jeg driver med. Dessuten, hvor mange her kan skryte av at de faktisk HAR en faktisk skoleutdannelse innen reparasjon av PC'er? :smile: *rekke opp en hånd* Har fagbrev i serviceelektronikk Lenke til kommentar
classic Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Fatter ikke helt problemet med å snakke med de igjen.... Ta med penn og papir.. skriv ned det de sier og be de skrive under.. på at Du skulle få MP'en, ikke en XP... du kjøpte vel originalt en MP? som er dyrere? Lenke til kommentar
KaMaZ Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Hallo! Jeg er også utdannet serviceteknikker på PC. Har desuten 8 års arbeid-serfaring. Jeg er 30 år gammel, og har 'rotet' med data helt siden Commodore VIC20 var hott stuff..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå