AccessDenied Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Plages med høy forsinkelse (latency) og pakketap hos min nåværende ISP. Dette er en ganske stor aktør i markedet og tydeligvis er kvaliteten svært så varierende alt etter hvor i landet man bor. Om dette skyldest økonomi/infrastruktur eller inkompetanse fra teknikerne er jo uvisst. Konstanterer bare at de faktisk ikke er i stand til å levere varene, men håper naturligvis på at ting skal ordne seg til slutt. Om jeg releaser/renewer IP-adressen min kan jeg utrolig nok havne på optill 10 forskjellige subnett! Får altså tildelt en IP-adresse innenfor følgende subnett: 62.16.128.0 /24 62.16.129.0 /24 62.16.130.0 /24 62.16.131.0 /24 62.16.132.0 /24 62.16.133.0 /24 62.16.135.0 /24 62.16.216.0 /24 62.16.217.0 /24 62.16.219.0 /24 Er jo vilkårlig i hvilket subnett jeg havner, men det er jo meget snodig at dette skal være mulig innenfor fysiske segment. Virker som om ISP-en har satt 10 IP-adresser på samme interface, og ergo mest sannsynlig kjører trafikken for 10 forskjellige logiske nettverk inne på samme fysiske segment? Hvert subnett gir jo kun maks 254 gyldige IP-adresser. Nå har de altså muligheten til å kjøre 254x10 = 2540 noder på det fysiske segmentet jeg ligger. Er jo genialt av dem...de slipper jo å strekke nye kabler - på bekostning av kundenes responstid/båndbredde! Dette kan vel forklare hvorfor jeg har ping fra 15ms til over 400ms til gatewayen min? (Avhengig av tidspunkt) Kjører jeg kommandoen 'pathping' på gateway-adressen har jeg alltid 71% pakketap. Kjører jeg kun 'ping' mot samme adresse har jeg ikke pakketap, men som nevnt svært varierende forsinkelse på echo-reply'et. Ligger naturligvis med konstant 'loss' når jeg f.eks spiller cs. Gøy! Noen nettverkskyndige som har en kommentar eller et synspunkt på overnevnte? Har aldri opplevd maken selv og problemet har vært gjeldende i minst 3 uker nå uten at teknikerne til ISP-en gjør noe med saken til tross for mine e-poster, telefoner osv. Tydeligvis satser denne ISP-en på den lykkelige, uvitende kundegruppen. Andre som har erfart noe lignende? Lenke til kommentar
JPedro Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Høres ut som en grei måte å minske broadcast trafikk på, ved å lage seg flere små nett enn å ha et stort et. Burde ikke ha noe si så fremt at OS på enheten som har interfacet med de aliasene ikke er helt på jorde eller at CPU i den er for svak. Lenke til kommentar
dakri Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Høres ut som en grei måte å minske broadcast trafikk på, ved å lage seg flere små nett enn å ha et stort et. Ja, det å lage seg små nett minsker broadcast trafikken. Problemet er at det ser ut til at alle de små nettene er i samme "broadcast domain", da vil det bli veldig mye unødvendig trafikk mellom nettene. Alle arp forespørslene blir sendt til alle nett/hoster så lenge de er satt opp på samme interface på router og ikke er skilt på VLAN/subinterfaces hos ISP. Hvert subnett gir jo kun maks 254 gyldige IP-adresser. Nå har de altså muligheten til å kjøre 254x10 = 2540 noder på det fysiske segmentet jeg ligger. Er jo genialt av dem...de slipper jo å strekke nye kabler - på bekostning av kundenes responstid/båndbredde! De trenger ikke strekke nye kabler, slikt kan enkelt settes opp ved hjelp av VLAN. Det som kunne vært interessant var å fått kjørt en pakkesniffer/Ethereal for å se om du får arp forespørsler fra de andre nettene.... Lenke til kommentar
AccessDenied Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Har Internett over kabel. Dette baserer seg vel på multiaksess (ethernet-csma/cd)? En lag2-broadcast vil som dakri sier bli sett av alle nodene såfremst da ikke min ISP benytter dynamisk VLAN. Det vanlige med slike dynamiske VLAN er vel å basere vlan-medlemskapet på MAC-adresse? Er jo helt vilkårlig hvilken IP-subnett jeg havner på, så jeg tviler på at de kjører dette. En pakkesniffer vil jo kunne gi svar på dette ja. Mye mulig jeg tester Uansett må jo framene 'vandre' på kabelen uavhengig vlan-medlemskap eller ei. Ruteren(e) må jo dessuten faktisk rute pakkene, og dessverre for meg er disse tydeligvis overbelastet. Får faktisk opp påloggings-vindu om jeg kjører telnet mot de nevnte gatewayene mine. De har ergo ikke stengt for dette og folk kan i teorien brute-force ruteren....la meg se....Username: admin Password: slippmeginn!....... :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå