smeboe Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Har sett at en minneprodusent opererer med livstidsgaranti på RAM, men husker ikke hvilken og hvor jeg så det. Er det noen som har en spesifikk oversikt over hvem dette er, og hvor lang garanti de andre kjente produsentene har? Jeg tenker bare på uklokkede brikker... Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Corsair XMS serien er vel det ? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 kingston har livstid på de fleste brikkene sine.. OCZ har livstidsgaranti, tror også at GEIL har det... Lenke til kommentar
bonebraker Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 stort sett alle produsentane eg har sett har livstidsgaranti, men det er ikkje alle nettbutikkar som sett livstidsgaranti på brikkene alikevel. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Stemmer. Stortsett alle minneprodusenter har livstidsgaranti på alt av ram Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 takktakk... sleipe webshops som fjerner garantien. Lenke til kommentar
schwami Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Nå skal jeg ikke ta munnen for full her, men jeg mener å ha lest at man definerer "livstid" ulikt i USA fra hva man skulle tro. Etter det jeg husker betyr "livstid" den tid produsenten regner med brikken skal vare. Så hvis produsenten regner med at brikken skal holde tre år, vil "livstidsgarantien" gjelde 3 år. Lenke til kommentar
maximius Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Det er jo uansett 3 års garanti, iflg kjøpsloven. Dersom produktet bør vare lenger (f.eks biler) er det 5 års garanti. Tok dette ut av hodet, kan ikke garantere at det er 100 % rett... Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Det er jo uansett 3 års garanti, iflg kjøpsloven. Dersom produktet bør vare lenger (f.eks biler) er det 5 års garanti. Tok dette ut av hodet, kan ikke garantere at det er 100 % rett... Du hadde rett i en ting da; det du sa var ikke 100% korrekt Det som gjelder er: Alle varer har en reklamasjonsrett på 2 år ( selvfølgelig med unntak av forbruksvarer, mat osv osv ). Varer som er ment å vare i lenger/vesentlig lenger enn 2 år, har 5 års reklamasjonsrett. Det første halve året er det salgsstedet som har bevisbyrden og må bevise at en feil IKKE kan spores tilbake til produksjonsdato, altså at feilen ikke er en svakhet ved produktet. Etter 6 mnd. er det du som har bevisbyrden. Men for butikken har, som den profesjonelle part, undersøkelsesplikt. I praksis blir dette til at butikken må bevise at feil som kreves utbedret under reklamasjonsretten, ikke er svakheter ved produktet. Garanti er noe som gir deg bedre rettigheter enn det reklamasjonsretten gir på minst ett punkt. Garantitiden kan være alt fra en dag til tohundre år; det er det produsent/butikk som bestemmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå