Gå til innhold

rundkjøring. høyre eller venstre?


Inc

Anbefalte innlegg

Den regelen keg har lært er at det er høyre felt alltid, helt til man skal ut av siste utkjørsel.

 

så her skulle du lagt deg til høyre, skulle du til høyre er det fortsatt høyre. Men skal du til venstre, da er det venstre felt, siden dette er siste sted du kan kjøre ut uten å komme tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor vi nordmenn aldri kan lære oss å kjøre riktig i ei rundkjøring. Så lenge man kan reglene for feltskifte og vet at man har vikeplikt for de som har kommet inn i rundkjøringa før deg (altså fra venstre når du skal inn) burde det ikke bli problemer.

 

Er det to felt inn i til rundkjøringa, rundt rundkjøringa og ut av rundkjøringa kan du ligge i høyre felt hele veien rund selv om du skal til venstre, sånn rent teoretisk :)

Lenke til kommentar

Det bildet i første posten her, hadde kun vært riktig, hvis det ikke hadde gått en vei til ventre i rundkjøringa.

 

Og vikeplikt før og i rundkjøring er ganske enkelt. Når du skal inn i en rundkjøring har du vikeplikt for trafikk fra venstre....uansett. Når du er inne i rundkjøringa, har du kun vikeplikt for trafikk fra høye, som må skifte fil.

 

Kan det være så vanskelig da?

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor vi nordmenn aldri kan lære oss å kjøre riktig i ei rundkjøring. Så lenge man kan reglene for feltskifte og vet at man har vikeplikt for de som har kommet inn i rundkjøringa før deg (altså fra venstre når du skal inn) burde det ikke bli problemer.

 

Er det to felt inn i til rundkjøringa, rundt rundkjøringa og ut av rundkjøringa kan du ligge i høyre felt hele veien rund selv om du skal til venstre, sånn rent teoretisk :)

ok. la oss tøye den litt mer.

Hvis vi har en stor rundkjøring, to felt inn og ut, og den har fire "armer". La oss si at jeg skal rett frem og legger meg i venstre felt fordi det er to felt ut til ett akselerasjonsfelt til motorveien. Det ligger en bil på høyre side av meg som skal til venstre og kjører derfor 3/4 deler av rundkjøringen på høyre side før den svinger ut. Da skulle jeg ha vikeplikt for den bilen fordi jeg har vikplikt fra høyre når jeg skal rett frem?? det høres rent teoretisk litt riktig men i sånn praksis så ville det bli mye tuting på den bilen... :hmm:

edit: typos

Endret av regga
Lenke til kommentar
Når du skal inn i en rundkjøring har du vikeplikt for trafikk fra venstre....uansett.

 

Feil. Hvis du kommer inn i rundkjøringen FØR bilen som kommer på din vestre side så er det denne bilen som har vikeplikt. Ta et eksempel, du kommer sakte inn i en rundkjøring. La oss si 10-20km/t. På din vestre side så kommer det en tulling i 60-70 km/t inn i rundkjøringen, ifølge din teori om vikeplikt til venstre så er det du som har vikeplikt for denne sjåføren siden han kommer fra venstre, dette er altså feil.

 

Her i Stavanger hvor vi har 100´vis av små rundkjøringer skjer akkuratt dette daglig. Problemet er at de som sier at det er generell vikeplikt til venstre i rundkjøringer taper ved en evt kollisjon. Jeg personlig skulle ønske at det kom en regel om at du ikke fikk lov å kjøre mer enn 30km/t inn i en rundkjøring og at det var et nytt skilt som sa vikeplikt til venstre. Da hadde vi sluppet all frustrasjonen om regler ved innkjøring til en rundkjøring.

 

Det skal ikke være lett å være bilist i dette landet (Sier en som har dette som jobb)

 

Edit: skrivefeil

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar

Skal du fra kl 6-9 skal du plassere deg til venstre, fra kl 12-3 høyre.

Skal man til kl 12(rett frem) ved lang kø(til høyre) i høyre felt, plasserer man seg i venstre felt for å bedre flyten i trafikken.

 

Skal man til kl 9 eller 6 har man i teorien vikeplikt for biler som kommer fra kl 3 som skal til kl 6-9, da man må skifte felt(fra indre til yttre) i rundkjøringen ved kl 12.

At denne vikeplikten oppstår i praksis er vel heller skjelden.

 

Er av den oppfatningen at det er vanlig å stoppe for biler fra venstre som er på tur inn i rundkjøringen, hvis bilen er nær nok(bedømmes).

En god grunn til dette er nok at føreren som har "vikeplikt" ikke gambler på bli førstemann å krysse stopplinjen, med påfølgende kollisjon når han tar feil.

Lenke til kommentar
Er av den oppfatningen at det er vanlig å stoppe for biler fra venstre som er på tur inn i rundkjøringen, hvis bilen er nær nok(bedømmes).

En god grunn til dette er nok at føreren som har "vikeplikt" ikke  gambler på bli førstemann å krysse stopplinjen, med påfølgende kollisjon når han tar feil.

 

Hos 90% av bilførerene er dette tilfelle. Problemet er når du møter på de 10% som følger eksempelet jeg beskrev ovenfor. Problemet er at det er disse 10% som faktisk har retten på sin side. *Sukk*

Lenke til kommentar
Når du er inne i rundkjøringa, har du kun vikeplikt for trafikk fra høye, som må skifte fil.

 

Kan det være så vanskelig da?

 

 

mvh

Pantera

Hvis du mener at man følger vanlige feltskifteregler inne i rundkjøringa skjønner jeg hva du mener. Hvis ikke må du utdype litt :dontgetit:

 

Hvis vi har en stor rundkjøring, to felt inn og ut, og den har fire "armer". La oss si at jeg skal rett frem og legger meg i venstre felt fordi det er to felt ut til ett akselerasjonsfelt til motorveien. Det ligger en bil på høyre side av meg som skal til venstre og kjører derfor 3/4 deler av rundkjøringen på høyre side før den svinger ut. Da skulle jeg ha vikeplikt for den bilen fordi jeg har vikplikt fra høyre når jeg skal rett frem?? det høres rent teoretisk litt riktig men i sånn praksis så ville det bli mye tuting på den bilen... :hmm:

edit: typos

 

For å ta utgangspunkt i dette bildet så har den røde bilen full rett til å kjøre der den røde streken går, forutsatt at det er to felt ut av rundkjøringa og to felt inne i rundkjøringa. Dersom det nå kommer en bil i venstre fil ved siden av den røde og denne nye bilen skal rett fram i venstre felt ut av rundkjøringa vil den nye bilen ha vikeplikt for den røde bilen. Dette fordi man følger vanlige vikepliktsregler i ei rundkjøring (høyreregelen). Dette er såklart rent teoretisk, er ikke ofte man gjør slikt i praksis.

 

Eneste fordelen den røde bilen har med å kjøre slik er at vedkommende ikke har vikeplikt for noen så lenge han er inne i rundkjøringa.

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
Feil. Hvis du kommer inn i rundkjøringen FØR bilen som kommer på din vestre side så er det denne bilen som har vikeplikt. Ta et eksempel, du kommer sakte inn i en rundkjøring. La oss si 10-20km/t. På din vestre side så kommer det en tulling i 60-70 km/t inn i rundkjøringen, ifølge din teori om vikeplikt til venstre så er det du som har vikeplikt for denne sjåføren siden han kommer fra venstre, dette er altså feil.

 

Når jeg sier "trafikk fra venstre" så mener jeg selvfølgelig trafikk i rundkjøringa. Hva som er på vei til rundkjøringa blir noe annet.

 

or å ta utgangspunkt i dette bildet så har den røde bilen full rett til å kjøre der den røde streken går, forutsatt at det er to felt ut av rundkjøringa og to felt inne i rundkjøringa. Dersom det nå kommer en bil i venstre fil ved siden av den røde og denne nye bilen skal rett fram i venstre felt ut av rundkjøringa vil den nye bilen ha vikeplikt for den røde bilen. Dette fordi man følger vanlige vikepliktsregler i ei rundkjøring (høyreregelen). Dette er såklart rent teoretisk, er ikke ofte man gjør slikt i praksis.

 

I dette tilfellet, ville det antageligvis være merket med retningsangivelse i veibanen. Pil til høyre, og/eller rett frem (høyre felt), pil rett frem (midtre felt), og pil til ventre (venstre felt). I så fall vil det i det bildet bli feil å ligge i høyre felt rundt "hele" rundkjøringa.

 

I rundkjøringer med 4 armer, skal du ligge i høye felt hvis du skal rett frem eller til høyre. Skal du til venstre ligger du i venstre felt.

 

I rundkjøringer med 3 armer, og utkjøring til venstre for deg selv, skal du ligge i høyre felt hvis du skal rett frem. Skal du til venstre ligger du i venstre felt.

 

I rundkjøringer med 3 armer, og utkjøring til høyre for deg selv, skal du ligge i venstre felt hvis du skal rett frem. Skal du til høyre ligger du i høyre felt.

 

....ihvertfall for rundkjøringer med to felt inn og ut.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
I dette tilfellet, ville det antageligvis være merket med retningsangivelse i veibanen. Pil til høyre, og/eller rett frem (høyre felt), pil rett frem (midtre felt), og pil til ventre (venstre felt). I så fall vil det i det bildet bli feil å ligge i høyre felt rundt "hele" rundkjøringa.

Nå må du ikke legge til fiktive opplysninger her da ;P

 

Sett at det kun var utkjøringen til venstre der som hadde to felt ut. Da kan man kjøre slik som tegningen viser. Er flere rundkjøringer i Trondheim hvor det er mulig. Blant annet rundkjøringa ved solsiden.

Lenke til kommentar

Sakset fra Veitrafikkloven:

 

Feltplassering
Generelt: Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

 

Så det riktige blir å ligge i venstre felt, hvis du skal til venstre i rundkjøringa.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

og i følge det første bilde i denne tråden så skulle jeg lagt i venstre felt fordi jeg skal lengre enn til midten av rundkjøringen :cry:

Lenke til kommentar

Om du velger aldri så feil så kommer ikke onkel og bøtelegger deg selv om han såg på.

Bare husk vikeplikt fra de som kommer fra venstre når du skal inn i rundkjøringa og dersom du ligger i venstre felt så har du vikeplikt for de som ligger i høyre felt i rundkjøringa.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...