Skurupu Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Jeg har tilsammen 5 IDE HDDs WD120GB (OS) WD120GB WD200GB WD200GB WD250GB - Jeg har kun plass til 4 av de på hovedkortet mitt. Jeg har en IDE kontroller som ikke støtter disker større enn 120GBs diskene mine. Hvordan skal jeg koble disse diskene? - Jeg vil helst ha begge 120GB HDDene på IDE kontrolleren, men jeg har hatt litt problemer med å boote via den. - Hvordan skal jumperene plasseres på hver enkelt disk? Jeg har hatt problemer med å finne alle diskene samtidig. - Og hva med fargene på IDE kablene? Svart og grå? Det skal være forskjell på dem. Jeg veit ikke om spørsmålene mine kom så veldig godt fram, men bare spør hvis det er noe dere lurer på. Takker på forhånd for alle hjelpfulle tilbake meldinger. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Bruk Norton Ghost (eller lignende) og flytt OS til en annen disk. WD disker kan være litt spesielle med jumpere. Mens andre disker bruker 2 mulige posisjoner, Master / Single og Slave, så har WD 3 forskjellige posisjoner: Master / Single, Master / Dual, og Slave. Det er altså to forskjellige innstillinger for Master avhengig om du har en eller to disker på kabelen. En annen mulighet er å stille alle diskene på Cable Select. Da blir den ytterste disken master, og den andre blir slave. Farge på kabel har ingen betydning, men det er 2 typer kabler. Alled disker skal ha 80-leder kabel mens CD / DVD klarer seg godt med 40-leder kabel. Du ser forskjellen her: http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCable80-c.html Husk at den blå kontakten på kabelen skal inn i hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå